جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
 
۳
۳

زیباکلام: دولت یازدهم می گوید می شود نگاهمان را به آمریکا عوض کنیم

چهارشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۱۵
کد مطلب: 416318
استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران تاکید کرد: اگر مشکلات خاصی توسط برخی در ایران و آمریکا که مخالف این توافق هستند، ایجاد نشود، این توافق نقطه عطف انقلاب خواهد شد.
به گزارش جهان به نقل از مهر، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران تاکید کرد: اگر مشکلات خاصی توسط برخی در ایران و آمریکا که مخالف این توافق هستند، ایجاد نشود، این توافق نقطه عطف انقلاب خواهد شد؛ چراکه بعد از ۳۶ سال گروهی در ایران و آمریکا حاضر شدند نگاه متفاوتی بهم داشته باشند.

صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در نشست «توافق لوزان بدون روتوش» با بیان اینکه توافق هسته ای در بهترین حالت به عنوان یک لیوان نصفه نیمه تعبیر می شود، اظهار داشت: اگر شما مخالف دولت یازدهم باشید، دست روی نیمه خالی لیوان می‌گذارید و اگر طرفدار دولت باشید، از آن دفاع می کنید.

وی افزود: هر توافقی به هر حال یک عقب‌نشینی‌هایی دارد و طرف مقابل هم باید امتیازاتی را به شما بدهد، اما من معتقدم توافق صورت گرفته در لوزان یک نقطه عطف در تاریخ انقلاب اسلامی خواهد بود.

این استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با بیان اینکه ۳۶ سال است که می گویند آمریکا تعهداتشان را نقض می کنند، خاطر نشان کرد: اولین بار است که دولت یازدهم نگاه بغض و کینه ۳۶ سال قبل نسبت به آمریکا را تغییر می دهد و می گوید می شود نگاهمان را نسبت به آمریکا عوض کنیم.

وی اضافه کرد: از طرف دیگر عده ای در دولت آمریکا هم با خود گفتند آیا می توانیم به این دولت از جمهوری اسلامی اعتماد کرده و بر روی تعهداتش حساب باز کنیم؟ در واقع هر دو طرف ضمن اینکه با یکدیگر مذاکره می کنند، اما با این حال مذاکرات را با ترس و لرز به پیش می برند.

زیباکلام با بیان اینکه عده ای در ایران نشسته اند تا دولت یازدهم و تیم مذاکره‌کننده قدمی را کج بگذارد تا به او حمله‌ور شوند، گفت: اگر امروز برخی از این افراد به لوزان حمله نمی کنند، به دلیل استقبال جوانان و نخبگان جامعه از این توافق است و دلیل دوم این است که مقام معظم رهبری تاکنون نفیا و اثباتا در مورد لوزان موضع‌گیری نکردند و اگر ایشان در مواضع آینده‌شان بی‌طرفانه برخورد کنند، توپخانه مخالفین به لوزان فعال می شود.

این استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: بخشی از افرادی که نگران توافق لوزان هستند، فکر می کنند اگر روند این مذاکرات پیش برود و همه چیز به خوبی انجام شود، آن وقت این نقطه عطفی که بعد از ۳۶ سال در جمهوری اسلامی به‌وجود آمده است، شروع به تکثیر شدن می کند؛ چراکه هر چیزی در مورد آمریکا از ابتدای انقلاب گفته شده است، زیر سوال می‌رود.

وی جدی‌ترین مناقشه جمهوری اسلامی با آمریکا را مساله هسته ای عنوان کرد و یادآور شد: اگر در مورد این موضوع با آمریکایی ها به توافق برسیم، چرا نتوانیم در زمینه های دیگر با آمریکا توافق کنیم؟ اتفاقا در مسائل دیگر اشتراکاتمان بیشتر است. آیا در مورد افغانستان با آمریکا نمی توانیم به اشتراک برسیم؟ چراکه به عنوان مثال هم آمریکا مخالف تسلط طالبان بر افغانستان است و هم جمهوری اسلامی.

زیباکلام با اشاره به روند مذاکرات هسته ای در دوره دو دولت نهم و دهم تصریح کرد: اصولگرایان در آن زمان بجای اینکه برنامه هسته ای را به گونه ای پیش ببرند که منافع ملی لحاظ شود، آن را در خدمت آمریکا ستیزی به پیش بردند. به نظر من نیمه پر و خالی لیوان را اینطور باید نگاه کرد که دولت یازدهم بر خلاف دولت نهم و دهم نمی خواهد از موضوع هسته ای بهره برداری سیاسی و جناحی کند، برای همین به سمت سازش و توافق می رود.

این استاد دانشگاه تهران تاکید کرد: کسانی که در این موضوع ذینفع هستند و تحریم و آمریکا ستیزی برایشان نفع داشته است، طبیعی است آنچه را که اتفاق می افتد، دوست ندارند.

وی با بیان اینکه من از دلواپسان تشکر می کنم و تاریخ آینده انقلاب نیز از آنها تشکر خواهد کرد، خاطر نشان کرد: من دست این آقایان را می بوسم، زیرا این آقایان یک کار مهمی کرده اند و برای اولین‌بار راجع‌به یک موضوع نظام به خودشان جرأت داده اند که انتقاد کنند.

زیباکلام افزود: دلواپسان کسانی بودند که درباره یک موضوع مغایر حرف مسئولین نظام صحبت کردند. ما این اتفاق را در هیچ مورد دیگری مشاهده نکردیم؛ چراکه تا قبل از این کسی جرأت نمی کرد علیه سیاست های هسته ای صحبت کرده و انتقاد کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مرگ بر آمریکا .... در ضمن نقطه عطفممون هم رویارویی با استکبار هستش و دفاع مقدس ....
درجستجوی حقیقت
Iran, Islamic Republic of
شرم باد که چنین افراد غربزده وسکولاری چون صادق زیبا کلام استادی دانشگاه کشور انقلابی و اسلامی ایران را داشته باشند.خروجی اینچنین افراد تسلیم در مقابل جنایتکاران چه دانشجویی خواهد بود ؟؟؟؟؟
Romania
شما و دولت یازدهم ُ می گویید ُ مردم باید نگاهشان را به امریکای جنایتکار عوض کنند و امریکا دوست شوند .