پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۰

سایه نفت ارزان بر سر طرح‌های پالایشگاهی

جمعه ۲۹ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۲۵
کد مطلب: 428708
یک مقام مسئول با تشریح تبعات کاهش قیمت جهانی نفت بر روی پروژه‌های جدید پالایشگاهی، اعلام کرد: هیچ یک از طرح‌های اولویت‌دار پالایشگاهی ایران با کاهش قیمت نفت متوقف و یا تعطیل نشده است.
به دگزارش جهان، حمید شریف رازی در گفتگو با مهر درباره احتمال توقف اجرای طرح‌های جدید پالایشگاه سازی ایران همزمان با کاهش قیمت جهانی نفت خام، گفت: در ساخت طرح‌های جدید پالایشگاهی در ایران جدا از مباحث اقتصادی، مسائل استراتژیک و امنیت اقتصادی کشور هم دخیل هستند.

مدیر امور اجرایی شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران با اعلام اینکه افزایش ظرفیت تولید بنزین و گازوئیل و کاهش وابستگی به واردات انواع فرآورده‌های نفتی یکی از سیاست‌های کلان اقتصادی و استراتژیکی ایران است، تصریح کرد: بر این اساس حتی با کاهش قیمت طلای سیاه به دلیل اهمیت استراتژیک هیچگاه فعالیت‌های پالایشگاه سازی، افزایش ظرفیت پالایش و بهبود فرآیند تولید فرآورده‌های نفتی در کشور تعطیل و یا متوقف نخواهد شد.

این مقام مسئول همچنین با بیان اینکه اجرای برنامه‌های پالایشگاه سازی در ایران و اکثر کشورهای جهان یک برنامه کوتاه مدت و مقطعی نیست، اظهار داشت: برای توسعه و افزایش ظرفیت پالایش نفت معمولا یک برنامه یک یا دو ساله ترسیم و تعریف نمی شود.

وی با تاکید بر اینکه در فرآیند ساخت پالایشگاه‌های نفت خام معمولا فرآیند تغییر قیمت نفت خام در طول یک دوره دست کم ۳۰ ساله دیده می شود، بیان کرد: در شرایط فعلی احداث پالایشگاه های نفت در ایران با وجود کاهش قیمت نفت خام دارای توجیه فنی و اقتصادی است.

مدیر امور اجرایی شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران با بیان اینکه در حال حاضر هیچ یک از طرح‌های اولویت دار پالایشگاهی ایران با کاهش قیمت نفت متوقف و یا تعطیل نشده است، خاطرنشان کرد: هم اکنون اجرای پالایشگاه‌های میعانات گازی و نفت خام با محوریت افزایش تولید فرآورده‌های مختلف نفتی به ویژه بنزین و گازوئیل در دستور کار قرار دارد.

به گزارش مهر، در حال حاضر طرح پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس با ۳۶۰ هزار بشکه ظرفیت، مجتمع پالایشگاهی سیراف با ۴۸۰ هزار بشکه، طرح بنزین سازی پالایشگاه‌های نفت اصفهان، بندرعباس و آبادان از مهمترین طرح‌های پالایشگاهی در دست اقدام ایران به شمار می‌رود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *