کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ابتکار: ایران ۱.۵ درجه گرمتر شده است

6 مرداد 1394 ساعت 15:58

معاون رئیس جمهور گفت: با انتقال آب از تونل گلاب ۲ برای مصارف غیر از شرب موافق نیستیم.


به گزارش جهان به نقل از فارس، معصومه ابتکار در نشست شورای اداری استان چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در راستای تونل انتقال آب گلاب ۲ حتما باید شرایط قانونی رعایت شود گفت: این یک بحث ملی است نه منطقه‌ای و عدالت باید در این زمینه رعایت شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بیان داشت: انتقال آب باید فقط برای شرب باشد در غیر این صورت با انتقال آب برای مصارف دیگر موافق نیستیم و تعهدات لازم در مورد تونل گلاب ۲ به جد پیگیری می‌شود.

معصومه ابتکار در ادامه نشست شورای اداری استان چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته مسائل زیست‌محیطی در دولت یازدهم به صورت جدی پیگیری می‌شود.

وی افزود: بسیاری از مشکلات موجود در استان چهارمحال و بختیاری نظیر پایین رفتن سفره‌های آب‌های زیرزمینی ناشی از فرافکنی‌ها نیست بلکه بخاطر شرایط آب و هوایی خاصی است که در چند سال گذشته در کشور حاکم شده است.

ابتکار زنده بودن طبیعت را لازمه استفاده از آن دانست و بیان داشت: نباید به صورت بی‌رویه از طبیعت استفاده کنیم بلکه باید فرصتی برای بازسازی به طبیعت بدهیم.

معاون رئیس‌جمهور گفت: برای هر سال که از محیط زیست استفاده می‌کنیم طبیعت برای تجدید خود حدود ۶ ماه عقب می‌افتد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ظرفیت‌های جانوری در حال انقراض است و ظرف ۷۰ سال گذشته ۵۰ درصد از گونه‌های پستاندار جهان نابود شده‌اند.

این مسئول تاکید کرد: ۷۰ درصد از فراورده‌های کشاورزی نیازمند گردافشانی حشرات به خصوص زنبور عسل است که متاسفانه زنبور عسل نیز در حال نابودی است.

ابتکار بر ضرورت استفاده متناسب با ظرفیت و توان محیط زیست تاکید و تصریح کرد: در ایران میزان برداشت از منابع طبیعی ۳.۵ برابر ظرفیت زیستی آن است و در حال حاضر ۳ تا ۵ برابر ظرفیت مراتع در آن دام است.

وی خاطرنشان کرد: در کشور هزینه‌های زیادی برای امر سدسازی شده ولی بخاطر وجود ریزگردها و تبخیر بالا نتوانسته‌ایم به گونه شایسته از ظرفیت سدها استفاده کنیم.

ابتکار گفت: تولید گازهای گلخانه‌ای افزایش پیدا کرده که این امر گرم شدن جهان را به همراه داشته و در ایران نیز دما یک تا یک و نیم درجه افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته بارندگی در کشور ۱۴ درصد کاهش داشته گفت: علاوه‌بر کاهش بارندگی نوع بارش‌ها نیز از برف به باران تغییر کرده که این امر سبب کاهش نفوذ آب به سفره‌های زیرزمینی می‌شود.


کد مطلب: 435660

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/435660/ابتکار-ایران-۱-۵-درجه-گرمتر-شده

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com