جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
 
۰

"مهران" برای اربعین خود را آماده می کند

شنبه ۶ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۴۰
کد مطلب: 430166
در حالی مرز بین‌المللی مهران به عنوان مهمترین مرز زمینی کشور شناخته می‌شود که نبود امکانات در این مرز همچنان موج می‌زند و در این بین طرح‌هایی نظیر هتل چهار ستاره همچنان بلاتکلیف است.
به گزارش جهان به نقل از مهر، استان ایلام به واسطه ۴۲۰ کیلومتر مرز مشترک با عراق و وجود مرز بین المللی مهران که از سال ۱۳۸۲ بازگشایی شده، امروز یکی از مهمترین مناطق مرزی کشور برای تردد زائران به عتبات عالیات و صادرات کالا به شمار می رود.

هم اکنون به طور میانگین روزانه پنج هزار نفر در قالب کاروان های حج و زیات، مسافر و ...از مرز مهران تردد دارند اما تاکنون تردد انفرادی از مرز مهران ممنوع بوده هرچند در ایام مذهبی سال از جمله اربعین تردد انفرادی هم صورت می گیرد.

مرز مهران به عنوان امن ترین و نزدیک ترین مرز زمینی کشور به عراق شناخته می شود و همین مسئله باعث شده بیش از ۷۰ درصد زائران عتبات عالیات از این مرز به عتبات عالیات سفر کنند.

طی سالهای اخیر در ایام مذهبی سال از جمله اربعین شاهد ججم زیادی از تردد در مرز مهران بوده ایم که در این استان به دلیل کمبودهای امکانات و مسائل زیرساختی همواره مشکلاتی در سطح استان و مرز مهران وجود داشته که طی سالها اخیر به رغم تلاشهای فراوان بخش مهمی از آنها بر طرف نشده است.

اربعین سال گذشته بود که حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از مرز بین المللی مهران در کمتر از یک هفته به کشور عراق رفت و آمد کردند اربعین سال گذشته بود که حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از مرز بین المللی مهران در کمتر از یک هفته به کشور عراق رفت و آمد کردند و این حرکت بزرگ علاوه بر حماسه های بی نظیری که بر جای گذاشت، تجربیات فراوانی برای رفع مشکلات در اربعین سال جاری برای استان ایلام و مرز مهران نیز به همراه داشت.

این مشکلات و کمبودها و حجم زیاد زائران در اربعین باعث شده مسئولان کشوری توجه و نگاه ویژه ای به استان و مرز مهران داشته باشند و در این بین وعده هایی برای حل مشکلات زیرساختی استان برای اربعین سال ۹۴ دادند.

با نگاهی به تقویم مشاهده می کنیم که شش ماه بیشتر به اربعین باقی نمانده و حال باید پرسید که در این بین چه اقداماتی برای حل مشکلات سال گذشته انجام شده و یا در حال انجام است.

* مهمترین مشکلات مرز مهران و پیش بینی تردد سه میلیون زائر در اربعین سال جاری

فرمانده سپاه امیرالمومنین استان ایلام که سال گذشته فرماندهی قرارگاه پشتیبانی اربعین در استان را بر عهده داشت، در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: یکی از مهمترین اتفاقات سال گذشته خلق حماسه اربعین بود که در این بین مردم استان برای زوار سنگ تمام گذاشتند و نیاز است مسئولان برای سال جاری توجه ویژه ای در بحث امکانات داشته باشند.

سردار صادق حسینی بیان داشت: امسال پیش بینی می شود حدود سه میلیون زائر از مرز مهران تردد داشته باشند و این رقم یعنی دو برابر سال گذشته که می طلبد مسئولان برنامه ریزی دقیقی داشته باشند.

وی افزود: مشکلات مرز مهران در چند دسته تقسیم بندی شده که از جمله آن می توان به نبود ظرفیت کافی در محور ایلام به مهران، نبود پارکینگ، نبود هماهنگی بین دستگاه های اجرایی، نداشتن دور برگردان در پایانه مهران، مشکل روشنایی در پل زائر تا پایانه مرزی، کافی نبودن سرویس های بهداشتی و آب آشامیدنی و ...اشاره کرد.

وی ادامه داد: استفاده نکردن از ظرفیتهای ملی، نبود جاده های کمربندی، ترافیک، سوخت رسانی، حمل و نقل، عدم نظارت بر کرایه ها و ...نیز از دیگر مشکلات پایانه مرزی مهران بوده است.استفاده نکردن از ظرفیتهای ملی، نبود جاده های کمربندی، مشکل سوخت رسانی، حمل و نقل، عدم نظارت بر کرایه ها و ...نیز از دیگر مشکلات پایانه مرزی مهران بوده است.

* پیشنهادات برای خدمات رسانی بهتر در سال جاری

وی با اشاره به اینکه اول از همه باید نگاه های ویژه مسئولان کشوری به مرز مهران بیشتر شود، گفت: در بحث حل مشکلات پایانه مرزی مهران باید نسبت به احداث کمربندی شرقی و غربی در شهر مهران اقدام کرد.

وی ادامه داد: احداث اردوگاه بزرگ شهر مهران، ایجاد یک پارکینگ عمومی با ظرفیت های بالا، روشنایی معابر از پل زائر تا پایانه مرزی مهران، توسعه سوخت رسانی در شهر مهران و ...از دیگر نیازهای مبرم مرز مهران برای اربعین سال جاری است.

سردار حسینی افزود: در بحث سرویش بهداشتی، نمازخانه و آب نیاز است علاوه بر راه اندازی این زیرساختها در حد فاصل شهر مهران و پایانه مرزی مهران، در خارج از مرز مهران یعنی ورودی خاک عراق نیز در این زمینه چاره اندیشی شود.

* اقدامات انجام شده از سوی مسئولان برای مرز مهران

شاپور پولادی معاون عمرانی استانداری ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در حال حاضر اقدامات قابل توجهی در بخش زیرساختهای پایانه مرزی مهران در حال انجام بوده که در چند قسمت از جمله راه، آب، روشنایی و ...در حال اجرایی شدن است.

وی بیان داشت: در بخش راه هم اکنون ۱۹ قرار داد در محور ایلام به مهران منعقد شده که این قراردادها شامل روکش آسفالت، حذف نقاط حادثه خیز، احداث دو پل بزرگ، چهار بانده ردن بخشی از محور ایلام به مهران و ...است. در بخش راه هم اکنون ۱۹ قرار داد در محور ایلام به مهران منعقد شده که این قراردادها شامل روکش آسفالت، حذف نقاط حادثه خیز، احداث دو پل بزرگ، چهار بانده کردن بخشی از محور ایلام به مهران و ...است.

این مسئول عنوان کرد: این اقدامات در حال انجام است که چیزی در حدود ۶۰ میلیارد تومان اعتبار برای این فعالیتها اختصاص یافته که بیشتر آنها در مراحل نهایی شدن و بهره برداری به سر می برند.

وی افزود: پل دوم زائر در ورودی پایانه مرزی مهران با اعتباری بالغ بر ۹ میلیارد تومان قبل از اربعین سال جاری بهره برداری می رسد.

پولادی عنوان کرد: بحث دیگر در بخش توسعه راه های شهرستان مهران، ایجاد کنارگذر شرقی بوده که این مهم نیز در مرحله آسفالت قرار دارد و برای اربعین امسال به منظور خدمات رسانی آماده می شود.

وی تصریح کرد: در بخش آب آشامیدنی نیز هم اکنون آبرسانی به پایانه مرزی مهران به طول ۱۸ کیلومتر در حال اجرایی شدن است و بیش از ۱۶ کیلومتر از کار انجام شده و این مهم نیز تا اربعین تکمیل می شود.

پولادی افزود: دو مخزن ۵۰۰ هزار لیتری با اعتباری بالغ بر ۵۵۰ میلیون تومان در پایانه مرزی مهران راه اندازی می شود که این مهم در نیز در مراحل انتخاب پیمانکار به سر می برد.

معاون عمرانی استانداری ایلام تاکید کرد: افزایش گیتهای پایانه مرزی از ۱۶ گیت به ۹۶ گیت با اعتباری بالغ بر سه میلیارد تومان نیز در حال انجام است.

وی ادامه داد: روشنایی پل زائر تا پایانه مرزی مهران و ایجاد یک میدان بزرگ در ورودی پایانه از دیگر اقدامان انجام شده برای خدمات رسانی به زوار در اربعین سال جاری است.

پولادی بیان داشت: شش ایستگاه سرویس بهداشتی در نقاط مختلف شهر مهران تا پایانه مرزی ایجاد می شود که بخشی از مشکلات در این زمینه حل خواهد شد.

* امکانات رفاهی و اقامتی در پایانه مرزی مهران و قصه جالب هتل این شهرستان

این سخنان مسئولان استانی در حالی مطرح می شود که یکی از مهمترین مباحث در شهرستان مهران نبود اقامتگاه و هتل به اندازه کافی است که همین مسئله باعث شد تا سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت کشور وعده ایجاد یک حسینه بزرگ و هتل در شهر مهران را به مردم استان دهد.

در این راستا هتل شهرستان مهران، قبل از عید با حضور مسئولان استانی و رئیس سازمان حج و زیارت کلنگ زنی هم شد اما روز گذشته اوحدی در ارتباط تلفنی با یکی از برنامه های صدا و سیمای مرکز ایلام اعلام کرد: هنوز زمین برای ساخت این هتل آماده نشده است.

وی بیان داشت: به دلیل اینکه زمین ساخت این هتل از اراضی کشاورزی است باید سیر و مراحل قانونی خود را سپری کند.

نکته قابل تامل اینجاست چطور هتلی که زمین آن هنوز به طور دقیق و قانونی مشخص نشده کلنگ زنی می شود و البته هنوز هم تکلیف ساخت این هتل به رغم وعده های مختلف طی ماه های قبل برای شروع عملیات اجرایی روشن نشده است.

البته در این برنامه سعید اوحدی اعلام کرد که ساخت حسینیه بزرگ در شهرستان مرزی مهران آغاز شده که البته تا اربعین سال جاری قطعا آماده نمی شود.

* لزوم نگاه جدی مسئولان کشوری به مرز مهران

به هر روی با توجه به اینکه زمان زیادی تا ایام اربعین برای اجرا و تکمیل پروژه ها وجود ندارد، مرز مهران به عنوان مهمترین و نزدیک ترین مرز کشور به عتبات عالیات نیازمند امکانات دیگری بوده که تامین آنها نگاه ویژه مسئولان کشوری را می طلبد.

در این میان عدم تعریض محور ایلام به مهران یکی از مهمترین نقاط ضعف استان ایلام محسوب می شود که این محور نیازمند بهسازی است چراکه ظرفیت حجم زیاد تردد را ندارد و مهمتر از این خود پایانه مرزی مهران است که روزانه گنجایش ۲۰ هزار نفر را دارد ولی در اربعین گذشته طی یک روز حتی ۱۵۰ هزار نفر نیز از آن تردد داشته اند.

بدون شک مرز مهران نیازمند آینده نگری و برنامه های بلند مدت است و هرچه در بالا عنوان شد برنامه های کوتاه مدت است که فقط بخش از مشکلات را حل خواهد کرد ولی این مرز نیازمند برنامه های بلند مدت مثل ایجاد فرودگاه، راه آهن، هتل های چند ستاره، افزایش فضای فیزیکی پایانه، ایجاد بزرگراه و آزادراه و...است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *