سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۰

روش امام موسی صدر در تقریب مذاهب

پنجشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۳۰
کد مطلب: 423705
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: امام موسی صدر بدون اینکه از گفتگو، ابزاری برای تحمیل افکار خود بسازد از آن برای تقریب ملت ها استفاده کرد.
به گزارش جهان به نقل از مهر، هادی خانیکی شب گذشته در همایش «امام موسی صدر و تجربه گفتگو در جهان دینی» که در سالن اجتماعات ساختمان مرکزی جهاد دانشگاهی مشهد برگزار شد اظهار داشت: گفتگو به معرفت، دانش، اخلاق و مهارت نیاز دارد و بدون این چهار مولفه نمی توان یک گفتگوی خوب داشت و در گفتمان امام موسی صدر این چهار مقوله دیده می شود.

وی با بیان این که درخشش امام موسی صدر که تا امروز هم ادامه دارد به دلیل نوع نگاهی است که به مسئله انقلاب و انقلابیون داشت بیان کرد: امام موسی صدر نمی خواست از گفتگو ابزاری برای تحمیل افکار خود بسازد.

استاد علوم و ارتباطات دانشگاه تهران گفتگو را دانش و هنر یادگیری و یاددهی عنوان کرد و افزود: در نظام دینی مولفه های گفتگو فراوان هستند رابطه انسان با خداوند براساس خطاب قرارگرفتن انسان بنا شده و این رابطه به قدری نزدیک است که انسان و خداوند با دوم شخص مفرد یکدیگر را مورد خطاب قرار می دهند.

وی با اشاره به اینکه در ادیان غیرتوحیدی هم اهمیت گفتگو مورد تأکید است بیان کرد: طبق آموزه های کنفوسیون آرام سخن گفتن یک فضیلت اخلاقی و کار سختی است.

خانیکی به عنوان یکی از افرادی که سال ها در کنار امام موسی صدر در لبنان حضور داشته با بیان بخشی از خاطرات خود گفت: امام موسی صدر را به عنوان یک نماینده گفتگویی جدید در دنیای معاصر می توانیم قرار دهیم تا با استفاده از نوع نگاه او به مسئله گفتگو راهی برای حل مشکلات امروز خود بیابیم.

وی این ویژگی امام موسی صدر را به جهان زیست او مرتبط دانست و افزود: امر تربیت و این که تعلق خاطر او به چه مجموعه ای است از اهمیت بسیاری برخوردار است خاندان صدر به یک معنا اهل گفتگو هستند مانند سیدرضا صدر که با این که حضور سیاسی پررنگی نداشت اما این ویژگی خاندانی در آثارش به چشم می خورد.

تربیت خانوادگی سرمایه فرهنگی امام موسی صدر بود

خانیکی ویژگی گفتگو محور خاندان صدر را به عنوان سرمایه فرهنگی امام موسی صدر برشمرد و تصریح کرد: در کنار تربیت خانوادگی نوع آموزش امام موسی صدر هم در اهل گفتگو بودن او موثر بود.

وی ادامه داد: امام موسی صدر هم در حوزه علمیه و هم در دانشگاه تحصیل کرده بود و با اساتید بزرگی در دانشگاه و حوزه علمیه ارتباط داشت که چند وجهی بودن آن اساتید قابل مشاهده است.

خانیکی با بیان اینکه امام موسی صدر در زمان سکونت در قم به عنوان یک آیت الله زاده به کلاس های هنری می رفت افزود: امام موسی صدر به فضاهای باز تعلق دارد و نظام مند فکر می کند و این تفکر امکان گفتگو را فراهم می کند.

وی امام موسی صدر را روحانی معتقد به شناخت علمی، سازمان و نهاد معرفی کرد و افزود: به همین دلیل است که در لبنان به دنبال توافق و برتری شیعیان بر دیگر گروه های مذهبی نبود و شیعیان را همسان سایر طوایف و نه برتر و ممتاز مطرح می کند.

خانیکی امام موسی صدر را مصداق امکان گفتگو در جهان دینی معرفی کرد و گفت: امام موسی صدر به روش، منش و اخلاق گفتگو شهره است و او را باید از این زاویه بشناسیم.

وی با بیان این که امام موسی صدر یک روحانی است که خود را در افق های باز قرار داده است ادامه داد: یکی از ضعف هایی که روحانیت در آن زمان داشت در مسئله مواجهه با دنیای جدید و نحوه استفاده از رسانه ها بود که امام موسی صدر توانست با رسانه ارتباط برقرار کند و از این طریق با مخاطبان خود صحبت کند.

امام موسی صدر یک روحانی رسانه ای بود

خانیکی گفت: امام موسی صدر یک روحانی رسانه ای بود و حتی در زمانی که مرزهای سیاسی مشخص وجود دارد بدون اینکه از عوامل حکومت باشد با حکومت وقت هم گفتگو می کند.

وی ادامه داد: امام موسی صدر تلاش می کرد تا در جهت رفع محرومیت ها و ممنوعیت هایی که برای مبارزان مذهبی وجود دارد حرکت کند.

خانیکی برخی ویژگی های رفتاری امام موسی صدر در لبنان را که نشانه منش گفتگویی او بود را برشمرد و گفت: امام موسی صدر در لبنان شناخت علمی از جامعه شیعیان که گرفتار فقر و بی سوادی بودند به دست اورد به همین دلیل است که سطح اول موضع گیری ها و حرکت های امام موسی صدر حرکت به سمت کارهای خیریه و توانمند سازی جامعه به خصوص جامعه شیعه بود.

وی ادامه داد: این عزت بخشی به شیعیان پیش نیازی لازم داشت که امام موسی صدر آن را بر اساس گفتگو بنا کرد.

وی ادامه داد: هیچ مجلس در لبنان از سوی اهل سنت و یا مسیحیان برگزار نمی شد مگر این که امام موسی صدر در آن شرکت داشت و ارتباط خود را با گروه های مختلف مذهبی لبنان را حفظ می کرد.

خانیکی ادامه داد: امام موسی صدر دنیای بسته شیعه، سنی و مسیحیت را باز می کند و در نتیجه این گفتگو شکل می گیرد که به پرسش های زمانه جواب می دهد.

وی با بیان اینکه ضرورت محوری گفتگوی امام موسی صدر مشکلات مردم است گفت: امام موسی صدر از خصلت شنیدن برخوردار بود خصلتی که همراه به نوعی تهذیب نفس و پرورش عقل است.

خانیکی گفت: اینکه از دین سلاحی برای توجیه جهل و تهجر و استبداد ساخته شود در منطق امام موسی صدر راه نداشت و حتی معتقد بود که نباید برای مبارزه با فئودالیسم گرفتار فئودالیسم دینی شویم.

وی با بیان اینکه غیریت سازی دینی آفت گفتگوی دینی است گفت: امام موسی صدر در جامعه ای که هراس از آزادی مطبوعات وجود دارد مطبوعات را محراب جامعه معرفی کرد و این عبارت تأثیر بسیاری بر امکان گفتگو گذاشت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *