کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جاروجنجالهای تعجب برانگیز؛

چرا سازمان نظام پزشکی برای عدالت در تعرفه های درمانی تجمع نمی کند؟!

قضاوت زودهنگام برای سریالی طنز؟!

16 فروردين 1394 ساعت 12:55

آیا سریال در حاشیه حرف دل مردم نسبت به برخی ناملایمات در برخی پزشک نماهاست که اینگونه پزشکان را به تحرک واداشته و تهدید به تجمع می کنند و مصداق فلان ضرب المثل است که اگر چوب را برداری گربه .........در غیر اینصورت در تلویزیون درباره خیلی از صنوف سریالهای و برنامه های اینگونه ساخته ، چرا سایرین اینگونه جنجال به پا نمی کنند؟


گروه فرهنگی جهان نیوز-مهرداد عادلی: در حالی سریال در حاشیه به کارگردانی مهران مدیری رفته رفته به مخاطبان خود می افزاید که در آنسوی میدان اعتراضات جامعه پزشکی نسبت به این سریال نیز رو به افزایش است تا جایی که سازمان نظام پزشکی کشور یعنی بزرگترین نهاد حقوقی نظارت بر عملکرد پزشکان در اقدامی تاسف برانگیز و تامل برانگیز از طریق سایت رسمی اش نظرسنجی دعوت به تجمع طراحی کرده است!

حال با توجه به این اتفاقات لازم است نگاهی به آنچه در حال رخداد است داشته باشیم:

یکی از نکات قابل تامل درباره اعتراضات جامعه فرهیخته پزشکی این است که به محض کلید خوردن سریال در حاشیه و البته با نام قبلی اتاق عمل، یعنی قبل از مشخص شدن محتوای اصلی سریال، اعتراضات از سوی این سازمان مهم که وظیفه احقاق حقوق پزشکان و صد البته بیماران! را دارد صورت گرفت و بنظر می رسد اندکی عجولانه بود ولی به هر حال صورت گرفت.

قابل تامل تر اینکه این سازمان باید عادلانه نسبت به شکایات بیماران از جامعه پزشکی رسیدگی و قضاوت کند.حالا اینگونه قضاوت کردن می تواند باعث سلب اعتماد عمومی نسبت به یک چنین نهادی که به جان انسانها و سلامتی آنها مربوط می شود می گردد!

اما چند نکته ای درباره محتوای سریال:

جامعه فرهیخته پزشکی حتما مستحضر هستند که در تعریف طنز آمده است:

طَنز، هنری است که عدم تناسبات در عرصه‌های مختلف اجتماعی را که در ظاهر متناسب به‌ نظر می‌رسند، نشان می‌دهد و این خود مایه خنده می‌شود ودر جهت اصلاح گام بر می دارد.
بنابراین طنز ذاتا ژانر بد و وحشتناکی که منجر به یک تجمع شود نیست.

گاه خالق اثر برخی نکات را با تماشاگرش قرارداد می کند

نکته دیگر اینکه معمولا خالق یک اثر هنری در ابتدای خلق اثرش، با مخاطب نکاتی را قرارداد می کند و از این به بعد این قرار داد در ذهن مخاطب تا پایان خلق اثر باقی می ماند.

به عنوان مثال در سریال در حاشیه، مهران مدیری در ابتدای سریال با مخاطب اینگونه قرار داد می کند: دکتر هومن صحرایی فردی وظیفه شناس است که باعث اخراج پزشک متخلف می شود. یا دکتر اردشیر پزشک متعهدی است که از بیماران حق ویزیت نمی گیرد و بسیاری از بیماران در مقابل دفتر او صف کشیده اند.

همچنین قرارداد کرده که دکتر کاشف بدلیل تخلف در عرصه جراحی زیبایی، دیگر پزشک نیست و پروانه پزشکی وی توسط وزارت بهداشت پاره می شود. این پاره کردن یعنی از این به بعد دکتر کاشف مجوز ندارد و وی قلابی است. یا دکتر بهروز عشقی که از نظر وزارت بهداشت مدرکش معتبر نیست و باید دوباره درس بخواند.

پس در حاشیه پزشک وظیفه شناس و پزشکانی قلابی دارد، بنابراین در این سریال اینگونه قرار داد شده است که تنها دکتر هومن صحرایی پزشک متعهد و وظیفه شناس است و سایرین قلابی می باشند.

حالا بیننده هر اقدام که از سوی سایرین دید را بدلیل همان تعریف طنز می تواند بخندد و هر اقدام غیر قانونی که از سوی پزشک متعهد یعنی دکتر صحرایی دید را باید به حساب توهین بداند.

نتیجه گیری:

در این سریال مانند تمام صنوف و اقشار، پزشکانِ خوب داریم و بد. مردم از صحنه و موقعیت طنز ایجاد شده بین پزشک متعهد و متخلف خندیده و ۲ دسته در این راستا به فکر فرو می روند:

دسته اول مردم که متوجه می شوند حتما پزشکان خوب مانند دکتر اردشیر داریم. دسته دوم هم پزشکان متخلف هستند تا گوشزدی برای آنها باشد و رفتار خود را اصلاح کنند.

سئوال:
حال جای سئوال است که آیا با این تفاسیر منطقی است که نهاد مهمی مانند سازمان نظام پزشکی کشور امور مربوط به احقاق حق بیماران و سایر امورمهم درمانی محوله کشور را رها کرده و تمام ایام نوروز را به تحریک پزشکان برای تجمع علیه یک سریال طنز! که بخش پزشکی سریال تنها دغدغه رئیس سازمان نظام پزشکی شده و بخش طنز، مفرح و سرگرم کننده آن دغدغه مردم است بپردازد.

جای سئوال است که آیا سابقه داشته که چنین نهاد مهمی برای احقاق حقوق بیمارانی که عمدتا از نحوه درمان برخی پزشکان معترض هستند و هرگز دست به تجمع نمی زنند! اعتراض کند و دست به تجمع بزند!که البته باید تاکید شود احقاق حقوق بیماران در صدر فعالیتهای این سازمان است.


اگر برخی مردم عادی بنا داشته باشند در مسیر زندگی الگوسازی کنند و جامعه پزشکی را به عنوان جامعه فرهیخته بشناسند آیا رفتار این سازمان به عنوان راس جامعه پزشکی قابل توجیه است؟

جار و جنجالهای بی مورد و خرج کردن از رهبری!


قطعا نگاه جامعه به سازمان نظام پزشکی و پزشکان محترم و با توجه به سطح تحصیلات آنها این است که آنها متوجه می شوند که آنچه به نمایش درآمده درام و نمایش است و فیلم در قالب مستند گزینشی از یک اتفاق نامرسوم پزشکی نیست! پس این همه جار و جنجال و نامه نگاری و دعوت به تجمع و هزینه کرد از رهبری در نامه نگاری های رئیس این سازمان در انتقاد به یک سریالی که هنوز هیچ کس از سرنوشت شخصیتهایش خبر ندارد برای چیست؟

این همه جار و جنجال گاهی اوقات انسان را به اشتباه می اندازد که یا خیل عظیم مردم طنز را نمی شناسند و تفاوت آن را با مستند نمی دانند یا جامعه محترم پزشکی که البته نگارنده واقف است این همه نامه نگاری که از سوی رئیس محترم سازمان نظام پزشکی صورت می گیرد را نمی توان به کل این جامعه فرهیخته تعمیم داد!از آن بی اطلاع هستند!

چرا سازمان نظام پزشکی برای عدالت تجمع نمی کند

رهبر معظم انقلاب بارها بر عدالت تاکید کرده اند؛ ای کاش رئیس محترم سازمان نظام پزشکی که در نامه ایشان در اعتراض به یک سریال طنز! بارها از ایشان خرج کرده بود اندکی این نکته را از ایشان به عاریت گرفته و در نامه ای به جامعه محترم پزشکی تاکید می کردند که آقایان پزشک! عدالت را پیشه کنید و از زیرمیزی بپرهیزید که این مورد توجه معظم له است.نه از ایشان خرج کنید برای جلوگیری از یک سریالی که قطعا خودتان هم می دانید توهین نیست و یا حداقل آنگونه که ایشان پیاز داغش را زیاد کرده اند نیست و شان منزلت خرج کردن از معظم له را بدانید.

آیا سریال در حاشیه مورد تایید است؟!


نکته دیگر اینکه این یادداشت اصلا و ابدا به معنای تایید و یا رد سریال در حاشیه نیست، چرا که همچنان اذعان داریم این سریال در آغاز راه است و مجال دیگری برای نقد می طلبد. شاید در قسمتهای آتی واقعا به این جامعه توهین شود و یا شاید هم در جهت مدح و ثنای او باشد، اما آنچه بر آن تاکید داریم این است که از جامعه پزشکی توقع می رود از رفتارهای هیجانی و خارج از سطح و فرهنگ جامعه پزشکی بپرهیزد.

نقش جامعه پزشکی در افزایش ظرفیت نقد و اعتماد به نفس

این جامعه باید در افزایش اعتماد به نفس و افزایش ظرفیت نقد همچون یک روانشناس پیشقدم باشد اما متاسفانه این جماعت همان مسیری را می رود که چندی پیش برخی از مردم ناخواسته بابت یک جمله تلویزیونی درست یا نادرست و در اعتراض به آن به خیابانها ریختند و حتی به آسیب به برخی اماکن عمومی هم منجر شد!اگر جامعه پزشکی هم این مسیر را برود وای برماست!

آیا سریال در حاشیه حرف دل مردم نسبت به برخی ناملایمات در برخی پزشک نماهاست که اینگونه پزشکان را به تحرک واداشته و تهدید به تجمع می کنند و مصداق فلان ضرب المثل است که اگر چوب را برداری گربه .........در غیر اینصورت در تلویزیون درباره خیلی از صنوف سریالهای و برنامه های اینگونه ساخته ، چرا سایرین اینگونه جنجال به پا نمی کنند؟قطعا کسی منکر خدمات بسیار دلسوزانه و ارزشمند کادر درمانی متعهد کشور نیست و به آن ارج می نهیم، اما این رفتارها قطعا این خدمات را هم زیر سئوال خواهد برد!

و سئوال آخر از ریاست محترم سازمان نظام پزشکی:

اگر برخی مردم در مراجعه به مراکز درمانی با پزشکان متخلف مواجه شدند و مجبور به زیرمیزی دادن شدند چون فرصتی برای شکایت نیست و گاه جان انسانها به خطر است و یا آنچه را انتظار دارند از سوی برخی پزشکان ندیدند و منتظر نماندند تا دوره درمان کامل شود و نتیجه پس از بهبودی کامل حاصل شود شما چه پیشنهادی دارید؟

نظرسنجی برای یک تجمع در مقابل سازمان نظام پزشکی یا صبوری برای روشن شدن اصل ماجرا و برخورد احتمالی از سوی مراجع ذیصلاح بعد از قطعی شدن حکم!


کد مطلب: 415608

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/415608/چرا-سازمان-نظام-پزشکی-عدالت-تعرفه-های-درمانی-تجمع-نمی-کند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com