يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 5 May 2024
 
۳
۴

سنگ‌اندازی جدید آمریکا برای جلوگیری از صادرات گاز ایران به پاکستان

شنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۱۲
کد مطلب: 422835
اخیرا نمایندگان شرکت «اتان» آمریکا به پاکستان رفته و با مقامات این کشور برای سرمایه گذاری و گسترش روابط خارجی گفتگوهایی انجام داده اند.
سنگ‌اندازی جدید آمریکا برای جلوگیری از صادرات گاز ایران به پاکستان
به گزارش جهان نيوز، در این سفر نمایندگان شرکت اتان آمریکا برای راه اندازی نیروگاه برق ۶ هزار مگاواتی با مشارکت شرکت «برق عمومی» پاکستان ابراز آمادگی کرده اند.

آمریکایی دو فوریت مهم در ازای این اقدام خود را دنبال می کنند:

الف:
سفر اخیر رییس جمهور چین به پاکستان با قراردادهای سنگین تجاری به میزان ۴۶ میلیارد دلار همراه بوده است. «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین طی دیدار اخیر از پاکستان، علاوه بر ۳۲ توافقنامه اقتصادی، ۵۱ توافقنامه دیگر را نیز در بخش‌های مختلف با اسلام‌آباد امضا کرده است. این قراردادها و به خصوص اقداماتی که چینی ها در حوزه انرژی در پاکستان در حال انجام هستند، سبب گسترش و نزدیکی دو کشور می شود. آمریکایی ها بدین ترتیب تلاش کرده اند با این پیشنهاد بزرگ در حوزه انرژی برای مقابله با نفوذ چینی ها ابزار بیشتر برای خود فرآهم کنند.

ب:
پاکستان در حوزه تولید برق به شدت دچار مشکل است و همواره مناطق قابل توجهی از این کشور در بسیاری از اوقات شبانه روز با خاموشی و قطعی برق مواجه است. این در حالیست که پاکستانی ها اکنون بخشی از برق خود را از طریق ایران وارد و تامین می کنند.

از سوی دیگر برای رسیدن به برق مورد نیاز و تامین انرژی بیشتر باید هرچه سریعتر واردات گاز از ایران را -که تامرز پاکستان هم لوله های آن رسیده- آغاز کنند. دولت آمریکا در سال های اخیر بارها مانع از تکمیل پروژه خط لوله صلح – وارادت گاز ایران به پاکستان- شده است. آمریکایی ها اینک با ساخت نیروگاه برقی ۶ هزار مگاواتی به دنبال این مسئله هستند که پاکستان همچنان واردات گاز از ایران – که تنها راه حل رفع مشکل برق و تامین انرژی پاکستان است- را فراموش کنند.

همچنانکه شرکت اتان آمریکا مدعی است که این نیروگاه باعث پایان بحران انرژی در پاکستان خواهد بود. به گفته نمایندگان این شرکت، اتان جزو مهمی از گاز طبیعی است و تولید برق از گاز نیز نسبت به نفت و ذغال، برای مناطقی که دچار بحران انرژی هستند، بیشتر سود آور است.

نکته قابل تامل این است که ساخت این نیروگاه سالها طول خواهد کشید و مهم تر آنکه پاکستان گاز مورد نیاز برای تولید برق را در حالیکه زیرساخت های گاز برای استخراج در پاکستان چندان فرآهم نیست، چگونه و از کجا تامین خواهد کرد؟

به تعبیر دیگر پاکستان همچنان به گاز ایران نیازمند است. مگر اینکه آمریکایی ها یکبار دیگر پاکستان را برای تامین گاز از یک کشور سوم تحت فشار قرار بدهند که قطعا قیمت تمام شده آن بسیار گرانتر از قیمت گاز ایران خواهد بود. در هرصورت برای امنیت ملی و اقتصاد ضعیف شده پاکستان همچنان لازم است که در زمینه وارادات گاز از ایران شجاعت لازم را در مقابل آمریکا بکار گیرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


قابل توجه دولت
نکنه این هم جز توافقه؟؟؟؟؟؟
مرگ بر آمریکا
محمد امین
شما بعد از پیروزی انقلاب هر کجای جهان بحث نفع ایران در کار بوده است امریکا مانع تراشی کرده و خواهد کرد ما چقدر ساده هستیم که رفع مشکلات در ایران را به اطاعت محض از نظام سلطه رقم زده ایم اگر یک گام به عقب برگردیم دشمن ده گام به جلو می آید خدا را شکر رهبری داریم که به سیاست های مکارانه نظام سلطه کاملا اشراف دارد