شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۱

درگیری‌درمیدان تقسیم‌استانبول+تصاویر

يکشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۱:۱۲
کد مطلب: 420572
در درگیری روز جهانی کارگر در میدان تقسیم استانبول دست کم ۱۸ تظاهرکننده و شش مامور پلیس مجروح و ۲۳۰ نفر نیز دستگیر شدند.
به گزارش جهان به نقل از ابنا، پلیس استانبول در روز جهانی کارگر با استفاده از گاز اشک‌آور و خودروهای آب‌پاش به مقابله با تظاهرکنندگانی رفت که به سوی ماموران سنگ پرتاب می‌کردند.

درگیری در میدان تقسیم استانبول روی داد و ۲۴ مجروح برجای گذاشت.

آمار رسمی منتشر شده در ترکیه حاکی از آن است که در درگیری روز جهانی کارگر، دست کم ۱۸ تظاهرکننده و شش مامور پلیس مجروح و ۲۳۰ نفر نیز دستگیر شده‌اند.

برنامه‌ریزان تظاهرات که خواستار ورود به میدان تقسیم استانبول بودند، بار‌ها با ماموران مذاکره کرده و خواستار صدور مجوز ورود به میدان شده بودند.

شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌ان-ترک» به نقل از مقامات رسمی ترکیه گزارش داد که ۲۱ هزار مامور پلیس در شهر استانبول مراقبت از تظاهرات روز جهانی کارگر را به عهده داشتند.

خبرگزاری رویترز گزارش داد که درگیری روز جهانی کارگر امسال بزرگ‌ترین ناآرامی در استانبول پس اعتراض‌های وسیع دوسال پیش در این شهر بوده است.

در محله بشیکتاش استانبول ماموران پلیس کوشیدند یک خبرنگار خبرگزاری آلمان را دستگیر کنند. آن‌ها این خبرنگار را به زمین پرتاب کرده و سرانجام دستگیرش کردند. این خبرنگار اما پس از چنددقیقه بار دیگر آزاد شد.

گروه‌های مخالف دولت و همچنین اتحادیه‌های کارگری خواستار آن بودند که تظاهرکنندگان تجمع پایانی روز جهانی کارگر را در میدان تقسیم برگزار کنند. به همین دلیل نیروهای پلیس به شدت از این میدان حفاظت می‌کردند و با حفاظ‌های فلزی مانع ورود تظاهرکنندگان به این میدان می‌شدند.

به رغم استقرار ماموران پلیس چندین نفر از تظاهرکنندگان موفق شدند از مانع‌های گوناگون عبور کرده و خود را به محوطه میدان تقسیم برسانند. تصویرهای ویدئویی نشان‌دهنده آن هستند که گروهی پرچم‌هایی سرخ رنگ را که بر روی آن داس و چکش نمایان است به اهتزاز درآورده‌اند.

دولت ترکیه در سال ۲۰۱۳ برای نخستین بار انجام تجمع روز جهانی کارگر را در میدان تقسیم به دلایل امنیتی ممنوع کرد. در آن زمان هم درگیری شدیدی میان طرفداران رادیکال اتحادیه‌های کارگری و ماموران پلیس درگرفت.

یک ماه پس از این درگیری اعتراض‌هایی فراگیر در میدان تقسیم و پارگ گزی که در مجاورت آن قرار دارد، علیه «رجب طیب اردوغان» نخست وزیر پیشین و رئیس جمهوری کنونی ترکیه، رخ دادند. در آن زمان ده‌ها هزار معترض خواستار کناره‌گیری اردوغان شدند.

اردوغان از آن زمان تاکنون برگزاری هر تظاهراتی را در میدان تقسیم استانبول ممنوع کرده و فرمان داده است علیه خاطیان از گاز اشک‌آور و خودروهای آب‌پاش استفاده شود.



































نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *