يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
 
۱۲
۱۲

وقتی "بایزید بسطامی" عارف بزرگ از عبادت لذت نمی‌برد!

شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۳۵
کد مطلب: 426246
«بایزید» بسطامى سالیانى چند به عبادت پرداخت ، ولى از عبادتش لذت و حلاوتى احساس نمى کرد.
وقتی "بایزید بسطامی" عارف بزرگ از عبادت لذت نمی‌برد!
به گزارش جهان به نقل از باشگاه خبرنگاران، از یکى از ستارگان علم و فضیلت حکایتى نقل شده که آیات و روایات و تجربه نیز، با آن مطابقت دارد: این دانشمند اسلامى در مسجد جامع اصفهان نماز مى خواند. شبى پسرش ‍را با خود به مسجد آورده بود. پسر از ورود به مسجد خوددارى کرد و در حیاط مسجد نشست. پس از رفتن پدر، به مشک آبى که در حیاط مسجد بود، سوزنى فرو برد و با آبى که از آن مى ریخت ، بازى مى کرد!

پس از پایان نماز، پدر از این موضوع خبر یافت و بسیار ناراحت شد، به خانه رفت و به همسرش گفت :من در تغذیه و رعایت آداب و رسوم اسلامى ، پى و پیش از انعقاد نطفه و در دوران کودکى فرزندمان سعى تمام کرده ام ، ولى عمل امروز این کودک ، نشانگر تقصیر یکى از ماست. مادر گفت : یاد دارم که در هنگام باردارى به منزل همسایه رفته بودم که درخت انار آنها توجه مرا به خود جلب کرد، به یکى از انارها سوزنى فرو بردم مقدارى از آب انار را چشیدم !

آرى ، غذاى حرام و شبه ناک در هر دورانى از زندگى ، اثر نامناسب بر انسان مى گذارد و در رفتار او بروز خواهد کرد و مى بینم که سوزنى که مادر، در دوران باردارى به انار درخت همسایه فرو کرده ، در تکوین شخصیت کودک اثر گذاشته است !(۱) و نیز حکایت شده که :«بایزید» بسطامى سالیانى چند به عبادت پرداخت ، ولى از عبادتش لذت و حلاوتى احساس نمى کرد. روزى نزد مادر آمد و گفت : مادر! مدتى است که به عبادت پروردگار مشغولم ، ولى شیرینى عبادت را درک نمى کنم . فکر کن ، ببین آیا موقعى که در رحم تو بودم یا کودکى شیرخوار بودم ، چیزى از غذاى حرام خورده اى یا نه ؟

مادر «بایزید» مدتى دراز در این باره اندیشید و سپس گفت : فرزندم ! وقتى که تو در رحم من بودى روزى به پشت بام رفته بودم ، ظرف غذایى از همسایه آنجا بود و بى اجازه صاحبش مقدارى از آن غذا خوردم .«بایزید» گفت : اکنون برایم معلوم شد که چرا طعم شیرین عبادت را نمى چشم ، برو نزد صاحبش ، داستان را بگو و از وى رضایت بگیر(۲).
پی نوشت ها:
۱- خانواده در اسلام / ۱۶۱.
۲- مفاسد مال و لقمه حرام ،
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


دیروز بسطام بودم زیارت
نسل اول
نام دانشمندی را که درمسجد جامع اصفهان نماز می خواند نبرده اید
بااین تفاسیر و بااین وضعیت فعلی جامعه لذت بردن ازعبادت محال است!
mahdi
آخه این چه تیتریه که برای این خبر زدید
کافیه یه نفر اهل سنت این تیتر را ببینه. چی فکر میکنه با خودش
Iran, Islamic Republic of
بجای کسب رزق حلال دم کدخدا رو میدید بهتر نبود
سعیذی
به نظر من نان حلال یکی از مهمترین عوامل شکل گیری شخصیت است لی افسوس الان نان حلال نایاب شده شما ببینید این مدل بانکداری یا این مدل خرید و فروش در جامعه می گذارد لقمه کسی حلال بمونه ؟
انصافا الان روزی حلال جایی پیدا نمی شه اگ راهنمایی فرمایید ممنون می شم
امین
سلام اولا این داستان مربوط به علامه مجلسی است که قابل تفحص می باشد .ثانیا اینهمه فرهیخنه و عالم و چهره های مختلف از بزرگان هست که جای کار و پرداختن به احوالات آنها خالیست تا برسد به کسی که در راه و مسلک او شک و شبهه است .
خلاصه به احساسات بی رنگ و لعاب دراویش دامن نزنید.
علی
دوستان
متن خوب هستش ولی تیتر خیلی بد انتخاب شده و در نگاه اول ممکنه به برادران اهل سنت بر بخوره
حسن
با سلام
بهتر نیست به جای اینجور نوشتن وگزینش مطلب. مشی تقریبی بگیرید واقتضائات کشور وامت اسلام رو درک کنید؟سایت شما در حوزه وحدت بسیار ضعیف وتا حدودی ضد تقریبی است حواستان باشد ناطق من الشیطان نباشید!!
عجب معنا و مفهوم صحبت های آقا در مورد وحدت که در مرقد مطرح شد رو هم فهمیدیم!!
مهدی
بسمه تعالی

ای ول همینطوری مشکلات رو حل کنید خوبه
همین فرمون برو
حسین
اینکه اراده انسانی را با یک فعل جبری مقایسه کرده می‌تواند راه را برای بسیاری از انحرافات باز کند.
بایزید یا عیسی بن طیفور صحابی خاص امام جعفر الصادق که 123 سال عمر کرد همه صوفیان میخواهند نسب ولایت خود بدو رسانند و او بهیچ یک از ان سنیان صوفی مسلک نسب نمیرساند
امام کاظم و امام رضا را درک کرد و تجلی امام جواد بر وی نقل خاصان است
انچه از قول بعضی متعصبین سنی در قدحش روایت شده بخاطر ارادت وی به امیرالمومنین است که وصیت کرد بر سنگ قبرش مناجات امیرالمومنین بنویسند
علمای صاحب باطن چون شیخ بهایی یا علامه مجلسی اول بزیارت مرقدش میشتافتند