يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۱

جاسوسی‌از دورزدن تحریم‌ها درنقش خبرنگار!

دوشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۴۴
کد مطلب: 417082
دستگیری یک خبرنگار آمریکایی در ایران در همان روزهای اول توانست جنجال زیادی ایجاد کند و حتی آمریکا در مذاکرات هسته‌ای نیز خواستار آزادی وی شد اما در این میان کسی به این سوال پاسخ نداد که چرا «جیسون» برای آمریکایی‌ها اهمیت دارد؟
به گزارش جهان به نقل از فارس، سی و یکم تیرماه سال ۹۳ بود که جیسون رضاییان به همراه همسرش در تهران دستگیر شد. این فرد که به گفته معاون اول قوه‌قضائیه به اتهام مسائل امنیتی در بازداشت به سر می‌برد از سوی رسانه‌های غربی به عنوان خبرنگار روزنامه واشنگتن پست معرفی شد. براساس این گزارش، پرونده جیسون رضاییان برای رسیدگی در اختیار شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی صلواتی قرار گرفته است. سر و صدای زیاد عوامل رسانه‌ای غرب برای آزادی جیسون در همان روزهای ابتدایی این سوال را ایجاد کرد که او کیست و چرا در مذاکرات مهم هسته‌ای نیز طرف مقابل خواستار آزادی نامبرده شده است؟ جیسون رضاییان و امید معماریان ۲ متهمی هستند که به اتهام جاسوسی و اقدام علیه امنیت ملی توسط دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی دستگیر شدند.

این دو برای اولین‌بار در سال ۲۰۰۶ در ایالات متحده به واسطه یک درخواست کار تحقیقاتی توسط فردی که از هر دو برای استخدام مصاحبه می‌کرد، آشنا شدند. جیسون به دوستان امید در ایران و امید به ارتباطات جیسون در آمریکا سخت محتاج بود. جیسون خیلی خوب انگلیسی می‌خواند و می‌نوشت و امید خیلی در فارسی روان بود. آن روزها امید به خیال خودش پاشنه آشیل ایران را یافته بود: حقوق بشر! این کلمه‌ای بود که وی می‌توانست به واسطه آن سری در سرهای اپوزیسیون مقیم آمریکا در بیاورد یا خود را برای بهاییان آمریکا به یک مهره تبدیل کند و از این راه جایگاه مادی و معنوی کسب کند. از نگاه جیسون نزدیکی به بهاییان راهی بود که افرادی مانند امید که تازه به آمریکا پناهنده شده بودند برای امرار معاش طی می‌کردند و عمدتا هم جواب می‌داد. فتنه ۸۸، تلاقی دوباره جیسون و امید بود بویژه آنجا که عمده فراریان جریان فتنه در اروپا و ترکیه به دنبال اخذ پناهندگی سیاسی بودند. در آن سال هنگامی که روح‌الله شهسوار - از فعالان فتنه ۸۸ در خراسان و مسؤول شاخه جوانان حزب مشارکت مشهد که بدون هیچ اوراق هویتی به ترکیه گریخته بود – دست به دامان جیسون شد؛ جیسون از جان و دل برای این عنصر فتنه‌گر مایه گذاشت، از رو انداختن به سفارت آمریکا در ترکیه تا کنسولگری آمریکا در دوبی.

* نقض حقوق بشر؛ شعاری مشترک

«نقض حقوق بشر در ایران» شعار مشترک شهسوار و امید بود که جیسون را به صرافت برقراری رابطه این دو تن در تاریخ ۱۹ اکتبر ۲۰۰۹ انداخت. جیسون که در آن هنگام در آمریکا بود به شهسوار گفت: «امید از دوستان نزدیک من است و هم‌اکنون در سانفرانسیسکو برای دیده‌بان حقوق بشر کار می‌کند. او به روزنامه‌نگاران فراری و سایر فراریان ایرانی مثل تو کمک فراوانی کرده است، من درباره تو با او صحبت کرده‌ام». معماریان بسیار منتظر شهسوار ماند تا به وسیله ایمیلی که قرار بود جیسون به اطلاع شهسوار برساند، ارتباطشان برقرار شود. امید در همان روز پیامی از شهسوار دریافت کرد که با توجه به عدم تسلط وی به انگلیسی بسیار گنگ بود. اما امید دریافت که قرار است شهسوار در سوم نوامبر به پاریس برود و در آنجا نه فرانسوی بلد است و نه کسی را می‌شناسد. امید به درخواست جیسون، «سینا ـ ت» را در پاریس به شهسوار معرفی کرد تا کارهای این مجرم فراری را انجام دهد. امید این بار لطف جیسون در روزهای پناهندگی‌اش به آمریکا را در سایه لابی گسترده‌‎اش با اعضای کنگره و سایر افراد مرتبط با دولتمردان آمریکا جهت اخذ پناهندگی از آمریکا برای شهسوار جبران کرد اما در این امر موفق نشد. جیسون، امید، دبیر اول نایاک (تریتا پارسی) و... در نهایت همه و همه موفق شدند برای شهسوار از فرانسه پناهندگی بگیرند و شهسوار در تاریخ ۳ نوامبر ۲۰۰۹ وارد پاریس شد. جیسون می‎داند در این روزها امید معماریان و کریم سجادپور و علیرضا اشراقی و روح‌الله شهسوار و... به پادوهای وزارت خزانه‌داری و کنگره تبدیل شده‌اند تا هر لحظه بتوانند خبری را از راه‌های دور زدن تحریم توسط ایران به قیمت ناچیزی به سیا بفروشند یا خوش‌رقصی دیگری از خودشان نشان دهند. فروش اطلاعات اقتصادی و صنعتی ایران در شرایط تحریم دقیقا مصداق فروش آذوقه به دشمن در شرایط جنگ است و این تنها نمونه‌ای از جاسوسی آقای خبرنگار بود!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *