دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 May 2024
 
۱

الکل یکی از پرعارضه ترین مواد اعتیاد آور است

چهارشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۲:۵۰
کد مطلب: 428307
الکل یکی از پر عارضه ترین مواد اعتیاد آور است که بسیاری از سرطان ها و بیمار یهای واگیردار با مصرف آن مرتبط است.
به گزارش جهان به نقل از مهر، رییس اداره پیشگیری و درمان سوء مصرف مواد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: الکل یکی از پرعارضه ترین مواد اعتیاد آوری است که علاوه بر حوادث بسیاری از سرطان ها و بیماریهای واگیردار مانند سل، اچ. آی. وی، و بیماریهای قلبی و عروقی با ان ارتباط دارد.

دکترعلیرضا نوروزی روز سه شنبه در همایش علمی، آموزشی و پیشگیری از مصرف مواد مخدر در مشهدبا بیان اینکه شایع ترین مواد مخدر مصرفی در کشور را تریاک و هرویین تشکیل می دهد ادامه داد: در حال حاضر یک میلیون و ۳۲۵ هزار نفر در ایران به مصرف مواد مخدر اعتیاد دارند.

وی ماده مخدر «شیشه» را نیز از جمله پر مصرف ترین مواد مصرفی پس از تریاک و هروئین عنوان کرد و افرود: استعمال سیگار پنجمین عامل ایجاد بار بیماری در کشور و مصرف مواد مخدر و الکل به ترتیب دهمین و دوازدهمین عامل بار بیماریها در ایران گزارش شده است.

وی ادامه داد: پرخاشگری، افسردگی، رفتارهای غیرایمن جنسی و اقدام به خودکشی از مهمترین عارضه های مصرف مواد است.

وی یادآور شد: بار بیماری ها به معنای مجموع سالهایی است که بخاطر مرگ بر اثر بیماریها از دست می رود و یا سالهایی می باشد که فرد با ناتوانی زندگی می کند.
وی با اشاره به مصرف مواد مخدر و عوارض ناشی از آن اظهار کرد: تداوم مصرف مواد موجب می شود تا سایر امور زندگی مانند شغل اهمیت کمتری پیدا کند.

نقش رسانه در کاهش مصرف مواد اعتیاد آور


نوروزی با بیان اینکه رسانه ها نقش مهمی در کاهش مصرف و آشنا سازی اقشار جامعه با عوارض سوء دارد بیان کرد: به طور مثال بر اثر برخی از باورهای نادرست عده ای تصور می کنند که استعمال تریاک قند خون را کاهش می دهد و لذا نقش رسانه ها در این میان بسیارحائز اهمیت است.

وی همچنین از رسانه ها خواست تا در خصوص مصرف و درمان مواد مخدر نیز از اغراق پرهیز کنند.

وی ادامه داد: به طور مثال اگر بخواهیم هشدار بدهیم که اعتیاد درمان ندارد تعادل را رعایت نکرده ایم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *