يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 5 May 2024
 
۰

گمگشتگی «حقیقت» بین فلاسفه غربی

يکشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۴۸
کد مطلب: 426505
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: گمگشتگی «حقیقت» میان فلاسفه غربی در قرون مختلف مشهود بوده، درحالیکه در بین فلاسفه شرقی حقیقت به فراخور درک آنها در همه قرون مطرح شده است.
به گزارش جهان، حسین کلباسی اشتری، استاد دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با فارس درباره اهمیت بحث حقیقت در فلسفه اظهار داشت: از فیلسوفان غربی تا شرقی همه درباره حقیقت بحث کرده‌اند و از آن در فارسی به «نفس الامر» نیز تعبیر می‌کنند.

وی با اشاره به گمگشتگی فلسفه در تفکر غربی گفت: در خیلی دوره‌ها این گمگشتگی مشخص نبوده و برخی دوره‌ها آشکار شده است، به طور مثال فردی نظیر هگل بیان کرده که «فلسفه‌ای که حقیقت را یاد نکند، فلسفه نیست». اما در ایران باستان از زمان ابن سینا مسئله حقیقت مطرح بوده تا ملاصدرا و البته روایت‌های متفاوتی هم از آن شده است.

کلباسی اشتری با اشاره به اینکه فلسفه غرب سال‌ها از این نکته که بدون معرفت نمی‌توان دست به حقیقتی با ارزش زد، غافل شده بود، توضیح داد: درحالیکه همان زمان حقیقت را فلاسفه شرقی به فراخور درک خود دریافته بودند و آن را به اشکال مختلف در آثارشان نمود دادند.

وی همچنین توضیح داد: در هر حال فلسفه نوعی تفکر منظم است، فیلسوفان به نظم اندیشه مقید و درباره نظم در ساحت‌های اخلاقی و سیاسی نیز دغدغه مند هستند.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: بنابراین نظم عالم جدید نیز قراردادی و اعتباری است که با مبانی علمی و تصرف بشر ارتباط کامل دارد. نظم در نگاه دینی از یک طرف با عقل کل و از سوی دیگر با فطرت عام هستی مرتبط است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *