يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰

تبعات خطرناک سزارین

چهارشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۳۴
کد مطلب: 417419
یک دکترای تخصصی بهداشت باروری گفت: پزشکان اجازه دارند فقط ۱۵ درصد از مادران را به عمل سزارین توصیه کنند در غیر این صورت اگر خطر و عوارضی برای مادر وجود ندارد مادران بدانند که عوارض سزارین بسیار بیشتر از زایمان طبیعی است.
به گزارش جهان به نقل از سینا، دکتر مروارید شیرازی در پاسخ به این پرسش که آیا زایمان کردن برای بانوان عوارضی دارد، گفت: این موضوع از یک سو درست و از سوی دیگر غلط است؛ بارداری تغییراتی را در بدن زن به وجود می‌آورد که بسته به شرایط و ویژگی‌های خاص برای بدن مضر است به خصوص برای مادری که سن ۴۰ سال یا بالا‌تر را داشته باشد نه تنها زایمان برای این مادر خطرناک است بلکه حتی بارداری نیز ممکن است برای وی مشکل آفرین باشد.

وی در ادامه افزود: اما اگر مادری مشکل خاصی ندارد این‌که صرف فرزند آوری خطراتی را برای وی به همراه داشته باشد اینگونه نیست و بسته به شرایط مادر این موضوع تعریف می‌شود.

بارداری سالم در سن بالا

شیرازی گفت: طب جدید شرایطی ایجاد کرده که با توجه به افزایش سن ازدواج ما می‌توانیم قطعا از مادران باردار در سنین بالا نیز مراقبت کنیم تا یک بارداری سالم را داشته باشد.

این متخصص بهداشت باروری با تاکید به این‌که باید مراقب بارداری‌های پر خطر باشیم، افزود: ممکن است امکانات و دسترسی به متخصص در همه شهر‌ها برای مادران وجود نداشته باشد پس وقتی بدن مادر شرایط خوبی را برای بارداری دارد باید تصمیم به حامگی بگیرد.

شیرازی با اشاره به این‌که در هیچ زمانی و هیچ جای دنیا مادر را از بارداری منع نکرده‌اند، افزود: فرزند آوری در مقطع زمانی سالم صورت می‌گیرد البته نباید برداشت شود که ما مادران را توصیه به فرزند آوری در سن بالا می‌کنیم همواره ما توصیه به فرزند آوری و توصیه در سن مناسب داریم اما قطعا علم جدید می‌تواند از بارداری‌هایی با سن بالا مراقبت کند.

متخصصان شرایط بارداری را کنترل کنند

این متخصص بهداشت باروری با بیان‌ این‌که علم همچنان مادران را به فرزند آوری تا سن ۳۵ یا نهایتا ۴۰ سال توصیه می‌کند، گفت: اگر چه ازدواج‌ها در جوامع امروزی در سن بالا تری اتفاق می‌افتد پس باروری را نیز به سن بالاتری سوق داده است به عنوان مثال خانمی که در سن ۳۳ سالگی ازدواج می‌کند ممکن است باروری در سن ۳۶ سال را تجربه کند اما این موضوع به این معنی نیست که مادری در سن ۴۱ سالگی بارداری را تجربه نکند بلکه این موضوع زنگ خطری برای متخصصان است تا این بارداری‌ها را بهتر و با شرایط خاص کنترل کنند.

متخصصان نمی‌توانند خطرات سزارین را رد کنند

وی درباره مضرات سزارین برای مادران باردار ابراز داشت: پزشکان نمی‌توانند خطراتی که در سزارین وجود دارد را رد کنند اما باور غلطی وجود دارد که در افکار عمومی رایج است و بیشتر ناشی از درد نکشیدن و به هم نخوردن شرایط فیزیکی مادر و جهاز تناسلی مادر است با وجود این‌که بسیاری از متخصصان عوارض ناشی از این موضوع را برای مادر توضیح می‌دهند اما به انتخاب مادر مجبور هستیم عمل سزارین را برای وی انجام دهیم.

شیرازی ادامه داد: در این سال‌ها شاهد تعداد بیشتری سزارین در کشور هستیم که منجر به سزارین در زایمان‌های بعدی مادر می‌شود که این موضوع را بیشتر به دلیل نداشتن آموزش‌ها و نبود نظارت کافی بر روی سیستم‌هایی که این خدمات را ارایه می‌کنند می‌دانم.

این متخصص بهداشت باروری اظهار کرد: همانگونه سازمان جهانی توصیه می‌کند فقط بسته به شرایط خطرناکی که جان مادر و جنین را تهدید می‌کند پزشکان اجازه دارند فقط ۱۵ درصد از مادران را به عمل سزارین توصیه کنند؛ بهتر است که زایمان طبیعی انجام شود و در غیر این صورت اگر خطر و عوارضی برای مادر وجود نداشته باشد مادران باید بدانند که عوارض سزارین بسیار بیشتر از زایمان طبیعی است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *