يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۵
۳۰
فشار بر رسانه‌ملی بالاخره جواب داد!

فرش قرمز صدا و سیما زیر پای نماینده طلبکار دولت در روز خبرنگار/ حذف خبرنگار منتقد در دقیقه ۹۰!

دوشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۲۸
کد مطلب: 437793
قرار است در چه شرایطی از عملکرد رسانه‌ملی راضی باشند و در چه شرایطی تضمین می‌دهند که دیگر از مدیران سازمان صداوسیما انتقاد نکنند؟!
فرش قرمز صدا و سیما زیر پای نماینده طلبکار دولت در روز خبرنگار/ حذف خبرنگار منتقد در دقیقه ۹۰!
گروه سیاست جهان نيوز - سعید ساداتی: رسانه ملی در روز ۱۷ مرداد و به مناسبت روز خبرنگار در حالی تریبون گفت‌وگوی ویژه خبری خود را منحصرا به حسام‌الدین‌آشنا مشاور فرهنگی رئیس جمهور و حسن محرابی مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داد، که آشنا حتی در این برنامه نیز دست از انتقاد از صداوسیما بر نداشت و بارها بارها زبان به انتقاد از رسانه ملی گشود.

وی در این برنامه زنده تلویزیونی با بیان اینکه حجم زیادی از انتقادات از دولت در رسانه ملی وجود دارد، مدعی شد: این دولت بیشترین فضا را به رسانه ها بویژه رسانه های بزرگ داده است که بر فعالیت آن نظارت داشته باشند، چراکه وظیفه دولت تکریم خبرنگاران است.

انتقادات آشنا از رسانه ملی در حالی است که همین روندی که در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به مناسبت روز خبرنگار به وقوع پیوست به خوبی نشان‌دهنده تحت فشار بودن سازمان صداوسیماست چرا که هیچ خبرنگار منتقدی از دولت اجازه حضور در این برنامه را پیدا نکرد تا جایی که حتی سهمیه میهمان تلفنی برنامه نیز به حسن محرابی مدیر کل مطبوعات و رسانه های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اختصاص یافت و عملا یک بسته زنده تلویزیونی در اختیار دولت قرار داشت اما همین روند و موضع‌گیری غیرمستقیم رسانه ملی در حمایت از دولت نیز موجب نشد تا مشاور فرهنگی رئیس جمهور از زیر سؤال بردن صداوسیما دست بردارد!

این اتفاق در حالی است که مجری برنامه  از حضور مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور و مدیرعامل خبرگزاری فارس در این نشست خبر داده بود اما سرانجام مشخص نشد که چرا حضور وی در این برنامه لغو شده است.

به نظر می رسد، فشار چند ماهه اخیر دولتمردان بر رسانه‌ملی چندان هم بی‌نتیجه نبوده و حالا مدیران این سازمان تمام همّ‌وغمّ خود را برای اثبات «برادری‌شان» به دولتی‌ها جزم کرده‌اند و شاید حذف منتقدین دولت از رسانه‌ملی نیز بر اساس همین رویکرد اتخاذ شده است.

اما نکته قابل تامل که بار دیگر نیاز است بدان تاکید گردد، این است که چرا مشاور فرهنگی رئیس جمهور در شرایطی که مدیران سازمان صداوسیما همه ظرفیت رسانه ملی را در اختیار مدیران دولتی قرار داده‌اند باز هم از عملکرد این رسانه انتقاد می‌کند؟! آیا تمامیت خواهی مشاوران رئیس جمهور در کابینه دولت تمامی ندارد؟! به عبارت دیگر، آنها قرار است در چه شرایطی از عملکرد رسانه‌ملی راضی باشند و در چه شرایطی تضمین می‌دهند از موضع خصمانه خود در برابر صدا و سیما کوتاه بیایند؟!

از سوی دیگر، آشنا در این برنامه اظهاراتی را نیز مطرح کرد که بازخوانی برخی از آنها نیز خالی از لطف نیست.

وی در بخشی از اظهاراتش مدعی شد که «دولت متعهد شده است که از رسانه ها شکایت نکند» اما خیلی زود، در توجیه تعطیلی رسانه‌های منتقد دولت گفت: «اما شورای نظارت بر مطبوعات تابع و فرمانبر دولت نیست بلکه نهادی مستقل و فرابخشی است که می تواند برای رسانه ها تصمیم بگیرد.»

وی در بخش دیگری از اظهاراتش بدون آنکه اشاره‌ای به تحت فشار گذاشتن رسانه‌های منتقد دولت طی دو سال گذشته بکند، خاطرنشان کرد: «وظیفه دولت تکریم خبرنگاران است این دولت بیشترین فضا را به رسانه ها داده است.»

این در حالی بود که دقیقا یک شب قبل از این برنامه، حسام الدین آشنا در نشستی با عنوان «روزنامه نگاران؛ نیازهای حرفه‌ای و مسائل اجتماعی» بخشی از سخنان خود را به زیر سؤال بردن عملکرد صدا و سیما اختصاص داد. وی گفت: توان هیئت نظارت بر مطبوعات کشور بسیار بالا است و احکام و مصوباتش بلافاصله در مورد رسانه‌های بخش خصوصی اعمال می‌شود اما بر نظارت رسانه‌های عظیمی مانند صدا و سیما که قانون اساسی ما یک اصل را به طور کامل به این مسئله اختصاص داده است یعنی اصل ۱۷۵، شورای نظارت بر صدا و سیما که نمایندگان هر سه قوه در آن حضور دارند، تبدیل به موجود ضعیفی شد که عملا سازمان صدا و سیما رسمیتی برای مصوبات آن قائل نیست و در حد پاسخگویی روابط عمومی، به مصوبات آن پاسخ می‌دهد.

این موضع، وقتی طلبکارانه تلقی می شود که مدیركل روابط عمومی صدا و سیما سال گذشته با ارائه آماری حضور مسئولان دولت یازدهم در برنامه‌های رسانه‌ ملی را خیره‌كننده توصیف كرد و گفت: در یك جمع‌بندی اولیه، فقط در دوره زمانی اول مرداد ۱۳۹۲ تا اول خرداد ۱۳۹۳، مسئولان قوه‌ مجریه ۲۰۰هزار و ۹۸۹ دقیقه تنها از ظرفیت مراكز استان‌های صداوسیما برای بیان عملكرد خود استفاده كرده‌اند؛ در همین مقطع آنتن رادیو به مدت ۷ هزار و ۵۴۲ دقیقه در اختیار مدیران دولت یازدهم بوده است. از سوی دیگر، ۷۵ برنامه گفتگومحور در بخش گفتگوی ویژه خبری شبكه ۲سیما تمام و كمال در اختیار اعضای دولت بوده است و در مجموع طی مدت یادشده بیش از ۴ هزار ساعت از وقت صداوسیما به عملكرد دولت اختصاص داشته است.

سهرابی تصریح كرد: اگر حضور مستمر مسئولان دولتی در برنامه‌های صداوسیما در ۷ ماه پس از خرداد تا پایان آذر ۱۳۹۳ را به این آمار اضافه كنیم، می‌توان آمار حدود ۶ هزار ساعت حضور را برای مسئولان دولتی بیان كرد كه بسیار قابل توجه و تأمل بوده و ادعای محكمی است بر اینكه صداوسیما در قرق مدیران دولتی بوده است.

بعید به نظر می‌رسد که دولت به دنبال تغییر رویه در برخورد با منتقدانش باشد و ادبیات آشنا در برنامه‌ای که تمام آن به هم‌طیفان وی اختصاص داده شده بود، بیانگر این موضوع است که برخلاف ادعای مقامات دولتی، این عزیزان تحمل شنیدن صدای منتقدان را نداشته و برای سرکوب و بستن دهان آنان نیز از هیچ تلاشی دریغ نمی کنند؛ حال می خواهد این رسانه منتقد، رسانه‌ملی باشد یا یک هفته‌نامه!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
صدا و سیما که حق مطلق نیست و اشتباهاتی هم دارد و قابل انتقاد می باشد
Iran, Islamic Republic of
صدا و سیما جایی است که کار زیادی میکنه اشتباه هم طبیعتا داره ولی اقایان از ابتدای روی کار امدن کاری با این نهاد انقلاب کرده اند که انگار بی بی سی است.
انتقاد بفرمایند اما چرا بودجه اش را نمی دهند ؟
سلمان
حتما همین گونه می باشد
ولی بحث بر آن است که دولت دائم مدعی آزادی بیان و تکریم است ولی در عمل آن را فقط برای دوستان و همفکران اجرا می کند
نمی دونم اگه دولت در دوره ای که به شخص رئیس جمهور اهانت می شد قرار داشت چه می کرد؟؟؟!!!

برخی از دولتی ها مردم رو چی فرض کردن؟
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
شما به منتقدین توهین می کنید با واژه های: دلواپسان، بی سوادها، بی شناسنامه ها، جهنمی ها و ...
سید
روستائی ها رو فراموش کردی .
Iran, Islamic Republic of
درك ...نيازمند روشنگري است
Iran, Islamic Republic of
توقیف سومین بار 9 دی در طول 1 سال، اخطار به کیهان و رجا نیوز و احتمالا در نوبت بعدی هم وطن امروز و سایرین ... و از آن طرف اعطای مجوز به بی بی سی و چراغ سبز به سایر شبکه های بیگانه خبری ....
.
اینها نشان دهنده این است که تفکرات تمامیت خواهانه و سرکوب کردن مخالفان و بستن دهان منتقدان در طیف کارگزارانی هنوز هم با گذشت این همه سال نه تنها کاسته نشده بلکه شدت هم یافته است.مردم (البته نه جوانان بلکه مسن ترها) خوب به یاد دارند که در دوران ریاست جمهوری جناب آقای هاشمی تنها وتنها یک روزنامه منتقد جهان اسلام بود که هر از گاهی انتقاداتی را به وزرای وقت و دولت ابراز می کرد. همین آقایانی که الان از فواید آزادی بیان و نعمت بودن انتقاد و باز گذاشتن فضای انتقاد دم می زنند با همان یک روزنامه چه کردند و چه خفقان و بگیر و ببندی راه انداختند و جالب و خنده دار این است که همین ها الان شده اند طرفدار ازادی بیان، دمکراسی، مردمسالاری و....
حضرات بس است حنای شما برای مردم دیگر رنگی ندارد. چرا فکر می کنید که مردم آلزایمر دارند و یا اینکه مردم نمی فهمند؟!!!
توقیف رو هیئت نظارت کرده نه دولت.چرا سفسطه می کنین.
مممممم
Iran, Islamic Republic of
مشک ان است که ببوید نه انکه عطار (این دولت مدام به...) بگوید .
گروه فشار راهکارش را خوب می داند.
Iran, Islamic Republic of
تحلیل یک طرفه ای بود!
صدا و سیما دیگه پیرزنهای روستای ما هم فهمیده اند که ضد دولته!
همین سایت شما و همین مطلب شما نشونه آزادی
Iran, Islamic Republic of
ضد دولته که این آقا و اون مسوول وزارت ارشاد بدون وجود هیچ منتقدی تریبون می گیرند دیگه
یا للعجب!
شاید شما با اون حاج اقایی که روستایی ها رو تحقیر کرد نسبتی دارید!
Iran, Islamic Republic of
رسانه‌....ملی نیست
سرور
یعنی شما فکر می کنید 100 نفر حرفهای این را گوش داده اند.خدا مخترع کنترل تلویزیون را بیامرزد زدیم کانال دیگر.
سید
ما از همون اول گوش نکردیم .
ماشاالله 22 کانال ؟؟!!!
باید جلوی زیاده خواهی دولت بایستند چون صدا و سیما متعلق به مدیرانش نیست که حاتم بخشی کنند. بلکه متعلق به مردم است. و نمی توان حق مردم را در اطلاع رسانی صحیح نادیده گرفت.
اگر صداو سیما بخواهد به همین رویه حلواحلوا کردن اقدامات دولت ادامه دهد، مردم که اوضاع را در عمل متفاوت از نمایش رسانه ملی تفسیر می کنند، اعتمادشان به رسانه ملی بیش از پیش از دست خواهد رفت
به نظر من سهرابي اصلاً رسانه ملي را نگاه نمي كنند يا به احتمال زياد بيشتر به شبكه مستند اقبال دارند هر چه در خصوص يك جانبه نگري صدا و سيما گفته مي شود صحيح است رسانه ملي با شمشير دولبه به جنگ با دولت آمده بالاخره آنچه مردم مي بينند جز طيفي نگري از صدا و سيما نيست صد رحمت به آقاي ضرغامي
یادتون باشه این دولت سرهنگ نیست ولی بهترین حمله های همه جانبه وبیرحمانه رو به مخالفینش داره تا کسی جرات نکنه حرف بزنه
Iran, Islamic Republic of
حاشا که من دهان منتقد رو ببندم!
Iran, Islamic Republic of
همه آزادند که از ما تریف کنند و به رقبای ما بتازند.
Iran, Islamic Republic of
این دوستان دیگه ترکوندن!
کاظم
وضعشون از لحاظ انتقاد پذیری افتضاح است
سرهنگ آشنا...........
فریب نخورید داداش ... دولت شگرد خود را برای انحراف افکار عمومی در بزنگاه ها توسط افرادی همچون " آشنا " اجرا میکند ...
Iran, Islamic Republic of
یادمه اواخر دولت قبل ، در یک کنفرانس خبری یه دخترک خبرنگار با تندی و اهانت از رئیس جمهور سوال پرسید و یکسری اتهامات را علنی به رئیس جمهور نسبت داد.
یادمه احمدی نژاد بهش گفت: شما یادت باشه این تنها رئیس جمهوریه که میتونی اینجوری باهاش صحبت کنی و اینجوری بهش اهانت کنی
آشنا خیلی نا آشنا بودی حالو چطور شده که یدفعه آشنا شدی
دولت فقط داره خوش را ... که در انتخابات .....همه صندلیها را اختصاص بده به اصلاح طلبها
کور خوندین
رضایی
جای هیچ گونه نعجب نیست چون این دولت شبیه دولت هاشمی است جایی برای انتقاد و منتقد وجود ندارد.
محسن
سلام.انصافا خجالت نمی کشید؟ شما که هیلی از تریبون ها رو دراختیار دارید وهر حرفی که دوست داشته باشیدمی گویید.بعد اگه از دولت کسی نقدبکنه سریعا جبهه می گیرید ومیگید به ما احازه حرف زدن نمی دهند.خودتون هم خودتونو دارید گول می زنید.اصولگرایان محترم لطفا باخودتون روراست باشید.مردم می بینتد ومیفهمند.
زهرا
United States
با دشمنان مدارا
دوستان برند جهنم...