شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 11 May 2024
 
۵
۱۲
در حاشیه یک خبر جنجالی؛

آیا اسرائیل به عربستان بمب هسته‌ای خواهد داد؟

چهارشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۱۱
کد مطلب: 422540
چند روز قبل یک روزنامه آمریکایی نوشت با توجه به نزدیک شدن انعقاد توافق هسته‌ای احتمالی با ایران، عربستان سعودی در اندیشه داشتن سلاح هسته‌ای برای به حاشیه راندن ایران است.
آیا اسرائیل به عربستان بمب هسته‌ای خواهد داد؟
به گزارش جهان نيوز، روزنامه «وال استریت ژورنال» در گزارشی با عنوان «عربستان در اندیشه سلاح هسته‌ای برای به حاشیه راندن ایران است»، نوشت همزمان با آنکه توافق برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران نزدیک می‌شود، رقبای منطقه ای ایران احساس آسیب پذیری می‌کنند.

این روزنامه آمریکایی می‌نویسد: توافق هسته ای که واشنگتن و دیگر قدرت‌های جهانی امیدوارند با ایران به آن برسند، محدودیتی ۱۰ ساله بر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی اعمال می‌کند. برای برخی رقبای منطقه‌ای ایران، این امر همچنین ضرب‌الاجلی برای تولید تسلیحات هسته‌ای خودشان محسوب می‌شود.

وال استریت ژورنال در ادامه نوشت: در عربستان سعودی درخواست‌های عمومی گسترده‌ای برای تطبیق با تلاش هسته‌ای ایران شنیده می‌شود.

عربستانی ها از چند سال قبل به منظور تاثیر گذاری بر پرونده هسته ای ایران همواره تکرار کرده اند که در صورت عدم محدود کردن برنامه هسته ای ایران آنها به دنبال ساخت و یا خرید سلاح هسته ای خواهند رفت.

در همین حال، یک روزنامه صهیونیستی در مقاله‌ای نوشت: اسرائیل باید راهکار خود را تغییر دهد و به جای فشار وارد کردن برای اعمال تحریم علیه ایران، تهدید کند که سلاح اتمی در اختیار حکومت سعودی قرار خواهد داد.

هاآرتص در جدیدترین شماره خود نوشت: اگر ایران مقررات توافق خود با کشورهای ابرقدرت را نقض کرده و تصمیم به دستیابی به تسلیحات هسته ای بگیرد، اسرائیل باید بر خلاف خط مشی رایج خود واکنش نشان دهد. اسرائیل نباید به تهدید خود مبنی بر انجام حمله کم تاثیر به برنامه هسته ای ایران ادامه دهد بلکه باید هشدار دهد که ایران را تحت فشار قرار خواهد داد و اجازه نخواهد داد تا در خلیج فارس ایران تسلیحات هسته ای را در انحصار خود بگیرد و به عربستان در دستیابی به سلاح هسته ای کمک خواهد کرد.

اما در اینجا یک سوال اساسی بوجود می آید و آن اینکه اسراییل واقعا به دنبال دادن تسلیحات هسته ای به عربستان است؟

برای پاسخ به این سوال چند نکته قابل تامل است:

الف: اسراییل با داشتن سلاح هسته ای به عنوان تنها رژیم دارای تسلیحات هسته ای در خاورمیانه همواره از این طریق تلاش کرده است که موازنه نظامی را به نفع خود ایجاد کند. به همین دلیل هیچگاه به اینکه کشوری غیر از آنها در منطقه مجهز به سلاح هسته ای بشود، راضی نمی شوند.

ب: همچنانکه خود منابع صهیونیستی نیز تصریح می کنند، رژیم صهیونیستی با نشر این اخبار و تحلیل های هدفمند به دنبال فشار و تاثیر گذاری بر مذاکرات هسته ای و گرفتن امتیاز می باشد. می توان اظهارات و مطالب اخیر درباره قرار دادن تسلیحات هسته ای به عربستان از طرف صهیونیست ها را نیز در همین راستا ارزیابی کرد.

ج: گرچه بیش از هر زمان دیگر رژیم صهیونیستی و آل سعود در حال همکاری نظامی و اطلاعاتی هستند ولی صهیونیست ها یک دغدغه اساسی درباره تسلیحات نظامی عربستان داشته اند. مقامات صهیونیستی معتقدند با توجه به موقعیت متزلزل آل سعود در عربستان، در سقوط حاکمیت در این کشور، تسلیحات نظامی در اختیار گروه های تندرو مذهبی قرار خواهد گرفت که نهایتا به ضرر صهیونیست ها تبدیل می شود.

د: البته همکاری هسته ای اسراییل و آل سعود در یک صورت محقق خواهد شد و آن اینکه صهیونیست ها احساس کنند با سقوط ال سعود موجودیت آنها نیز در منطقه تحت تاثیر خواهد گرفت. اسراییلی ها نشان داده اند که برای حفظ موجودیت خود هر اقدام غیر انسانی انجام خواهند داد. از سوی دیگر صهیونیست ها با انتشار چنین اخبار هدفمندی به دنبال تحریک بیشتر آل سعود برای مقاله با محور مقاومت به رهبری ایران نیز هستند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
در متن قرارداد بایستی یک بند اضافه شود که در صورت تسلیح عربستان و یا هر کشور منطقه این حق برای ما هم محفوظ باشد.
China
ما تا حالا اینقدر ادعا کردیم که سلاح هسته ای مخالف فتوای رهبری است و ما با سلاح هسته ای مخالفیم بعد حالا بگیم اگه اونا داشتن ما نظرمون عوض میشه!
در صورت تسلیح همسایگان حتی میتوانیم از ان پی تی خارج شویم و با توجه به شرایط روز رهبری تصمیم خواهند گرفت.
اللهم اهلک و العن آل سعود جمیعاً الی یوم القیام
محمد جواد
United States
هدف انقلاب ما، صدور آن به تمامی دنیا است. انقلابی که همراه با دینی (اسلام ناب محمدی) برای تمام بشریت خواهد بود. چگونه ادعا کنیم دین ما برای تمامی بشریت است در حالی که خود سلاحی تولید کنیم که بر ضد بشریت است.
مطابق فرمایش آقا، ما نیازی به بمب هسته ای نداریم، و تولید آن را حرام می دانیم.
اگرچه ما بمب هسته ای نداریم، اما ما خدا را داریم، امام زمان را داریم و . . .
نیما
France
اگر سلاح هسته ای بد است پس چرا شما دارید،اگر خوب است چرا ما نداشته باشیم؟
شیخک های مزدور عرب گمان میکنند اگر از امریکا موشک هسته ای بگیرند " در منطقه قدرت خواهند داشت و مانند ایران خواهند بود " غافلند که این دانش در ایران بومی سازی شده است و بیشرفت علمی ایران در زمینه هسته ای ارباب امریکایی سعودیها را نگران کرده است
این تهدید اسرائیل ب این معنی ست که نتیجه تلاش دوستان حفظ تحریم ها در مقابل عدم ارائه سلاح هسته ای به عربستان خواهد بود.
البته همه می دونند اسرائیل انقدر موجودیتش زیر سوال هست که برای خودش همچین خطر بزرگی درست نکنه. مسلما اعرابی که برادر کشی می کنند از حمله به اسرائیل هم نگرانی نخواهند داشت
حمید از مشهد
صهیونیست ها قطعا برای چاپیدن سرمایه اعراب این وعده های توخالی را شایع میکنند واین جو جدید را برای همین موضوع در منطقه ایجاد کرده اند تا تقاضا را از طرف اعراب جدی تر کنند ولی باید این نکته را از نظر دور نداشت که این همه بدون موافقت آمریکا امکان پذیر نیست و آمریکائی ها با تجهیز صدام یا القاعده ،قبلا هزینه های تجهیز دیوانه را به سلاح تجربه کرده اند و این بار در نهایت ممکن است با فروش اسمی سلاح اتمی پولهای عرب ها به جیب بزنند و مثلا بگویند کالهک را هروقت لازم شد برایتان میفرستیم و یک ماکت از موشک های هسته ای در اختیارشان قراردهند که هم ایران را به اصطلاح بترسانند و هم به هدفشان در منطقه برسند
مرتضی
سلاح هسته ای دست آل سعود جنایتکار بیفته،...!
اللهم اهلک و العن آل سعود جمیعاً الی یوم القیام
علی
داشتن دوسه عدد بمب اتمی زیاد هم اشکال شرعی ندارد .کما اینکه کشور جمهوری اسلامی پاکستان دارد.حکم بازدارندگی داردوبدک نیست