شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
 
۱
۳

دو گیاه دارویی ایران منقرض شدند!

پنجشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۰۱
کد مطلب: 437257
رئیس انجمن علمی گیاهان دارویی گفت: برداشت بی‌رویه گیاهان دارویی، باعث نابودی مراتع و کشت زارهای طبیعی شده و رشد گیاهان خودرو را به صفر رسانده است.
به گزارش جهان، محمدباقر رضایی رئیس انجمن علمی گیاهان دارویی در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران‌ جوان در خصوص وضعیت داروهای گیاهی اظهار کرد: در ایران نزدیک به ۱۰ هزار گونه گیاهی وجود دارد که تقریبا ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ گونه آن جزء گیاهان دارویی است که از همین مقدار هم فقط ۲۵۰ نوع گیاه دارویی در کشور به صورت سنتی یا صنعتی استفاده می شود.

وی افزود: تمام دنیا به ارزش داروهای گیاهی پی برده و کشور ما از لحاظ تنوع گیاهی و اقلیمی دارای منابع غنی گیاهان دارویی است ولی امروزه گیاهانی را که کشت زراعی ندارند و بصورت خودرو رشد می‌کنند بدون در نظر گرفتن حد مجاز برداشت، صادر کرده‌ایم.

رئیس انجمن علمی گیاهان دارویی با بیان نابودی گیاهان دارویی نظیر کتیرا و شیرین بیان گفت: نبود همکاری و هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی ، ورزات بهداشت و وزارت صنابع سبب شده تا هم اکنون گونه‌های دارویی ما به وضعیت وخیمی برسد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Romania
شهرستان لنجان روستای چم یوسفعلی مردمش کتیرا در فصل تابستون برداشت میکنند لطفا سری به اونجا بزنید
ترو خدا بگید تو این مملکت دیگه چه چیزی رو ندزدیدند و نبردند ؟!!!
نصیر
United States
عزیزم این دو تا گیاه منقرض بشو نیست.
با مطالب تخصصی علمی این طور رفتار نکنید.
1) کتیرا ماده استخراج شده از برخی گیاهان گونه گَوَن ها هست که در شیب های جنوبی رشته کوه البرز به وفور یافت میشه (در شهمیرزاد،توچال،دارآباد، لار و ...) و مسئله فقط طریقه درست تیغ زدن گیاه و استخراج کتیرا است که درست انجام نمیشه.
2) شیرین بیان علف هرز مزارع هستش و به صورت چشمگیری در مزارع جنوب تهران مشاهده میشه که ریشه کن کردنش در کنار عکف هرز خار شتر پوست کشاورز رو میکنه. ضمن اینکه ریشه بسیار عمیقی داره و تقریبا مبارزه باهاش به طور کامل ممکن نیست.