پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۰
۱

حمله ریزگردها این‌بار به سیستان

يکشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۵۴
کد مطلب: 427840
با شروع توفان شن در منطقه سیستان باری دیگر نفس های مردم سیستان به شماره افتاد و سریال تکراری بارش ریزگرد مهمان خانه های مردم این دیار شد.
به گزارش جهان به نقل از مهر، سیستانی ها سال هاست که میزبان میهمانی ناخوانده اند که سلامتی شان را تهدید می کند بادی که نه تنها رنگی دیگر به آسمان جنوب شرق کشور می زند بلکه با خود نفس تنگی می آورد.

باد های ۱۲۰ روزه و توفان شن گاهی مدارس را تعطیل می کند،پرواز هواپیماها را به تأخیر می اندازد و گاه مردم را در خانه ها حبس می کند و البته بسیاری از فریاد های استمداد مردم این منطقه را نیز گم کرده است.

نگرانی اصلی مردم این شهرها تنفس بی چون و چرای این هوای آلوده و انتظار بروز انواع و اقسام بیماری های تنفسی است که دیر یا زود گریبانگیر آنان خواهد شد، تنها یادگار ریزگردها رتبه اول بیماری سل برای سیستان است.

سرعت توفان از ۸۰ کیلومتر گذشت

کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان در گفتگو با مهر اظهار داشت: بر اساس پیش بینی ها از صبح امروز توفان شن سیستان را در بر گرفت که بر اثر این پدیده شاهد آثاری از غبار در زاهدان میرجاوه و نصرت آباد نیز هستیم.

رضا پیراینده افزود: اکنون سرعت وزش باد در سیستان به ۸۰ کیلومتر در ساعت رسیده است که در همان لحظات ابتدائی میزان غلظت گرد و غبار در هوا را به پنج برابر حد مجاز رساند.

وی یاد آور شد: این شرایط جوی تا عصر فردا در منطقه سیستان ادامه دارد و بر میزان آلاینده های جوی نیز افزوده می شود.

کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان افزود: بخش های شرقی دریای عمان به دلیل فعالیت جریانات مونسون سمت گواتر و پسابندر مواج است و بخش های غربی به سمت زرآباد ارتفاع موج کمتر است.

ریزگردها بلای این روزهای سیستانی ها

امام جمعه زابل نیز در گفتگو با مهر اظهار داشت: وجود ریزگردها در منطقه سیستان مشکلات فراوان اقتصادی، اجتماعی، بهداشتی و غیره برای مردم ایجاد و زندگی آنان را مختل کرده است و امیدواریم مسئولان اقدامات اساسی برای حل این مشکل انجام دهند.

حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر کیخا افزود: سال های است مردم این دیار از بی تدبیری مسئولان رنج می برند تا به کی مردم این دیار از این درد رنج ببرند؟ چرا هیچ شخصی پاسخگو نیست.؟

وی بیان کرد: وعده های مسئولان نیز در زیر سایه غبار ریزگردها به فراموشی سپرده شده است، دولت سال گذشته در سفر به سیستان در زمینه مبارزه با شن های روان مصوبه ای خوب داشت اما در حد حرف باقی ماند و جامه عملی به آن پوشانده نشد.

امام جمعه زابل بیان کرد: رسانه های باید به بهترین شکل درد مردم را فریاد بزنند، مسئولان بدانند دیگر با نظارت دقیق رسانه ها خواب راحتی نخواهند داشت چرا که شاکله تشکیل نظام مقدس جمهوری اسلامی خدمت به مردم است و مردم سیستان این را فریاد می زنند.

سالانه ۵۰۰ نفر به بیماری سل در سیستان مبتلا می شوند

بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی زابل سالانه ۵۰۰ نفر به بیماری سل در سیستان مبتلا می شوند که از این حیث رتبه نخست ابتلا به این بیماری را در کشور دارد، این درحالی است که در بیمارستان زابل تنها ۱۵تخت به بیماران تنفسی ناشی از توفان های خشن موسمی ۱۲۰روزه اختصاص یافته است.

به علت کمبود تخت بیمارستانی امکان جداسازی بیماران سل با دیگر بیماران وجود ندارد و لذا امکانات کافی برای درمان مبتلایان به بیماری سل ایجاب می کند که هر چه سریعتر مرکز درمانی ویژه بیماری های تنفسی در سیستان ایجاد و راه اندازی شود.

در توفان شدید شن روزهای اخیر نیز ۶۱۰ نفر به سبب بیماری تنفسی راهی بیمارستان شدند، سریال تلخ ریزگردها همچنان در سیستان ادامه دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


سیاح
Iran, Islamic Republic of
آلودگی غرب و مرکز کشور را می گویند از عراق است
شرق کشور که آلوده تر شده و منعکس هم نمی شود از کجاست
گمان کنم سازمان مشغول کار سیاسی است تا کار محیط زیستی !?
دریاچه ارومیه با آنهمه بودجه چه شد !?