شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
 
۰

شرط خیابانی‌کنگره برای توصیب توافق باایران!

چهارشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۵۸
کد مطلب: 434507
نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا، قصد دارد با افزودن متممی به لایحه بودجه بزرگراه‌های آمریکا، تصویب آن را به توافق هسته‌ای با ایران، گره بزند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، بودجه بزرگراه‌های آمریکا این روزها به تازه‌ترین گروگان جمهوری‌خواهان برای فشار به دولت باراک اوباما تبدیل شده است.

روز سه‌شنبه یک سناتور جمهوری‌خواه این مسئله را بیش از پیش پیچیده کرد و از تصمیم خود برای مرتبط کردن این لایحه با توافق هسته‌ای، خبر داد.

به نوشته پایگاه خبری «هیل»، تد کروز سناتور ایالت تگزاس و از نامزدهای برجسته جمهوری‌خواهان در انتخابات ۲۰۱۶، قصد دارد متممی به این لایحه بیافزاید که هرگونه توافق هسته‌ای با ایران را به، به رسمیت شناخته شدن اسرائیل از سوی ایران و همچنین آزادی اتباع آمریکایی بازداشتی در ایران، منوط کند.

کنگره آمریکا چند ماه قبل قانونی را تصویب کرد که به نمایندگان حق بررسی و رأی دادن به توافق هسته‌ای را داده است. همان زمان هم کروز و چند سناتور دیگر تلاش زیادی کردند تا متمم‌های حاشیه‌ای و جنجالی نظیر به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی و آزادی زندانیان آمریکایی را به قانون بیافزایند، اما در این مسیر شکست خوردند و نتوانستند دیگر نمایندگان کنگره را با خود همراه کنند.

بر اساس نسخه اولیه متمم مد نظر کروز که به رویت هیل رسیده، دولت اوباما ملزم می‌شود که تحریم‌های کنونی را تا زمانی که تهران دو شرط فوق، یعنی پذیرش موجودیت اسرائیل و آزادی زندانیان را رعایت نکرده، ادامه دهد.

کروز که به اتخاذ مواضع به شدت ضدایرانی و روابط نزدیک با تل‌آویو شهره است، در سخنرانی‌هایش، اتباع بازداشتی در ایران را که هریک با اتهاماتی مشخص دستگیر شده‌اند، «گروگان» می‌خواند.

با توجه به در پیش بودن انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، در ماه‌های اخیر مواضع به خصوص جمهوری‌خواهان در قبال ایران به شدت سختگیرانه شده و نامزدها از هیچ اقدام تبلیغاتی‌ای برای نشان دادن خصومتشان با ایران دریغ نمی‌کنند. با این وجود کنگره آمریکا در طول مذاکرات هسته‌ای و با وجود اعلام مخالفت در رسانه‌ها، عمدتا همراستا با دولت این کشور کار کرده و تصمیماتی گرفته که از سوی کاخ سفید تائید شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *