شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
 
۰

توقف احداث ۳ نیروگاه برق - آبی در کشور

شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۴۸
کد مطلب: 435035
مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران با بیان اینکه بابت فروش انرژی برق از نیروگاه‌های برق آبی ۴۰۰ میلیارد تومان از وزارت نیرو طلبکار هستیم، گفت: به دلیل تغییر شرایط اقلیمی مطالعه و احداث ۳ نیروگاه بزرگ برق آبی در بالادست کرخه و سیمره متوقف شد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، سیدمحمدرضا رضازاده در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس، مبنی بر اینکه گفته می‌شود به دلیل کمبود اعتبار برخی از پروژه‌های بزرگ سدسازی متوقف شده‌اند، گفت: تعداد و حجم پروژه‌های بخش آب در کشور بیشتر از اعتبار مورد نیاز است اما اساساً شرکت توسعه منابع آب با ایجاد قدرت مانور سعی کرده تا به منابع عمومی متکی نباشد.

وی ادامه داد: بودجه منابع عمومی امسال شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران ۷۰۰ میلیارد تومان است اما بودجه‌ای که برای پروژه‌ها بسته شده است ۸۴۰۰ میلیارد تومان است.

وی با تأکید بر اینکه برای جذب منابع مالی این شرکت ظرفیت ایجاد می‌کند گفت: با ایجاد ظرفیت توانستیم ۲۵۰۰ میلیارد تومان منابع مالی جذب طرح‌ها کنیم.

رضازاده با بیان اینکه برای ۱۱ پروژه مهم از صندوق توسعه ملی جذب منابع مالی صورت گرفته است، گفت: از ۸۴۰۰ میلیارد تومان بودجه‌ای که شرکت توسعه منابع آب برای پروژه‌های خود تهیه کرده است حدود ۳۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار از صندوق توسعه ملی جذب خواهد شد.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران خاطرنشان کرد: اما پروژه‌هایی که به دلیل نبود اعتبار تا حدودی با مشکل مواجه شده‌اند پروژه‌های سد نیروگاه‌های برق آبی بختیاری و رودبار لرستان است.

رضازاده در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس، مبنی براینکه چه میزان از وزارت نیرو بابت فروش انرژی طلبکار هستید، گفت: بر اساس قانون باید وزارت نیرو بعد از کسر هزینه‌ها پول بابت فروش انرژی به این وزارتخانه را به شرکت‌های تولیدکننده برق بپردازد پس بنابراین شرکت توسعه منابع ‌آب متولی توسعه نیروگاه‌های برقی آبی است و باید برای ادامه کار خود پول فروش انرژی را دریافت کند.

وی افزود: به هر حال شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران از بابت فروش برق به وزارت نیرو ۴۰۰ میلیارد تومان طلبکار است.

وی در پاسخ به این سؤال فارس که پرسید چه میزان به پیمانکاران و سیستم بانکی بدهکار هستید، گفت: این شرکت ۳۰۰ میلیارد تومان به پیمانکاران و ۳ هزار میلیارد تومان به سیستم بانکی بدهکار است.

رضازاده در خصوص توقف برخی پروژه‌های سدسازی گفت: به دلیل تغییر شرایط اقلیمی در کشور باید مطالعات احداث برخی سدها مورد بازنگری قرار گیرد بنابراین این موضوع برای پروژه‌های شرکت توسعه منابع آب نیز صدق می‌کند و ما نیز از این قاعده مستثنی نیستیم.

وی افزود: این موضوع به خصوص در چرخه بیشتر نمود دارد به طوری که تعدادی از طرح‌های مطالعاتی در این حوزه از اولویت خارج شده‌اند.

به گفته وی سه پروژه بزرگ در بالادست کرخه و سیمره با نام‌های سد و نیروگاه سازمان، گرشا و کرخه ۲ از اولویت مطالعه و احداث خارج و متوقف شده است.

* سفر رئیس جمهور به کردستان و افتتاح طرح های آبی

وی با بیان اینکه استان کردستان در سفر اخیر ریاست جمهور پروژه های قابل توجهی در بخش آب کشور به ثمر نشست خاطر نشان کرد: تعدادی از این پروژه ها مربوط به شرکت آب نیرو بوده است که در مجموع این طرح ها می تواند محور توسعه پایدار استان کردستان باشد.

وی با اشاره به راه اندازی سد آزاد گفت: هدف مهم این سد انتقال آب از غرب استان به شرق استان می باشد چرا که در غرب استان بارندگی حدود ۱۰۰۰ میلی متری بخش آب شرب سنندج را با بارندگی ۲۰۰ میلی متر تأمین می کند.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیرو تاکید کرد: با احداث سامانه جدیدی که فردا به بهره برداری می رسد تأمین تمام آب شرب شهر سنندج میسر خواهد بود ضمن آنکه هفت نقطه در طول مسیر سامانه مورد بهره برداری صنعت و خانگی قرار می گیرد.

رضا زاده گفت: در مسیر این آب نیروگاه ۱۰ مگاواتی در مسیر آن قرار دادیم به نحوی که برای اولین بار توربین نیروگاه را در داخل کشور انجام دادیم.

وی همچنین یادآور شد: در کنار سد آزاد پروژه تلمبه ذخیره ای تعریف کردیم با ظرفیت ۱۵۰ مگاوات ایجاد کردیم و در این محل نیازمند محلی برای پمپاژ آب بودیم که بخش اول سامانه را در این هفته به بهره برداری می رسانیم و در مجموع حدود ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان به سرمایه گذاری نیاز داریم و تا امروز نیمی از این اعتبارات را تأمین کردیم و از فاینانس خارجی و داخلی همچنین از روش بی او تی و بهره گیری از صندوق توسعه ملی برای تأمین اعتبارات مورد نیاز کمک گرفتیم.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیرو خاطر نشان کرد: امسال سد رودبار لرستان با ظرفیت ۴۵۰ مگاوات نیروگاه آبگیری خواهیم کرد و در سال ۹۵ نیروگاه آن را هم وارد مدار خواهیم کرد که حجم این سد ۲۳۰ میلیون متر مکعب است که با استفاده از فاینانس خارجی این پروژه را پیش بردیم.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران با اشاره به ناهماهنگی نیاز آب کشاورزی و پیک مصرف و تولید برق عنوان کرد: فصل تابستان که نیاز رها شدن آب برای تولید برق و آب مورد نیاز کشاورزی در پاییز با احداث سدهای مخزنی چون گوتوند آب رها شده را برای کشاورزی منطقه حفظ می کنیم و مانع رها شدن آن به آبهای آزاد خلیج فارس شدیم.

رضازاده در رابطه با سد گتوند گفت: دولت تصمیم گرفت تا نهادی غیر از وزارت نیرو به این مهم بپردازد و این مهم را به مرکز معتبری چون موسسه آب دانشگاه تهران سپردند و با این مرکز علمی سازمان مدیریت و برنامه ریزی هزینه این بررسی ها را بر عهده گرفت و نتایج را هم به ما اعلام کردند و نظرات خود را اعلام کردیم و نتیجه نهایی به تصویب سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور می رسد تا در نهایت به دولت ابلاغ می شود.

وی خاطر نشان کرد: سد گتوند به بهره برداری رسیده و چندین موضوع در رابطه با این سد مطرح است و در رابطه با ساختار نمکی آنجا مباحثی مطرح است که باید دید این سد چه تأثیری بر رود کارون دارد و این سد تا کنون مخزن تبدیل بین دستی در دست خوزستان بوده است.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیرو تصریح کرد: پر واضح است به سد مخزنی بزرگ در مجموعه رودخانه های کارون نیاز داشتیم و این ساخت و ساز با ظرفیت ۵ میلیارد متر مکعب از قبل از پیروزی انقلاب با طی مسیری علمی با مشارکت کارشناسان داخلی و خارجی به این مرحله رسیده است.

رضازاده گفت: برای وجود نمک در لایه های سد پوشش رسی ایجاد کردیم تا انحلال نمک در آب را کاهش دهیم ضمن آنکه حواشی نمکی که ۱۸ درصد بود به نحوی بود که با پوشش رسی به پوشش هم آسیب نمی زد و با نشست رس و بخش حاوی نمک پوشش مستحکم تر می شد و در مرحله دیگر آب مخزن را در تخلیه کننده تحتانی با شش خروجی آب سد را مدیریت کردیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *