شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
 
۰

به پایان محاصره نوار غزه نزدیک شده‌ایم

جمعه ۲۶ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۲۰
کد مطلب: 433822
نایب رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس تاکید کرد که این جنبش به تحقق اهداف خود مبنی بر پایان دادن به محاصره و بازسازی نوار غزه نزدیک شده است.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم به نقل از خبرگزاری آناتولی، اسماعیل هنیه طی اظهاراتی در خطبه‌های نماز عید فطر که در یکی از مساجد محله الشجاعیه در شرق غزه برگزار شد، گفت: اگر سخنی درباره پایان محاصره، ساخت بندر دریایی و بازسازی نوار غزه به میان می آید، تعجب نکنید، همه از انفجار مجدد در غزه ترس دارند، ما به تحقق اهدافمان در پایان دادن به محاصره و بازسازی نوار غزه و تمامی زمینه های زندگی نزدیک شده ایم.

برخی رسانه‌های خبری رژیم صهیونیستی اخیرا از وجود مذاکرات غیرمستقیم بین حماس و این رژیم درباره آتش بس طولانی مدت در نوار غزه در مقابل رفع محاصره غزه و ایجاد بندر دریایی در غزه خبر داده بودند.

هنیه در ادامه به احتمال انجام تبادل اسرا با اسرائیل در آینده نزدیک اشاره کرد و خطاب به اسرای فلسطینی در بند زندان‌های رژیم صهیونیستی گفت: ان شاء الله آزادی شما نزدیک است، ما به شما وفادار هستیم و مقاومت، ملت فلسطین و گردان‌های قسام هرگز درباره آزادی شما کوتاهی نخواهند کرد.

وی بر مخالفت حماس با آغاز مذاکرات تبادل اسرا با اسرائیل پیش از آزادی ۵۴ اسیر فلسطینی که ۳ سال پیش در جریان تبادل شالیت آزاد و سپس به بازداشت رژیم صهیونیستی درآمده اند، تاکید کرد.

هنیه افزود: ما به همه طرف‌های میانجی درباره تبادل اسرا تاکید کردیم که هیچ مذاکراتی درباره این قضیه در کار نیست مگر اینکه ابتدا تمامی اسرای مربوط به تبادل اسرای موسوم به وفاداری به آزادگان آزاد شوند.

اکتبر سال ۲۰۱۱ میلادی تبادل اسرا بین حماس و رژیم صهیونیستی تحت نظارت مصر انجام شد و طی آن ۱۰۲۷ اسیر فلسطینی در بند زندان های این رژیم در مقابل آزادی گلعاد شالیت تک اسیر اسرائیلی در نزد حماس، آزاد شدند اما رژیم صهیونیستی اخیرا ۵۴ تن از این اسرا را بار دیگر بازداشت کرده است.

بر اساس این گزارش، «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی «لیؤور لوتین» افسر ذخیره ارتش را مامور مدیریت پرونده سربازان مفقود شده اسرائیل در نوار غزه کرده است.

در همین رابطه «خالد مشعل» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس اخیرا فاش کرد که رژیم صهیونیستی از طریق یک میانجی اروپایی آزادی ۲ سرباز و جسد دو نظامی را که از زمان جنگ غزه در نزد حماس است، درخواست کرده بود، اما حماس هیچ پاسخی به این موضوع نداده است.

وی افزود که حماس به میانجی اروپایی ابلاغ کرد تا زمانیکه اسرائیل اسرای فلسطینی را که در جریان تبادل اسرا با گلعاد شالیت آزاد کرده و سپس آنها را به بازداشت خود درآورده است، آزاد نکند در آن صورت هیچ مذاکره ای درباره اسرای اسرائیلی، تعداد اسرا و وضعیت آنها اعم از زنده و مرده بودن و یا ارائه هیچ گونه اطلاعاتی در این باره، آغاز نخواهد شد.

دو روز پیش نیز یک رسانه عربی به نقل از یک رهبر برجسته جنبش حماس از دیدارهای محرمانه در دوحه پایتخت قطر بین مسئولان اروپایی و رهبران این جنبش برای گفت وگو درباره پرونده آتش بس در نوار غزه خبر داد.

روزنامه «الخلیج آنلاین» به نقل از این رهبر حماس که اشاره ای به نام آن نشده است، نوشت که چند هفته اخیر شاهد دیدارهای فشرده بین مسئولان عالی رتبه اروپایی از جمله «جیمی کارتر» رئیس جمهور اسبق آمریکا و «تونی بلر» مسئول سابق کمیته چهارجانبه با رهبران رده اول جنبش حماس بود.

وی تصریح کرد که محور گفت وگوها در این دیدارها بر بررسی پرونده آتش بس در نوار غزه بین حماس و طرف اسرائیلی و نیز بررسی تحولات حاصله در این پرونده متمرکز بود و هدف از این دیدارها نیز تدوین یک سند تفاهم همسو با خواسته های فلسطینیان در رابطه با رفع کامل محاصره نوار غزه، بازگشایی معابر و گذرگاه های این منطقه و ایجاد بندر دریایی در مقابل هر گونه توافق با طرف اسرائیلی است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *