پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۷
۲۶
احمد نجفی تاکید کرد:

برای مذاکره‌ای که هنوز اجرایش مشخص نیست، نباید جشن گرفت/ «آقا» یک گوهر گرانبها برای ماست

مگر زندگی ما با «تحریم» مختل شد؟
پنجشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۱۵
کد مطلب: 437291
اگر چه توافق مساله خوبی است اما چندان تاثیری در وضعیت فرهنگی و هنری کشور نخواهد گذاشت و بیشتر مساله سیاسی کاری مطرح است.
برای مذاکره‌ای که هنوز اجرایش مشخص نیست، نباید جشن گرفت/ «آقا» یک گوهر گرانبها برای ماست
گروه فرهنگ جهان نيوز: در روزهایی پر تنش از تمدید مذاکرات میان کشورهای ۱+۵ همه چشم ها به وین دوخته شده بود، جایی که گروه مذاکره کننده هسته ای به مدیریت جواد ظریف در برابر قدرت های غرب و شرق قرار داشت و در نهایت، بسته های پیشنهادی با عکسی یادگاری از وزرای امورخارجه ۷ کشور این جریان به پایان رسید. اما تعبیرها از این برجام صورت یافته در کشور و میان غربی ها همراه با تفسیرهای متفاوتی بود و در این میان باز هم احساسات همیشگی در یک همپوشانی کامل با چرخه دیپلماسی معقولانه قرار گرفت تا برخی ها با شتاب و با همه روزهایی باقیمانده از قطعی شدن مذاکرات، بانگ پیروزی سر دهند. در این خصوص هنرمندان نیز همچون همیشه نگاه هوشیار خود را بر این مقوله وارد ساختند که یکی از افراد مطلع که در این سال ها علاقمند به حضور در عالم سیاست بوده و در بخش سیاست گذاری های سینمایی هم مشارکت داشته است، احمد نجفی است که خیلی صریح گفته هایش را در قالب گفت و گوی پیش رو بیان نموده است.

آقای نجفی این روزها هر کسی به دنبال تحلیلی از مذاکرات هسته ای میان کشورهای ۱+۵ می باشد. شما به عنوان یک هنرمند صاحب‌نظر، چه برآوردی از مذاکرات و پیامدهای آن در ایران دارید؟

من تقریبا همه تحلیل ها و خبرهای مربوط به مذاکرات را از طریق رسانه ها و نشریات داخلی و خارجی دنبال کرده ام و اگر بخواهم در این فرصت تحلیلی جامع در این باره داشته باشم، باید بگویم که مذاکرات در واقع معامله ای بوده که هنور به اجرا در نیامده و بر جام است و رفع کامل تحریم ها با توجه به خوش عهدی طرفین صورت می یابد. در واقع با یک دست می گیریم و با یک دست می دهیم و باید مواظب باشیم فریب غربی ها را نخورده و دستاوردهای علمی خود را بر باد ندهیم و نخواهیم با بهانه جویی های سیاستمداران غربی، اعتبار خود را از دست بدهیم. آن ها به دنبال بازرسی در ایران هستند و ما خوب می دانیم که این ها بهانه است، چرا که خودشان می دانند که ما هیچ وقت بمب نداشته و نداریم.

در این خصوص برخی ها می خواهند نقش نظارتی مجلس شورای اسلامی و نهادهای مرتبط را از بررسی برگ های توافق از بین ببرند. به نظر شما آیا می توان از وجود نمایندگان ملت در بررسی قضایا غافل شد؟

اصلا به این صورت نباید باشد و کشور ما دارای مجلس و شورای نگهبان و خبرگان و از همه مهم تر رهبری آگاه است و همه موارد باید توسط نهادهای مسئول بررسی شود. اگر چه نباید از تلاش های گروه مذاکره کننده غافل شد، اما آن ها می بایست از طریق چارچوب های مشخص کشور عمل کنند و به نظرم همین طور هم بوده است و همه مراحل تحت درایت رهبری و مشورت مسئولین دغدغه مند کشور انجام شده است.

رژیم صهیونیستی مانند همه سال ها همچنان به دنبال کارشکنی در روند اجرای توافق نامه و رسیدن ایران به حق هسته ای می باشد. این رژیم منفور چه سرانجامی خواهد داشت؟

رژیم صهیونیستی ذره ذره به انزوا خواهد رفت. آن ها منتظر انتخابات آینده آمریکا هستند و مانند همیشه به دشمنی خود با ایران ادامه می دهند، چون می دانند که ما چه قدرتی در منطقه داریم. به طور حتم با نطقی که نتانیاهو در مورد توافق داشته است، بیشتر از همیشه به ضرر خودشان تمام شده است. به نظرم شیطان بزرگ اسرائیل است که حتی آمریکا هم در خدمت آن ها رفتار می کند و این مساله ای است که در سال های طولانی اثبات شده است.

ایران با فرهنگ غنی و نگاهی دینی که در آن حاکم است، چه راهی را باید پیش بگیرد؟

مهم ترین مساله اتکاء به رهبری است. چیزی که مسلم است این بوده که یک واقعیت تاریخی در مورد
رهبری وجود دارد که تجربه ای گران بها را به ایشان داده است. اگر طول زندگی حضرت آقا را بررسی کنیم خواهیم دید که چه گوهر گران بهایی وجود دارد که می توان از تجربه و نگاه ارزشمند ایشان در اداره کشور استفاده کرد، چرا که ایشان هم با توجه به تجربه ریاست جمهوری و کارهای اجرایی و اشراف به مسائل حقوقی و سیاسی و پیمودن مراحل مختلف به خوبی می توانند راهنمای کشور باشند. حضرت آقا تجربه زندان و تبعید و شکنجه را در پیش از انقلاب داشته اند و حتی مورد سوء قصد قرار گرفته اند، همه این ها از ایشان شخصیتی ساخته که می تواند الگوی معرفتی برای همه باشد. ایشان هر چیزی را که به صلاح کشور باشد را به خوبی می دانند و گوشزد می کنند.

چگونه می توان در زمینه های مختلف و حتی در بخش ابزار فنی سینما در کشور خودکفا بود و دل به خارجی ها نداد؟

مگر ما در این سال های تحریم با همه تلاش های دشمن نتوانستیم زندگی کنیم؟ به طور حتم با همه مشکلات ما باید کشور خود را حفظ کنیم و اجازه دخالت دیگران را در اداره کشور ندهیم. باید بتوانیم اجازه نفوذ هر گونه فسادی را در کشور ببندیم، در آن روز می توان جشن گرفت، نه مذاکره ای که هنوز اجرای آن مشخص است. مساله دیگر این که ما باید خوشحال چه باشیم، ما که قرار نبود بمب بسازیم که حالا با رضایت آن ها خوشحال شویم. همه کشورهای خارجی خوب می دانند که ایران هیچ وقت به دنبال بمب هسته ای نبوده است. حالا برای چه باید جشن بگیریم، برای چیزی که نداشته ایم! من یادم می آید خدا رحمت کند مرد بزرگی چون امام خمینی(ره) را که در اوج حملات دشمن بعثی به کشور هیچ وقت اجازه نداد که در مقابل دشمن از هرگونه سلاح و بمب استفاده کنیم، پس وقتی کشوری چنین رهبرانی دارد و وقتی رهبر مملکت فتوا می دهد که در ایران بمب نیست، من حتما خواهم پذیرفت. ما باید در همه زمینه ها و در مقوله فرهنگ و هنر به خود متکی باشیم و اسیر وسوسه های فریبنده دشمن نشویم و مراقب نفوذ رسانه های غیراخلاقی به کشور باشیم. ما مردمانی اخلاق گرا هستیم که دین و فرهنگ ما به ما یاد داده که مقابل ظالمان و قدرت طلبان بایستیم.

فکر می کنید حتی با وجود نهایی شدن مذاکرات هسته ای، این مساله تاثیری در اقتصاد هنر و تغییرات فرهنگی خواهد گذاشت؟

این بحثی بسیار جدی است و نیاز به تامل دارد. به نظرم آن چه درست می باشد، رسیدن به باوری است که باید نسبت به فرهنگ و تاریخ و هنر خود داشته باشیم. اگر چه توافق مساله خوبی است اما چندان تاثیری در وضعیت فرهنگی و هنری کشور نخواهد گذاشت و بیشتر مساله سیاسی کاری مطرح است. امیدوارم چنان در فکر برنامه ریزی برای شرایط بهتر مردم باشیم که نیازی به شادی های زودگذر احساس نشود و بتوانیم با درایت به مسیر ارزشمند انقلاب اسلامی ادامه دهیم و از فرهنگ غنی خود دفاع کنیم و متکی به خود باشیم.
منبع: آوینی فیلم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


الان میان احمد نجفی رو مث بهنوش بختیاری به گند می کشن با حرفاشون!!!!!!
وای وای وای یه چیز دیگه دم از آقا زودی!‌هیچی دیگه فاتحه خودتو بخون تو سینما نجفی جان! دیدی سر زنگنه و چرخنده چی اومد!؟ سر تو هم میاد!!!!!!
ج س
Iran, Islamic Republic of
آقای نجفی مواظب باش توهین نثارت می کنند از نامردی این جریان مگر خبر نداری !?
احسان
احسنت به این بازیگر باحال و با معرفت و ولایت مدار

ارادتم به ایشان به خاطر اراداتشان به حضرت آقا

دهها و صد ها برابر شد

خدا حفظ شکنه
حمید
ای جونم کارآگاه علوی زنده باشی ایشالاه
دورد بر شرفت که حرف حق می زنی.
موسوی
Germany
بابا با این دولت تدبیر امید چیکار دارید. ما که امید زیادی ازش دیدیم. الان برای ما جوانان تحصیل کرده فقط وام اشتغال رو 2ساله حذف کرده و وام مسکن و ازدواج رو نمیده . الان برای مثال رشته من عمرانه و به مدد دانشگاهای مختلف سالی حدود 700نفر فراغ التحصیل داره و الان دولت امید قرار بعد5ماه انتظار و امید دادن برای استخدامی آموزش و پرورش قرار تو استان ما 1نفر رو جذب کنه امید از این بیشتر ؟؟
ببین به کیا دارید متوسل میشید جز بازیگرا کسی براتون نمونده واینها هم پیش ملت ابرویی ندارن
واقعا هنرمندان رو چه به نظر در مورد توافق هسته اى ؟؟؟ بابا بزرگترين دانشمند و نخبه هسته اى ، جناب دكتر صالحى همه ابعاد فنى رو مطابق با اصل حفظ غنى سازى دانسته اند و بزرگترين ديپلمات ها و كاركشته هاى وزارت خارجه ، در متن اين توافق بوده اند و همه اهداف مورد نظر ما رو تضمين ميكنند !! چرا بايد كسانى كه صاحب نظر نيستند نظر بدن شما تيتر بزنى ؟؟؟ چون كس ديگه اى نبود كه اين دستاوردها رو زير سوال ببره ، ايشون به عنوان يك فرد كاملا غير متخصص بايد نظر بده ؟!!! خب ببينم اگه خود ايشون بود ميتونست يه خط از تحريم هاى ما رو با حفظ توان هسته اى مون ، برداره ؟!! به عمل كار برآيد ، به سخندانى نيست !! همينجور نشستيم و نظر هاى بى ربط غير كارشناسى ميديم ، فك ميكنيم هنر كرديم كه متفاوت شديم و مقابل ٩٦ درصد مردم ايران وايستاديم و خواسته شون رو زير سوال برديم !!!
کارشناستر از فریدون عباسی؟دلواپسان و جمع زیادی از اساتید حقوق بین الملل از لحاظ کارشناسی توافق رو رد میکنند آیا میبینید؟!؟
مسعود
حتما" صحبتهاي دانشمند هسته اي و شهيد زنده اين عرصه يعني آقاي دكتر فريدون عباسي را شنيده اي كه درخواست مناظره و مذاكره علني با آقاي دكتر صالحي را در خصوص مضرات و مشكلاتي كه اين توافق در آينده در بعد فني هسته اي براي كشور ما به وجود خواهد آورد , داده است اما حضرات اعتدالي !! اصلا" به روي خودشان هم نياوردند!! وحتما" شنيده اي كه دكتر صالحي در صحبتهاي غير علني نسبت به نتايج فني مذاكرات و توافق اخير اظهار نگراني نموده و از نمايدگان مجلس تقاضا مي نمايند كه دعا كنيد اين توافق امضا نشود؟!!
آيا از نظر شما فريدون عباسي هم صاحب نظر نيست و يا الينكه مي خواهيد كاسه داغتر از آش شده و نظرات پنهاني علي اكبر صالحي را از طرف ايشان تكذيب كنيد؟؟!!
بله تحریم در زندگی شما تاثیر نداشته ولی در زندگی من و امثال من تاثیر داشته آقای بازیگر
نه جناب! تحريم در زندگي تك تك ايرانيها به سهم خودش اثر داشته اما مهم اون تفاوت ديدگاهي است كه بين امثال تو و امثال اين آقاي به قول شما بازيگر و خيل عظيمي از توده هاي ملت فرق مي گذارد.
بعضيها براي برداشتن اثرات تحريم حاضرند تن به هر خفت و خواري بدهند و هر هزينه اي را قبول كنند اما خيليها هم هرگز حاضر نيستد براي گدايي لبخند مصنوعي غرب وحشي تن يه اين خفت بدهند و هرگز زير بار توافقاتي كه عزت و استقلال و حيثيت و آرمانهاي نظامشان را نشانه رفته اند ,نخواهند رفت.
متأسفانه كساني كه در انتخابات به خاطر پيش آمدن يك سري اتفاقات وحوادث و حاكم شدن فضاي خاص انتخاباتي موفق مي شوند آراي بيشتري نسبت به رقباي ديگر جذب نمايند اين توهم در آنها به وجود مي آيد كه ملت براي هميشه با اينها عقد اخوت بسته و چشم بسته به دنبال اينها راه مي افتد و به هر كجا كه اين جماعت راه يافته به مصدر قدرت بخواهند و اراده كنند طي طريق مي نماينداما غافلند از اينكه اين يك توهم بيش نيست .
اين خيال بافيها از جنس همان توهماتي است كه امثال بني صدر در اوايل انقلاب تا واپسين روزهاي قبل از خلع شدنش مدام از حمايت توده هاي ميليوني ملت از خودش دم مي زدو حتي امام راحل عظيم الشأن را هم تهديد به مقابله مي كرد!!
كه متأسفانه در دوره هاي بعد هم حضرات رييس جمهور در همين دام توهمات حمايت هميشگي ملت از خودشان گرفتار شده و مي شوند و سرمست از باده پيروزي انتخاباتي فكر مي كنند كه تا ابد و در هر شرايطي تحت حمايت بي چون چراي ملتند !!!!!
رييس جمهور فعلي هم خالي از نقيصه نيست كه هيچ بلكه حتي خيلي مطمئنتر از رؤساي قبلي بر اين طبل مي كوبد و به پشتوانه حمايت رأي حداكثري 0.7 درصدي !! منتقدانش را بي سواد و ... مي خواند و روانه جهنم مي كند!!!

ظرفيت را ببين! همين آقاي روحاني در روز تحليف رياست جمهوري , خود را از اينكه دهان منتقدان را ببندد سرزنش مي نمود!!!
احمد
بنده قبل ازاین حرفها ارادتمندشما بودم .ولی الان به یک واقعیت دیگر درشما یافتم .وان هم شعوربالاودرک کامل ازیک نگرش جهان بینی سیاسی
سید حامد
درود براحمد نجفی بااین سخنان سنجیده واین بصیرت .
Finland
این آقا بهتره بره دنبال همون احمدی نژاد و سرش به کار خودش باشه،هر بدرد نخوری که سر از کار سیاسی در میاره،،برو دنبال بازیت ابری کلا پسر.
بی ادب .!
امیر
متاسفانه شما عادت دارید هر کسی نقدتون کنه رو له کنید اگه حرفتون حقه و راس میگید با دلیل بیایید جلو
اینقدر کوتاه فکر نباش
نادر
United Kingdom
ایشون سیاستمدارن؟ نظریات و مکتبشون کجا تدریس میشه؟
امیر
چیه باز دوباره یه آدم آزاده ای از رهبری نقل قول کرد و حرف راس زد به کراواتتون برخورد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
وزنه سیاسی
تحللی جامع، انقلابی و به روز از یک هنرمند ارزشی دیده شد و در کنار نظریه خانم بهنوش بختیاری می شود گفت؛ که هنرمندانی در کشور وجود دارند که اسلامیت و ایرانیت برایشان یک اصل است. به نوبه خود از آنان تشکر می نمایم و آقای نجفی چقدر زیبا حضرت آقا را شناخته است. از مصاحبه و نگرش ایشان لذت بردم.
سید فاطمی
فهم و درک سیاسی که دیگه علم هسته ای نمیخاد ارادت به رهبری درخونو رگ هممون ریشه داره درود بر سیداحمد نجفی
اين اقا در دولت گذشته جزء نورچشمي هاو از اركان سينمائي ايران بود.
خوب مي توانست مثل خيليها از اعضاي حزب باد باشد و در اين دولت هم مجيز گويي اينها را كرده و بازهم از نورچشميها باشد!!
منظور ؟؟!!
شریف مهاجر
اظهار نظر اقای نجفی بعد از برسی اقوال وانظار موافق ومخالف اعم از داخلی وخارجی جای تقدیر وارج گذاری دارد وهنر مندان از شهروندان همین کشور ند که در تبلیغات انتخاباتی کاندیدای کشور ایفای نقش میکنند وخواهند کرد امید است دیگران هم در اظهار نظرها اینگونه باشند
Iran, Islamic Republic of
آقا حتماٌ با استاد مسلم مسائل همه چیز آقای شریفی نیا هم مصاحبه کنید بسیار مفید خواهد بود