دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 6 May 2024
 
۱
معاون سازمان غذا و دارو :

عوارض مکمل‌ها واقعیت است

دوشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۰:۴۰
کد مطلب: 422005
معاون سازمان غذا و دارو ضمن هشدار در رابطه با خطرات مصرف غذاها و داروهای مکمل، خواستار بازگشت به سبک زندگی صحیح و طبیعی شد.
به گزارش جهان به نقل از ایکنا، اکبر عبداللهی اصل، معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان غذا و دارو در خصوص عوارض مکمل و داروهای غیر مجاز اظهار‌ کرد: اگر مبنا را بر این بگیریم که یک انسان سالم تمامی نیازهایش را از سبک زندگی طبیعی‌اش می‌گیرد یعنی با مصرف مواد غذایی طبیعی و کامل و سالم انرژی لازم را به بدن می رساند در صورتی نیاز به استفاده از مکمل می‌یابد که بدلیل بیماری‌ای خاص یا هر دلیل دیگری سیستم بدنش توانایی دریافت یا ساخت ویتامین یا املاح مورد نیاز بدنش را نداشته باشد و آن فقدانها باید توسط مکمل‌های غذایی به فرد رسانده شود.

وی اظهارکرد: اینکه اگر کسی‌ خارج از رژیم معمولی، خود را به استفاده از مکمل‌ها عادت‌دهد بدنش بجای جذب نیازها از مواد طبیعی به روشهای مصنوعی روی می‌آورد، اگر آن فرد زمانی و به هر دلیلی نتواند مکملش را دریافت نماید دچار عارضه می شود.

عبداللهی از تداخلات مکمل‌های مصرف شده با یکدیگر بعنوان مطلب مهم دیگری نام برد که در خصوص استفاده از آنها مطرح می‌شود مانند اینکه آهن و کلسیم که در رقابت با یکدیگر به سر می‌برند و رقیب جذب در بدن هستند به این معنا که اگر در مواد غذایی یکی مصرف شود دیگری جذب نمی شود و این موضوعی آسیب رسان به سلامت است که سیستم‌های غیر کلینیکی به آن واقف نیستند.

وی افزود: اگر عمده مشکلات تغذیه‌ای را کنار بگذاریم از مشکلاتی که هورمون‌ها، مصرف کننده‌هایشان را با آنها دست به گریبان می‌کنند نمی‌توان عبور کرد.

معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان غذا و دارو انواع سرطانها و بحث عقیم شدن را از جمله آسیب‌های دارو و مکمل های تقلبی برشمرد و اذعان‌کرد: اینها عموما هم در زیر پله های هند، پاکستان و چین تولید شده و وارد عطاری‌ها، باشگاه‌های بدنسازی و آرایشگاه‌های زنانه و قس علی هذا می‌شوند.

وی در پایان تاکید کرد: مردم بصورت جدی هشدارهای سازمان غذا و دارو را در نظر بگیرند و آگاه باشند که ناخالصیهای این فرآورده های قاچاق و تقلبی می تواند به بدن آسیب‌های جدی وارد نماید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *