جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 17 May 2024
 
۱

هرمزگان در تشنگی اش می سوزد

سه شنبه ۲ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۵۷
کد مطلب: 429534
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری بندرعباس گفت: با کمبود آب در استان و بعد از ۱۶ سال خشکسالی، هرمزگان به بحرانی‌ترین شرایط خود رسیده است، به طوری که استان در وضعیت فعلی به کانون خشکسالی در کشور تبدیل شده است.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، حسین خادمی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در حال حاضر آب مورد نیاز شهرهای استان معادل چهار مترمکعب بر ثانیه است که با وجود تلاش‌های انجام شده و بکارگیری تمامی منابع آبی موجود با بازسازی چاه‌ها و کاهش تلفات فیزیکی، امکان تامین ۳۵۰۰ لیتر بر ثانیه آب فراهم شده است و با این وجود ۵۰۰ لیتر بر ثانیه کمبود آب داریم.

وی افزود: این کمبود باید از طریق صرفه جویی و مدیریت مصرف آب جبران شود. اگر فردی روزانه ۲۰ لیتر در مصرف آب صرفه جویی کند می‌توانیم تابستان امسال را با کمترین چالش پشت سر بگذرانیم.

خادمی گفت: طی ۱۰ سال گذشته با وجود اینکه دوره ۱۶ ساله خشکسالی، بسیاری از منابع آبی ما را از بین برده است متاسفانه شاهد افزایش روزافزون مصرف آب به دلیل تزاید جمعیت، جمعیت شناور در شهرستان‌های استان و عدم توجه به فرهنگ صرفه‌جویی بوده‌ایم.

هرمزگان جز چهار استان کم آب کشور است

وی تصریح کرد: هرمزگان جز چهار استان کم آب کشور است علاوه بر آن استان به لحاظ میزان دریافت بارندگی در پایین ترین وضعیت و در ردیف کم بارش‌ترین استان‌های کشور قرار دارد.

خادمی با تاکید بر اینکه هرمزگان رتبه آخر را از لحاظ بارندگی به خود اختصاص داده است، عنوان کرد: این مشکل موجب شده تا مناطق وسیعی از استان خصوصا شهرهای غربی نه تنها از تنش آبی رنج ببرند بلکه سرانه بالقوه منابع آب این شهر نیز به کمتر از ۱۰۰۰ لیتر در سال برسد که به لحاظ معیارهای مورد قبول در آستانه بحران آب تلقی می شوند.

آب ۶۷ حلقه چاه در هرمزگان شور شده است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری بندرعباس افزود: در حال حاضر ۶۰ درصد از آب شرب شهرهای استان از چاه، ۲۵ درصد از سد، ۱۲ درصد از آب شیرین کن‌ها و ۳ درصد نیز از خط محرم تامین می‌شود. همچنین از ۱۶۸ حلقه چاه تامین کننده آب شرب شهرهای استان، ۵۸ حلقه چاه خشک و تعداد ۶۷ حلقه شور شده و تنها ۴۳ حلقه چاه در وضعیت قابل قبولی قرار دارند.

خادمی با اشاره به شهرهایی که با کمبود شدید آب رو به رو هستند، گفت: شهرهای بندرعباس، بندرخمیر، سیریک، رویدر، جاسک، تخت و قلعه قاضی در وضعیت تنش آبی و با کمبود شدید آب رو به رو هستند، همچنین شهرهای بیکا، زیارتعلی، بستک و جناح، سردشت گوهران، هشتبندی و گروک در آستانه تنش آبی قرار دارند. در تمام این شهرها پروژه‌های مقابله با کم آبی و رفع کمبود آب در دست اجرا است.

برداشت آب از ذخایر زیرزمینی برای کشاورزی محدود شود

وی بیان کرد: صرفه جویی و مدیریت مصرف نیاز به کار فرهنگی گسترده‌ای دارد و تنها مختص به آب شرب نیست بلکه باید همزمان در بخش‌های دیگری از جمله بخش کشاورزی و صنعت نیز دنبال شود، همچنین باید بهینه سازی مصرف آب و افزایش بهره وری در بخش کشاورزی اتفاق بیافتد و برداشت آب از ذخایر زیرزمینی برای کشاورزی محدود شود.

۷۲۲ روستا در هرمزگان بحران کم آبی دارند

عبدالحمید حمزه‌پور، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی هرمزگان نیز گفت: ۱۶ دوره خشکسالی در استان موجب شده که در حال حاضر نزدیک ۷۲۲ روستا با بحران کم آبی مواجه شوند.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه کشور در منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد در طول تاریخ همواره از چالش کم آبی و عدم تناسب زمانی و مکانی بارش رنج برده است.

۹۰ درصد آب شرب و زراعی هرمزگان از منابع آب زیرزمینی تامین می‌شود

حمزه‌پور افزود: میزان متوسط بارندگی سالیانه در هرمزگان کمتر از ۱۸۰ میلی‌متر است و با این وجود استان در زمینه تامین آب با وضعیت نگران کننده‌ای مواجه است. میزان تبخیر آب در استان بیش از سه برابر دنیا است، علاوه بر این بیش از ۹۰ درصد آب شرب و زراعی استان از منابع آب زیرزمینی تامین می‌شود در حالیکه این میزان در کل کشور حدود ۵۲ درصد است.

آب در ۳۵۰ روستای هرمزگان جیره بندی شده است

وی به اثرات و پیامدهای ۱۶ دوره خشکسالی اشاره کرد و گفت: خشکسالی موجب خشک شدن ۲۲ حلقه چاه و ۱۹ دهنه چشمه شده است همچنین نزدیک به ۱۳۵ حلقه چاه با کاهش آبدهی مواجه شده‌اند و آبِ ۱۸۳ حلقه چاه فاقد کیفیت مناسب است. این موضوع باعث جیره بندی شدن آب در ۳۵۰ روستای استان شده است.

۴۰ درصد شبکه‌های روستایی نیاز به بازسازی دارند

حمزه پور با بیان اینکه نیمی از روستاهای استان با تنش جدی آبی مواجه هستند، اظهار کرد: یکی دیگر از چالش‌هایی که با آن مواجه هستیم فرسودگی شبکه‌های آبرسانی است به طوری که در حال حاضر حدود ۴۰ درصد شبکه‌های روستایی نیاز به بازسازی دارند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *