يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 5 May 2024
 
۰

هنر انقلابی آل احمد پیش از انقلاب

يکشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۴۵
کد مطلب: 415675
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه اثر هنری انقلاب اسلامی در هر برهه‌ای از انقلاب می‌تواند خلق شود، زمان خیلی مهم نیست، گفت: شاید اثری سال‌ها قبل از انقلاب تولید شده باشد اما جهت‌گیری‌ها، هم‌سویی و هم‌فكری با انقلاب را داشته باشد.
به گزارش جهان به نقل از حوزه هنری، محمدصادق كوشكی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: هنر و ادبیات انقلاب اسلامی به این معنا نیست كه آثار آن در زمان انقلاب و یا در فضای انقلاب اسلامی خلق شده باشد. آثار هنری انقلاب اسلامی، آثاری است كه هم‌فكر و هم‌سو با جهت‌گیری‌های انقلاب اسلامی باشد.

وی افزود: یعنی دغدغه و خلاقیت هنرمند باید در جهت هم‌نوایی، هم‌دلی و هم‌سویی با انقلاب اسلامی قرار گیرد و البته از لحاظ هنری قالب قابل قبولی را هم ارائه داده باشد. لذا، ما اگر هم‌نوایی و هم‌فكری با انقلاب اسلامی را در اثری هنری ببینیم، اما آن اثر از لحاظ پرداخت فاقد ارزش هنری باشد، این اثر نمی‌تواند در حوزه هنر انقلاب اسلامی قرار بگیرد؛ زیرا از جنبه هنری ضعیف است.

به گفته كوشكی آثار هنری انقلاب اسلامی باید دارای دو شرط باشد: یكی هم‌سویی، هم‌فكری و هم‌دلی با انقلاب اسلامی و دیگر این‌كه قابلیت‌های هنری مورد تایید و پذیرش را دارا باشد. یعنی آثار هنری این عرصه باید واجد ارزش‌های محتوایی و هنری به صورت توامان باشد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه ابراز كرد: این‌كه بگوییم اثر هنری انقلابی تنها باید منوط به زمان و مكان خاصی باشد، درست نیست. اثر هنری انقلاب اسلامی در هر برهه‌ای از انقلاب می‌تواند خلق شود، زمان خیلی مهم نیست. شاید اثری داشته باشیم كه سال‌ها قبل از انقلاب تولید شده باشد اما آن جهت‌گیری‌ها، هم‌سویی و هم‌فكری با انقلاب را داشته باشد.

وی افزود: با این نگاه مثلا می‌توان بعضی از آثار جلال‌ آل احمد را واقعا در عرصه ادبیات و هنر انقلاب اسلامی ارزیابی كرد. زیرا جهت‌گیری‌های استكبارستیزانه، غرب‌ستیزانه و عدالت‌خواهانه در آثار او دیده می‌شود كه تمام این‌ موضوعات هم‌نوا و هم‌فكر با تفكرات انقلاب اسلامی است، هرچند كه این داستان‌ها سال‌ها قبل از پیروزی انقلاب نوشته شده‌اند.

كوشكی تصریح كرد: همچنین ممكن است داستانی پس از بهمن سال ۵۷ نوشته شده باشد كه هم‌نوایی و هم‌فكری با تفكرات انقلاب اسلامی و جهت‌گیری انقلاب را درون خود گنجانده باشد، این اثر هم در حوزه هنر انقلاب اسلامی جای می‌گیرد. به همین خاطر خیلی معاصر بودن با انقلاب اسلامی مهم نیست؛ مهم هم‌فكری، هم‌دلی، هم‌سویی با اندیشه انقلاب اسلامی است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه ابراز كرد: متاسفانه دیده می‌شود كه بسیار از آثار هنری امروز ما بی‌ارتباط با دغدغه‌های اجنماعی امروز است و فضایی وام گرفته و تقلیدی از قالب‌های داستانی مغرب زمین را نشان می‌دهد. این آثار قالبی ایرانی، اسلامی و انقلابی ندارد و هیچ نسبتی با جامعه ما برقرار نمی‌كند؛ به همین خاطر این آثار به یك امر فانتزی تبدیل شده است.

به گفته وی، اگر آثار هنری ما مورد اقبال جامعه قرار نگرفته، به این خاطر است كه این آثار واقعا ایرانی نیستند و منطبق بر ارزش‌های اخلاقی، دینی و ارزش‌های انقلاب اسلامی خلق نشده‌اند، مخاطبان ایرانی هم از آثار وام‌زده غربی استقبال نمی‌كنند و اتفاقا هم كار خوبی می‌كنند كه به سمت چنین آثاری نمی‌روند. اگر كسی هنر این را داشته باشد كه آثار هنری ایرانی معتبر و ارزش‌دار خلق كند مسلما اگر مقتضیات بومی، ارزش‌های دینی، اخلاقی و اسلامی را رعایت كند، به تدریج از آن آثار استقبال خواهد شد.

وی در پایان گفت: اگر آثار هنری انقلابی ما بتواند با جامعه ما ارتباط برقرار كند، مسلما طرفدار پیدا می‌كند. پس باید داستان‌های قوی، هم‌سو و هم‌فكر با ارزش‌های اخلاقی، دینی و انقلابی را افزایش دهیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *