شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
 
۰
۱
در نشست شورای معاونان وزارت علوم صورت گرفت

تاکید فرهادی برتسریع رشدعلمی کشور

سه شنبه ۲۳ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۵۰
کد مطلب: 433358
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بر تحقق منویات رهبری در تسریع رشد علمی کشور تاکید کرد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، محمد فرهادی در آخرین نشست شورای معاونان وزارت علوم به جمع‌بندی و تحلیل بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با استادان دانشگاه‌ها و دانشجویان پرداخت و با یاد‌آوری این نکته که دفاع قاطع مقام معظم رهبری از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها موجبات دلگرمی استادان را فراهم کرد، اظهار داشت: سخنان ایشان مبنی بر اینکه بخش اعظم استادان دانشگاه‌های کشور متعهد، مسلمان و انقلابی هستند، حاکی از آن است که بدنه دانشگاه مهمترین همراه و دلسوز نظام است. چنانکه تاکنون نیز دانشگاه به گواه مشارکت جدی خود در دفاع مقدس، در دوران سازندگی و در جریان رشد شتابان علمی مهم ترین پشتیبان نظام و انقلاب اسلامی بوده است.

وی افزود: ما به عنوان مسئولان وزارت علوم معتقدیم همان‌گونه که مقام معظم رهبری فرموده‌اند از یک سو فضای دانشگاه باید سیاسی، پرنشاط و شاهد برپایی کرسی‌های نظریه پردازی و ترویج آزاداندیشی باشد و از سوی دیگر، ایجاد چنین فضایی نباید از مسیر اصلی خود یعنی ایجاد فضای نقد، گفت‌وگو و تضارب آرا خارج شده و به نا آرامی و جدال و مراء گرفتار شود.

وزیر علوم به پایبندی به قانون به عنوان یک اصل انکار ناپذیر اشاره کرد و افزود: خوشبختانه در این راستا مجموعه قوانین مجلس شورای اسلامی و شورایعالی انقلاب فرهنگی وظایف وزارت علوم را مشخص نموده است و من نیز بر اجرای قوانین و حرکت همه مسئولان در چارچوب قوانین مصوب تأکید فراوان دارم و فکر می‌کنم فقط و فقط اجرا قوانین است که می تواند ما را در مسیر درست هدایت کند و نگرانی‌ها در مورد تبدیل دانشگاه به محل تمرین جریانات سیاسی را از بین ببرد.

فرهادی در ادامه بر تلاش برای تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص تسریع در رشد علمی کشور تأکید کرد و گفت: رشد علمی در هر کشور محصول سرمایه‌گذاری ، زیر ساخت‌سازی و فراهم کردن بسترهایی است که ‌گاه چندین دهه رسیدن آنها به ثمر دهی به طول می‌انجامد و زیر بنای همه این مسائل، بودجه دانشگاه‌ها است.

وی درباره بودجه دانشگاه‌ها گفت: خوشبختانه مقام معظم رهبری با نگاه دقیق و هوشمندانه شان افزایش سهم بودجه پژوهش از تولید ناخالص داخلی را در صدر مطالبات خود در باب علم و فناوری از برنامه ششم توسعه قرار دادند و با تأکید بر ضرورت تسریع در روند طرح آمایش آموزش عالی و دانشگاه، حساسیت خود را نسبت به پیوند مسائل جامعه و دانشگاه نشان دادند.

وزیر علوم در خصوص استراتژی‌های وزارت علوم در حوزه فرهنگ افزود: بنده معتقدم در این خصوص نباید فضایی دانشگاه به سمتی برود که آزادی‌های سیاسی و فرهنگی و فراهم کردن مجال نقد، به جدال و بی‌مسئولیتی و غیراخلاقی شدن مبدّل شود و از سوی دیگر اشتباهات اقلیتی‌ از دانشجویان نباید موجب غیرسیاسی شدن دانشجویان و امنیتی شدن فضای دانشگاه شد.در حقیقت حرکت میان این دو آسیب، تحقق مطالبه مقام معظم رهبری بوده و بیشترین تناسب را با شعار "اعتدال" دولت تدبیر و امید نیز دارد. بدیهی است ارشادات مقام معظم رهبری در حوزه‌های فرهنگی همواره نصب العین مدیران دانشگاه‌ها بوده و در ادامه مسیر نیز دغدغه‌های ایشان باید به طور جدی مورد توجه و اهتمام قرار گیرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


حمزه
بحث بورسیه ها به نفع نبوده، لذا از بورسیه حرفی نزده