جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
 
۰

ترویج سبک زندگی شهدا در یک کتاب

چهارشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۵۸
کد مطلب: 433520
کتاب «دختر شینا» خاطرات قدم‌خیر محمدی کنعان همسر شهید حاج‌ستار ابراهیمی هژیر است که روایت‌ او از جنگ و دفاع مقدس در کیلومترها دورتر از خطوط مقدم است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، «سر ظهر بود و داشتم از پله‌های بلند و زیادی که از ایوان شروع می‌شد و به حیاط ختم می‌شد، پایین می‌آمدم که یکدفعه پسر جوانی روبرویم ظاهر شد. جا خوردم زبانم بند آمد. برای چند لحظه کوتاه نگاهمان به هم گره خورد. پسرش سرش را پایین انداخت و سلام داد. آن قدر هول شده بودم که نتوانستم جواب سلامش را بدهم. بدون سلام و خداحافظی دویدم توی حیاط و از آنجا هم یک نفس به خانه خودمان رفتم.»

این تنها یک پاراگراف از کتاب ۲۶۳ صفحه‌ای «دختر شینا» است که انتشارات سوره مهر منتشر کرده و اکنون یازده چاپ از آن در میان خوانندگان دست به دست شده است. «دختر شینا» خاطرات قدم‌خیر محمدی کنعان همسر شهید حاج‌ستار ابراهیمی هژیر است که دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری آن را منتشر کرده است.

این کتاب که بهناز ضرابی‌زاده خاطره‌نگار آن بوده نوعی روایت پشت جبهه است که با زبانی روان و صمیمی برای خواننده روایت شده است. روانی و صمیمیت متن کتاب ناشی از قلم روان ضرابی‌زاده است و از این حیث خواننده را در خوانش متن کتاب با مشکل روبرو نمی‌‌شود.

روایت این کتاب روایتی از دفاع مقدس است که به جای روایت‌های مرسوم که از جبهه‌ها و خط مقدم و از میان رزمندگان صورت می‌گیرد به پشت جبهه‌ها و شهرهای کشور رفته و حال و هوای شهرها را برای خواننده روایت می‌کند.

این روایت روایتی است که وجود آن ضروری است و علاوه بر روایت حال و هوای جبهه‌ها به حال و هوای مردم در شهرهای کشور می پردارد.

در این کتاب شاهدیم که راوی صادقانه حالات خود از حضور هسمرش در جبهه‌ها را بازگو کرده و بدون اینکه در نظر بگیرد که همسرم شهید شده گلایه‌های همان دوران از هسمرش را نیز بازگو کرده است.

روایت پشت جبهه نیاز ضروری در بحث روایت دفاع مقدس است و خواننده در این کتاب با مقاومت و نحوه زندگی مردم در آن روزگار آشنا می‌شود. در این کتاب خواننده روایتی از روزگار دفاع مقدس را می‌خواند ولی اینبار کیلومتر‌ها دورتر از خطوط مقدم درگیری و در متن روایت با سخیت‌های جنگ در شهرها مواجه می‌شود.

گفتم: «از وقتی رفتی، دارم فکر می‌کنم یعنی این جنگ فقط برای من و و این بچه‌های طفل معصوم است. این همه مرد توی این روستاست. چرا جنگ فقط زندگی مرا گرفته؟!»

«دختر شینا» روایت صبوری و مقاومت یک زن است. بانویی که در ابتدای سنین جوانی ازدواج می‌کند و همزمان با ازدواج او انقلاب اسلامی پیروز می‌شود و همسرش وارد جریان مبارزات و سپس دفاع مقدس می‌شود و یک تنه بار زندگی را به دوش می‌کشد و ۵ فرزندش را نیز با تمام مشکلات روزگار جنگ از آب و گل خارج می‌کند.

در این کتاب خواننده علاوه بر اینکه با سختی‌های راوی کتاب در طول زندگیش آشنا می‌شود به عشق و علاقه او به زندگیش نیز پی می‌برد. قدم‌خیر محمدی کنعان با وجود تمام سختی‌ها همسرش را دوست دارد و با عشق او سختی‌ها را تحمل می‌کند.

یکی دیگر از نکات این کتاب نمایش سبک زندگی شهدا و خانواده‌های آنها است. در این کتاب سادگی که در زندگی شهید ابراهیمی دیده می‌شود می‌تواند الگویی برای زندگی‌های این روزها باشد.

علاوه بر این باید به شیوه تعامل همسران با هم نیز اشاره شود که شهید ابراهیمی چگونه با همسرش رفتار می‌کرده است و این نوع تعامل می‌تواند به عنوان سبک زندگی دینی ترویج شود.

کتاب «دختر شینا» اثر بهناز ضرابی‌زاده خاطرات قدم‌خیر محمدی کنعان همسر شهید حاج ستار ابراهیمی هژیر از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شده است. این کتاب از زمان انتشار تا کنون یازده مرتبه تجدید چاپ شده با قیمت ۸ هزار ۹۰۰ تومان در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

علاقه‌مندان به تهیه این کتاب می‌توانند آن را از فروشگاه مجازی نخلستان کتاب تهیه کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *