کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

با ۲۱۳ رای موافق نمایندگان در خانه ملت

لغو کامل و یکجای تحریمها در توافق هسته‌ای تصویب شد/ مخالفت دولت! +جزئیات

2 تير 1394 ساعت 9:36

نمایندگان مجلس با تصویب طرح الزام دولت به حفظ حقوق هسته‌ای مصوب کردند که تمامی تحریم‌ها باید به صورت یکجا و کامل در روز اجرای تعهدات ایران لغو شود و دسترسی به اماکن نظامی و امنیتی، اسناد و دانشمندان ممنوع است.


به گزارش جهان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز پارلمان جزئیات طرح الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ملت ایران برای دستیابی به توافق خوب را مورد بررسی و تصویب قرار دادند.

بر اساس این مصوبه مجلس در ماده واحده این طرح مقرر شد در راستای صیانت از منافع ملی و رعایت مقررات پادمان معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، هرگونه نتایج مذاکرات هسته‌ای با کشورهای ۱+۵ در صورتی معتبر است که الزامات زیر به صورت شفاف رعایت شود:

۱- لغو تحریم‌ها به صورت یک‌جا و کامل باید در متن توافقنامه جامع درج شده و در روز اجرای تعهدات ایران انجام شود.

۲- آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب توافقنامه پادمان مجاز به انجام نظارت‌های متعارف از سایت‌های هسته‌ای است و دسترسی به اماکن نظامی، امنیتی و حساس غیرهسته‌ای، اسناد و دانشمندان ممنوع است. باید مصوبات شورای عالی امنیت ملی رعایت شود.

۳- هیچ محدودیتی برای کسب دانش و فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای و تحقیق و توسعه پذیرفته نیست و باید مصوبات شورای عالی امنیت ملی رعایت شود.

بهارستان نشینان در تبصره یک این ماده واحده مصوب کردند بر اساس اصول ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی نتیجه مذاکرات باید به مجلس شورای اسلامی ارائه شود.

وکلای ملت در تبصره ۲ نیز وزیر امور خارجه را موظف کردند روند اجرای توافقنامه را هر۶ ماه یک بار به مجلس شورای اسلامی گزارش دهد. کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هر ۶ ماه یک بار گزارش روند حسن اجرای توافقنامه را به نمایندگان مجلس شورای اسلامی گزارش می‌کند.

به گزارش تسنیم، نمایندگان مجلس این ماده واحده و اجزای آن را با ۲۱۳ رای موافق از مجموع ۲۴۴ نماینده حاضر در صحن علنی مجلس به تصویب رساندند.

مهر هم نوشت، جلسه روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی به صورت غیرعلنی آغاز شد.

در جلسه غیرعلنی، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی گزارشی از مسائل منطقه ای و سیاست های کلان نظام که باید در اظهارنظرهای نمایندگان مدنظر قرار گیرد، ارائه داد.

علاوه بر این در این جلسه لاریجانی از نمایندگان خواست در بررسی و تصویب طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته ای پیشنهادی ارائه نداده و اجازه دهند طرح به همین صورت به تصویب رسد، زیرا ارائه پیشنهاد موجب طرح مباحثی در مجلس می شود که به صلاح نیست.

پس از آنکه جلسه حدود ساعت ۹ علنی شد، ماده واحده طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته ای قرائت شد.

پیش از رای گیری، انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهور در جایگاه هیات رئیسه حاضر شد و خواستار سخنرانی در جلسه علنی پیرامون مخالفت دولت در خصوص این طرح شد، اما لاریجانی با این اقدام مخالفت کرد و گفت: ما دوساعت داریم صحبت می کنیم که مشکل کشور حل شود، آقای انصاری اصرار دارد که نکته‌اش را بگوید، دولت مخالف این طرح است.

پس از آن، طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته ای با ۲۱۳ رای موافق، ۱۰ رای مخالف و ۶ رای ممتنع از مجموع ۲۴۴ نماینده حاضر در مجلس به تصویب رسید.

پس از تصویب طرح در صحن علنی، مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهور با حالت عصبانیت از جایگاه هیئت رئیسه پائین آمده و مجلس را ترک کرد.


کد مطلب: 429457

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/429457/لغو-کامل-یکجای-تحریمها-توافق-هسته-ای-تصویب-مخالفت-دولت-جزئیات

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com