چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 8 May 2024
 
۲
۲
خشکیدن چشمه‌های هزار ساله

ناپدید شدن یک‌شبه یک دریاچه!

شنبه ۲۰ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۲۰
کد مطلب: 432700
چشمه‌های چندهزار ساله سراب طاقبستان کرمانشاه به‌طور ناگهانی و ظرف ۲۴ ساعت خشک شد و از دریاچه زیبای پر از آب آن تنها یک استخر خالی به جا مانده است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، خشک شدن یک شبه دریاچه طاقبستان که در روبه‌روی طاق‌های این بنای تاریخی ایجاد شده باعث شد تا جمعی از مسئولان استان برای پیگیری موضوع در کنار این دریاچه حاضر شوند.

دومینوی خشکیدگی سراب‌ها و تالاب‌های استان این بار به چشمه‌های هزار ساله سراب طاقبستان رسید؛ این دریاچه به‌طور کاملا ناگهانی ظرف ۲۴ ساعت در دل زمین ناپدید شد.

*سراب طاقبستان یک‌شبه خشک نشده است /کاهش آبدهی داشته‌ایم

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه، وجود چاه‌های غیرمجاز به‌عنوان دلیل اصلی خشک شدن این سراب را رد کرد.

کیاست امیریان اصلی‌ترین عامل خشک شدن سراب طاقبستان را خشکسالی و عدم بارش عنوان کرد و افزود: امسال با کاهش ۴۶ درصدی بارندگی‌ها در شهر کرمانشاه مواجه بوده‌ایم.

وی با تصریح اینکه این چشمه یک شبه خشک نشده است، گفت: میزان آب‌دهی آن طبق آمار از میزان یک‌هزار و ۴۷۷ تا ۹۸۰، سپس ۳۰۰ و الان نیز به صفر لیتر در ثانیه رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه بیان داشت: آبدهی طاقبستان در آبان ماه ۹۱ و ۹۲ به زیر ۱۰ لیتر در ثانیه کاهش یافته، اما خشک نشده است.

امیریان ادامه خشکسالی، عدم بارش برف و گرمای هوا را از عوامل اصلی ایجاد این پدیده برشمرد و گفت: آب‌دهی سراب طاقبستان در اسفند ماه سال ۹۳ به ۴۷۴، در فروردین ماه ۹۴ به ۴۷۷، در اردیبهشت ماه امسال به ۹۸۵، در خرداد ماه سال ۹۴ به ۳۰۰ و ماه جاری نیز به صفر لیتر در ثانیه رسیده است.

وی سیستم آب طاقبستان را از نوع چشمه‌های کارستی با تشکیلات کربنات کلسیم دانست و افزود: نوسان آب در این سراب از ۱۰ تا ۵ هزار لیتر در ثانیه بوده است.

*علت خشکیدگی در دست بررسی است


مدیر پایگاه میراث فرهنگی طاقبستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در حاشیه بازدید از این دریاچه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه اظهار کرد: تا به حال هیچگاه شاهد خشک شدن یکباره این دریاچه نبودیم.

علیرضا مرادی بیستونی بیان داشت: این دریاچه تا چهارشنبه هفته گذشته کاملا پر از آب بود اما روز پنج‌شنبه به یکباره شاهد خشک شدن این دریاچه با چشمه‌های چند هزار ساله بودیم.

وی با بیان اینکه خشک شدن این سراب به علت خشکسالی حداقل به دو هفته زمان نیاز دارد، اضافه کرد: تحقیقات برای بررسی علت این خشکیدگی غیرطبیعی توسط کارشناسان ادامه دارد.

عکس‌های زیر به وضوح نمای سراب طاقبستان را قبل و بعد از خشکیدگی نشان می‌دهد.

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مهدی
حالا بعضی ها وصلش میکنند به احمدی نژاد و دولت سابق .
ما مسلمانان گناه نکنیم تا خدا رحمت خودش را بر ما نازل کند.