پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۸
۱۳
بازخوانی یک یادداشت برای فیلمی مسأله‌دار درباره عاشورا

تمام آنچه را «رستاخیزِ» درویش به غلط و ناقص روایت کرده‌، مخاطب از بر است

دوشنبه ۲۲ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۰۴
کد مطلب: 433032
اصلا مراجع عظام تقلید نیز حکم نکرده باشند، جناب فیلمساز بین‎المللی! در ازای اصرار بر نمایش شمایل عباس‌بن‌علی (علیهما‎السلام)، فرزندان آل‌الله، علی اکبر، قاسم (علیهم‌السلام) و... چه سود تعریف شده‎ای در باور مردم نسبت به مقدسات حاصل شد؟ شما صاحب فن و هنرمندید. اگر همین زودی‎ها جوانکی هوس کرد داستانی از این حماسه بسازد و به تأسی از جنابعالی و همقطارانتان این ذوات مقدس را ناشیانه تصویر کند تکلیف چیست؟
تمام آنچه را «رستاخیزِ» درویش به غلط و ناقص روایت کرده‌، مخاطب از بر است
گروه فرهنگ جهان نيوز: خبرها در روزهای اخیر حکایت از اکران فیلم پرحاشیه «رستاخیز» دارد. این فیلم به کارگردانی احمدرضا درویش، با موضوع واقعه کربلا ساخته شده است اما از اولین روز نمایش خود در جشنواره فیلم فجر سال ۹۲ به دلیل تحریف وقایع تاریخی و داستان سازی های غیر واقع و نیز نمایش چهره حضرت ابوالفضل العباس ـ سلام الله علیه ـ مورد اعتراض بسیاری از سینماگران و فعالان فرهنگی و رسانه ای قرار گرفت. پس از انتشار خبر اکران، اعتراض مراجع و متدینان افزایش یافته و تلاش ها بر آن است تا از نمایش عمومی این فیلم مسأله دار جلوگیری شود.

پس از نمایش جشنواره ای این فیلم، سیدمرتضی فاطمی سردبیر هفته نامه پنجره، طی یادداشتی با عنوان "خورشید کلوزآپ ندارد" انتقاداتی جدی درباره رستاخیز مطرح کرد. بازخوانی این یادداشت برای آگاهی بیشتر مردم در شرایط حاضر مناسب به نظر می رسد.

* * *

قیام اباعبدالله (علیه‌السلام)
تحقیقات چندساله‎تان شما را قانع کرده که حضرت علی اصغر (علیه‎السلام) به‎واسطه تیر حرمله (لعنت‌الله‌علیه) کشته نشده است؟!
و به‎ویژه روز عاشورا، از چنان محتوای دراماتیک و زیبایی برخوردار است که ملهم از هرگوشه آن می‎توان صد‎ها اثر ادبی و سینمایی فاخر تولید کرد. شیعه با تصویرسازی این حماسه و در اندوه آن سال‎ها گریسته است.

همواره در روز‎های پس از اکران این فیلم با خود تکرار کردم که نیت درویش از ساخت این فیلم، تقویت و گسترش فرهنگ شیعی بوده و قصد تحریف تاریخ و لطمه زدن به این واقعه تاریخی را نداشته و زحمت خود را کشیده، اما از کار در نیامده است؛ هنوز هم به این امر اعتقاد دارم. اما لجاجت و تعصبات کور بر نهادینه‎سازی فرهنگ «نمایش همه‌چیز و هیچ‌چیز»، پذیرفتنی نیست و موید این نظریه است که برای ساخت و ادای حق مطلب قیام اباعبدالله (علیه‌السلام) و حماسه‎‎هایی از این قبیل، اراده و عزم بشری و آشنایی با تکنیک‎‎های فیلمسازی و فرم به تنهایی کافی نیست.

بگذریم که به‌راحتی می‎توان این اثر را از منظر فنون سینمایی نیز نقد کرد. فیلمنامه از گسست جدی رنج می‎برد و فصول آن با یکدیگر همبستگی ارگانیک و دیالکتیک ندارد. معلوم نیست جامعه مخاطب فیلم شیعیانند یا برای همه ادیان و مذاهب ساخته شده است. معلوم نیست که اگر برای مخاطب خارجی ساخته
کدام روایت و مقتل مورد مطالعه شما شهادت حضرت علی اکبر (علیه‎السلام) را بدین‌سان و با اندکی خراش پیشانی روایت کرده است؟ جناب درویش، آیا قاسم‌بن‌الحسن (علیه‌السلام) قریب ۳۰ سال از عمرش گذشته بود؟
شده کجای این داستان شلخته و کدام جلوه بصری می‎تواند مخاطب را سه ساعت بر صندلی سینما بنشاند؟ و اگر برای مصرف داخلی است که دیگر حرفی باقی نمی‎ماند. تمام آنچه را درویش به غلط و ناقص روایت کرده‌، مخاطب از بر است.

اصلا مراجع عظام تقلید نیز حکم نکرده باشند، جناب فیلمساز بین‎المللی! در ازای اصرار بر نمایش شمایل عباس‌بن‌علی (علیهما‎السلام)، فرزندان آل‌الله، علی اکبر، قاسم (علیهم‌السلام) و... چه سود تعریف شده‎ای در باور مردم نسبت به مقدسات حاصل شد؟ شما صاحب فن و هنرمندید. اگر همین زودی‎ها جوانکی هوس کرد داستانی از این حماسه بسازد و به تأسی از جنابعالی و همقطارانتان این ذوات مقدس را ناشیانه تصویر کند تکلیف چیست؟

برخی فتح باب‎ها و اصرار بر آن‌ها، به ناکجا آباد ختم می‎شود. جناب درویش، شما ذوالفنون! با «هوشنگ»ها چه باید کرد؟

شنیده‎ایم که رستاخیزتان را اثری جهانی می‎پندارید که توان حضور در محافل بزرگ سینمایی جهان را دارد. از کدام فیلم حرف می‎زنید؟ فیلمی که حتی محض رضای خدا یک سکانس جذاب و تاثیرگذار ندارد؟ فیلمی که صحنه‎‎های اکشن آن بیشتر به جنگ گلادیاتور‎ها و راکی ۵ شبیه است تا نبرد آل‌الله (علیهم‌السلام) و یزیدیان؟

شنیده‎ایم برای ساخت روز رستاخیز سال‎ها تحقیق و پژوهش داشته‎اید. روی چه موضوعی تحقیق می‎کرده‌اید؟ معلوم
آتشی که از قتل حسین (علیه‎السلام) بر قلب مومنین افتاده است، با رستاخیز شما شعله‌ور نمی‎شود. جناب درویش، حال مردم خوش است خرابش نکنید
نیست چگونه تحقیقات، شما را به‎سمت شذوذات روایی سوق داده است که گوشه‌چشم‎‎های دختری زیبارو (شقایق فراهانی)، حر (علیه‎السلام) و فرزندش را جذب کاروان اباعبدالله (علیه‌السلام) می‎کند؟ یعنی تحقیقات چندساله‎تان شما را قانع کرده که حضرت علی اصغر (علیه‎السلام) به‎واسطه تیر حرمله (لعنت‌الله‌علیه) کشته نشده است؟! یا جنابعالی به مقاتلی دسترسی دارید که در آن خون علی اصغر (علیه‎السلام) ـ که توسط امام به آسمان پاشیده می‎شود ـ بار دیگر به زمین باز می‎گردد و روی سم اسب می‎ریزد؟! کدام روایت و مقتل مورد مطالعه شما شهادت حضرت علی اکبر (علیه‎السلام) را بدین‌سان و با اندکی خراش پیشانی روایت کرده است؟ جناب درویش، آیا قاسم‌بن‌الحسن (علیه‌السلام) قریب ۳۰ سال از عمرش گذشته بود؟ و هزاران آیای دیگر که تمام مخاطبین معمولی و منبردیده برایشان ایجاد می‎شود. متاسفم که بگویم برخی از کارگردانان ما به مرض «خود دیگر انگاری» مبتلا شده‎اند. جزئیاتش بماند.

به خدا قسم، خورشید کلوزآپ ندارد آقای درویش! آتشی که از قتل حسین (علیه‎السلام) بر قلب مومنین افتاده است، با رستاخیز شما شعله‌ور نمی‎شود. جناب درویش، حال مردم خوش است خرابش نکنید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


فیلم دوئل از یادمون نرفته.
نمی گم فیلم بدی بود، اما مفهوم جهاد رو نداشت و شده بود یه کپی از فیلمای جنگی غربی.
با توجه به سابقه ایشون ترجیح میدم فیلمی که در باره حضرت اباعبدالله ساختن رو نبینم...
Iran, Islamic Republic of
فیلمهای ایشان بیشتر صحنه های اکشن دارد و همه فیلم را تحت تاثیر قرار میدهد
Romania
وقتی نمیتونی فیلم بسازی مگه مجبوری اونم فیلم به این مهمی اول درست حسابی مطالعه و تحقیق میکردی
اگر به عمد بوده خدا نابودش کنه
ارمان
وقتی سینما سیاسی و باند بازی و پارتی بازی بشه بودجه رو بجای فیلم حضرت موسی میدن به فیلم رستاخیر اونوقت میگن چرا فرهنگ کشور اینجوریه وقتی فرهنگ سازان ما این طور فیلم میسازن دیگه چه انتظاری از دیگران باید داشت
عبدالله
Iran, Islamic Republic of
مشکل از سیستم مریضیه که فیلمنامه های چنین فیلمهای حساسی را را بررسی نمیکنه که از نطفه جلوش گرفته بشه.
من ترجیح می دم همین تصویری که در ذهنم از کربلا دارم و حاصل سالها مطالعه و پای منبر علما نشستن هست رو داشته باشم واونو با فیلمی که پشتوانه علمی نداره و ساخته برداشتهای یک کارگردان هست عوض نمی کنم پس هیچوقت این فیلم رو تماشا نمی کنم.
از حامی فتنه بیشتر از این انتظار نیست ، ایشون بهتره برای امثال موسوی فیلم انتخاباتی بسازه . ارادتش به اهل بیت رو باور کنیم یا ارادتش به عمر سعدهای زمان.
اصلا مراجع هم نگویند من یکی دیدن فیلمی که توصیف کردید را بر خودم حرام کردم اصلا دوست ندارم وقتی روضه خونده میشه به جای حقایقی که یک عمر شنیدیم قیافه بازیگران و داستان تحریف شده بیاد جلوی چشمم و اشکم خشک بشه!
مجید
من از آقای درویش دوتا فیلم دیدم، متاسفانه فیلمهاشون پر از صحنه های اکشن بدون هدفه درحالی که انگار اصلا فیلمنامه نداره. آدم هیچ رابطه ای با فیلم برقرار نمیکنه.
حامد
Iran, Islamic Republic of
بايد دست هاي پنهان رو در ساخت چنين فيلم هايي ديد ! يه كم حواسمون جمع باشه يهود خيلي مكاره و ايادي اون تو كشور ما كم نيستن ...
محمد
آقا شما اين فيلم رو بر اساس چه مقتلي درست كردي؟؟!!!
رو چه حسابي حضرت رقيه(س)رو حذف كرديد؟؟؟!!؟؟
چه جوري صحراي كربلا كوهپايه شد؟!!؟
چجوري به خودت اجازه دادي چهره مقدسات شيعه رو نشون بدي؟؟؟!
حضرت علي اصغر(ع) چه جوري بزرگ شد؟؟؟!!
چرا اصليت شيعه رو از بين ميبري؟!
قبلا با خودم میگفتم کاش عاشورا رو در قالب فیلم به تصویر بکشند اما با توصیفی که کردید پشیمون شدم