دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 6 May 2024
 
۶
۲۷
زاکانی در جلسه امروز مجلس مطرح کرد؛

شیوه تصویب‌نهایی 'جمع بندی مذاکرات' در 7 کشور/ ۵ آسیب جشن زودرس/ تذکر به مخالفان تیم هسته‌ای

سه شنبه ۲۳ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۱۵
کد مطلب: 433258
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مهلت ۱۵ روزه شورای عالی امنیت ملی برای بررسی و اعلام نظر درباره تفاهم هسته ای وین، به تشریح ۵ آسیب جشن زودرس هسته ای پرداخت.
شیوه تصویب‌نهایی
به گزارش جهان، علیرضا زاکانی در جلسه امروز مجلس و در نطق میان دستور با بیان اینکه موضوع تفاهم هسته ای وارد مرحله حساسی شده و از اهمیت بالایی برخوردار است، به بیان چند نکته در این رابطه پرداخت و اظهار داشت: در این مرحله حساس باید برای تامین منافع ملی اقدامی یکپارچه و منسجم کرد، چرا که تشتت و دوقطبی عمل کردن در کشور غلط و خلاف منافع ملی است.

وی افزود: این برای ما یک افتخار است که قدرت های جهانی به ویژه آمریکا اندکی از قدر و منزلت ملت ایران را درک کرده اند؛ باید به ایستادگی ملت رشید ایران در ۳۷ سال گذشته و به ویژه ۱۲ سال اخیر افتخار کرد و قدر دستاوردهای دانشمندان هسته ای و شهدای عظیم الشأن را دانست و پاس داشت.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین باید به تیم های مذاکره کننده قبلی و به ویژه تیم فعلی خداقوت گفت و از همه بالاتر باید به واسطه داشتن رهبری بصیر و آگاه که این مسیر را هدایت کرده است، به درگاه خداوند شکرگزاری کرد.

مهلت ۱۵ روزه شورای عالی امنیت ملی برای بررسی تفاهم هسته ای

زاکانی با بیان اینکه فعلا هیچ توافقی صورت نگرفته، تصریح کرد: قرار است جمع بندی اولیه مذاکرات و نه توافق، به مراکز کشورها از جمله ایران اسلامی بیاید؛ این جمع بندی اولیه به مدت ۱۵ روز توسط شورای عالی امنیت ملی بررسی می شود که در این صورت، یا به تشخیص شورا با منافع ملی سازگار است که رای مثبت شورا را خواهد داشت و به 1+5 ارائه خواهد شد.

وی گفت: اگر آنها بهانه جویی نکنند، منجر به توافق خواهد شد و شورای امنیت سازمان ملل در آن هنگام قطعنامه صادر خواهد کرد و طی سه ماه زمانبندی متناظر اقدامات ما و طرف مقابل انجام خواهد شد.

نماینده مردم تهران در مجلس تاکید کرد: اما اگر شورای عالی امنیت ملی پس از بررسی این جمع بندی، مذاکرات را خلاف منافع ملی تشخیص دهد، طبیعتا به آن رای نخواهد داد و تا وقتی این اشکالات باقی باشد، توافقی نخواهیم داشت. همه باید بدانند که ایران اسلامی زیر هیچ توافق بدی را امضا نخواهد کرد.

مهلت ۸۲ روزه کنگره آمریکا برای بررسی جمع بندی مذاکرات

زاکانی در ادامه خاطرنشان کرد: کنگره آمریکا نیز از فردا به مدت ۸۲ روز برای بررسی این تفاهم هسته ای فرصت خواهد داشت و البته کنگره و دولت آمریکا باید بدانند که مجلس شورای اسلامی با همه ظرفیت خود، از منافع ملی صیانت خواهد کرد و تودهنی محکمی به آمریکا و اذنابش خواهد زد.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس اظهار داشت: تاکنون همه کسانی که روند مذاکرات را تایید یا نقد و موشکافی کرده اند، کمک کرده اند که راه را برای تیم مذاکره کننده روشن تر کنند و باید از همه آنها تشکر کرد.

۵ آسیب جشن هسته ای زودرس

وی در ادامه نطق خود با بیان اینکه بعد از این و در صورت توافق، دو گروه آفت این توافق خواهند بود، تصریح کرد: گروه اول کسانی هستند که دعوت به جشن زودرس می کنند؛ ما جشن را نفی نمی کنیم، اما جشن زودرس فعلا معنایی ندارد و ۵ آسیب دارد.

زاکانی با اشاره به آسیب های جشن زودرس هسته ای، گفت: اولین آسیب این است که این کار به دشمن آدرس غلط می دهد و او را امیدوار می کند که این خلاف منافع ملی است؛ دومین آسیب نیز این است که در جامعه ایجاد انتظار می کند، چرا که یک عده می خواهند دست شورای عالی امنیت ملی را ببندند.

وی با اشاره به سومین آسیب جشن زودرس هسته ای، تاکید کرد: این کار باعث ایجاد فضای دوقطبی در جامعه می شود که همه باید این مسئله را رد کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه چهارمین آسیب این اقدام این است که منافع گروهی بر منافع ملی مقدم می شود، خاطرنشان کرد: ما تاکنون ضربات سختی از این نوع نگاه جناحی خورده ایم.

زاکانی افزود: پنجمین آسیب جشن زودرس هسته ای این است که با سطحی نگری و خلاف عقلانیت عمل کردن، مسیر آینده دشوارتر می شود؛ حداقل از دشمنانمان درس بگیریم.

وی ادامه داد: دومین گروهی هم که آفت این توافق احتمالی خواهند بود، کسانی هستند که بعد از توافق و افق روشن پیش رو به دنبال نفی دستاوردهای توافق خواهند بود.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس اظهار داشت: این کار نادیده گرفتن دستاوردهای ملت ایران و منزلت و صبوری آنان و نیز زحمات مذاکره کنندگان و تدابیر مقام معظم رهبری است.

زاکانی گفت: همچنین این کار نادیده گرفتن مصالح ملی و نشانه نداشتن عمق و ندیدن دقیق «نرمش قهرمانانه» است.

وی با بیان اینکه اشکال بعدی این رفتار ندیدن سایر توانمندی های ملت ایران است، افزود: توانمندی هسته ای فقط یک بعد از ابعاد توانمندی ماست که البته با قدرت از آن دفاع می کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس، دوقطبی کردن جامعه و ناسپاسی کردن نسبت به دستاوردها را دیگر آسیب این رفتار خواند و اظهار داشت: امیدواریم توافق خوبی انجام شود، اما راه درست این است که بر منافع ملی خود اصرار کنیم و بررسی دقیقی در شورای عالی امنیت ملی انجام شود.

زاکانی در پایان خاطرنشان کرد: اگر به نتیجه ای رسیدیم که ان شاء الله خواهیم رسید، آن وقت زمان شکرگزاری به درگاه الهی و برپایی جشن هسته ای خواهد بود.
منبع: مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
آفرين.
خيلي مناسب و به جا.
مشكل اينه كه جناب رئيس جمهور عجله دارند هر جمع بندي را توافق بنامد و به رهبر تبريك بگويد! تا براي انتخابات مجلس نيرو جمع كند!
مشكل ديگه هم اينه كه جشن هسته اي در واقع بايد جشن شكرگزاري به درگاه الهي باشد چنانچه شما فرموديد.
نه اينكه عده اي ... به خيابان بريزند و به ...بپردازند.
آن هم خيابان هايي كه ديروز 175 شهيد غواص در آنها تشييع شدند.
هادی
Moldova, Republic of
حرف آقای زاکانی حرف خوبی منتهی رئیس جمهور
رئیس شورای عالی امنیت ملی است و هیچ کس به اندازه ایشان به این مذاکرات و توافق با امریکا تشنه تر نیست
مشکل اینجاست
چرا مجلس که در رأس امور است این توافق و تعهد بین المللی را بررسی و تأیید یا رد نهایی نمی کند؟
سینا
Serbia
به این علت مدیریت و تصمیم گیری نهایی توافق نهایی هسته ای با شورای عالی امنیت ملی به عنوان یک نهاد (بالادستی، فراقوه ای و فرا بخشی) است و برابر قانون اساسی و قانون الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته ای (مصوب مجلس شورای اسلامی) تصمیم نهایی بر عهده شورای عالی امنیت ملی خواهد بود.
ب موقع!
ببخشید سوالی داشتم که آیا توافقی بر طبق منافع ملی با توافقی که خطوط قرمزی رو لحاظ کرده باشه منافات داره؟!؟اگر توافق بر طبق خطوط قرمز باشه که احدی مخالفتی بااون نداره که شما به منتقدان توافق نقد وارد دونستید! مگر اینکه قصد داشته باشید حتی عبور از خطوط قرمز رو هم طبق منافع ملی بدونید!!!
سلام ، من فقط یک سوال دارم ، آیا قراره ما در هر موضوعی پیشرفت کردیم به بهانه مشکلات ناشی از تحریم ها عقب نشینی کنیم ؟ آیا در آینده این اتفاق برای صنعت موشکی ، پزشکی ، نانو و ... نمی افته ؟
علی
فکر کجایی آقا؟؟!
آقایان برنامه ها در سر دارند!
در این پیروزی احتمالی شریک هم قبول نمیکنند تا بتوانند اکثریت مجلس را کسب کنند به خیالشان!
بهترین راه هم این است که با اعلام جشن کشور را دوقطبی کنند!
تحریم خواهان و توافق خواهان!
درسشان را در لندن خوب خواندند!!؟
بقول خودشان پیروزی!
باید دید چه کردند؟
فعلا که بوی بدی به مشام میرسد!
سیاح
درود بر دکتر زاکانی عزیز
آسیب دیگر ، راه نقد منصفانه را می بندد و زمینه تخریب منتقدان را فراهم می کند
United States
مهمترين آسيب اينست كه مقاومت ملت ايران در مسئله تحريم خدشه دار مي شود و دندان طمع دشمن را در بازگرداندن دوباره تحريم تيز تر مي كند !
توفیقی از قزوین / ایستادگی یک ملت
جشن (توافق تکمیل نشده و ناقص) منطقی نیست ولی متاسفانه کمتر از ایستادگی و پایمردی همه مردم ایران تجلیل و تشکر می شود - مردمی که بخاطر عزت ملی از سال 91 افزایش دو تا سه برابری قیمتها را تحمل کرده اند و با شرکت در انتخابات و حضور در راهپیمایی ها همواره چشم خبرگزاریها را خیره و باعث تعجب آنان شده اند بهرحال همه مردم در این مدت فشارها را تحمل کردند و از مردم کسی نیست که بابت تحریم منافعی را از دست نداده باشد
Finland
... جامعه واقعی همانی است که می بینی نه آن که می پنداری
Iran, Islamic Republic of
لطفا تبعات برگزاری چنین جشن موهوم هسته ای را به چهره اصولگرای مجلس آقای توکلی یادآوری کنید که از بعضی از اصلاح طلبها و اعتدالگراها بدتر، تشریف آورده اند وسط معرکه و....
واقعا و جدا از ایشان بعید بود.ارادت و ذهنیتی که نسبت به ایشان داشتم را با شنیدن این جمله بالکل بهم ریخته شد.
ثمین
به نظر من صحبتهای جناب آقای زاکانی کاملا به جاست،امیدوارم گوش شنوایی باشه.
مهدی
Iran, Islamic Republic of
جوجه ها را آخر پاییز می شمارند! فعلاً خیلی زودِ که بخواهیم از نتایج خوب توافق صحبت کنیم. گیرم که هر دو طرف پس از بررسی جمع بندی را پذیرفتند و توافق پس از مدتی امضا هم شد. تازه اول دلشوره است که آیا دوباره آمریکا و غرب در اجرا دبه در میارن یا نه؟! مثل توافق الجزایر در سال 59 که آمریکا هیچکدام از تعهدات خودش رو اجرا نکرد...
توصیه می کنم که حضرات فعلاً خود دار باشن و رفتار هیجانی انجام ندن!
ضمناً یه سؤال: چرا ما 15 روز فرصت داریم و آمریکا 82 روز؟ در ضمن کشورهای دیگه 5+1 هم باید بررسی کنند؟
sabr
انشالله توافق حاصل شود
توافق خوب . البته
ایرانی
من به شخصه از جناب زاکانی تشکر می‌کنم....
علی
United Kingdom
یکی ازخطراتی که جشن هسته ای فعلا دارداین است که فردااگرمجلس بررسی کردومخالفت کردویاکسی انتقادبجایی کرد "دشمن شادی مردم"قلمدادخواهدشدومتاسفانه برخی هاهم همین رامی خواهند؟؟؟!!!
آورین! چه عجب بازی جانحی را کنار گذاشتید
بعععععععععععله به قول ان مردک اب بریز انجا که میسوزد !!!
تیم قبلی فقط تاریخ اسلام راتدریس می کرده وبرای ۱+۵ کلاسهای ضمن خدمت برگزار می کرده!!!!!
بوی سوختگی از خیمه دلواپسان نگران کننده است
کسانی که از روز اول مخالف توافق بودند حرفشان خریداری ندارد
سانان
دکتر روحانی ودکتر ظریف متشکریم
Germany
به قول احمدي نژاد ، أب رو بريز همونجات كه ميسوزه
United States
یعنی از جشن زودرس انتخابات 88 بدتره که باعث فتنه شد؟