يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 12 May 2024
 
۰

مانور ناشیانه پنتاگون در مذاکرات لوزان

پنجشنبه ۱۳ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۳۰
کد مطلب: 415196
در اظهارات رئیس پنتاگون نوعی ناشی‌گری مفرط مشاهده می‌شود، که نشان می‌دهد انتقادات بسیاری از جمهوریخواهان و دموکراتهای آمریکا در خصوص ناتوانی اشتون کارتر برای حضور در راس معادلات نظامی-دفاعی آمریکا بی دلیل نبوده است.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، اشتون کارتر وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا در بحبوحه مذاکرات هسته ای لوزان، با ارسال پیامی تهدید آمیز اعلام کرده است که در صورت عدم به نتیجه رسیدن مذاکرات، گزاره های متونع از جمله گزینه نظامی در قبال کشورمان بر روی میز مقامات آمریکایی خواهد بود!این اظهارات در حالی صورت می گیرد که تهدیدات پوشالی مقامات آمریکایی در قبال فعالیتهای صلح آمیز هسته ای کشورمان بارها تکرار شده و مسبوق به سابقه بوده است. با این حال، در اظهارات اشتون کارتر به عنوان رئیس پنتاگون نوعی ناشی گری مفرط مشاهده می شود، ناشی گری و خبطی که نشان می دهد انتقادات بسیاری از جمهوریخواهان و دموکراتهای آمریکا در خصوص ناتوانی اشتون کارتر برای حضور در راس معادلات نظامی-دفاعی آمریکا بی دلیل نبوده است.

وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا در این خصوص می گوید:


"مشخص است که اگر توافق خوب وجود داشته باشد، ارزش صبر کردن برای آن و کامل کردن روند مذاکرات را دارد. البته یکی از وظایف من اطمینان از باقی ماندن همه گزینه‌ها روی میز است.هرگونه توافقی با ایران نمی‌تواند بر اساس اعتماد صورت گیرد بلکه باید مبتنی بر راستی‌آزمایی صورت گیرد."

رئیس پنتاگون به صورت همزمان از واژگانی مانند "راستی آزمایی"،"تهدید نظامی"،"توافق هسته ای " و "توافق خوب" سخن گفته است .او همه این کلمات متناقض و پارادوکسیکال را در دو جمله به کار برده است.اشتون کارتر از یک سو نمی تواند نیاز کشورش به توافق هسته ای با ایران را کتمان کند و از سوی دیگر، به قول خود سعی دارد به وظیفه اش مبنی بر اعلام وجود کل گزینه ها بر روی میز تاکید کند. با این حال در خصوص اظهارات اشتئون کارتر نکاتی وجود دارد که نمی توان به سادگی از کنار آن گذشت:

نخست اینکه اشتون کارتر خود نیز به خوبی می داند که حداقلی ترین اقدام غیر عاقلانه علیه ایران، عواقب و تبعاتی بسیار سخت و جبران ناپذیر برای آمریکا و متعلقات واشنگتن در نظام بین الملل به همراه خواهد داشت.اکثریت قریب به اتفاق استراتژیستهای آمریکایی اذعان کرده اند که تقابل نظامی با ایران یا هر گونه تقابلی غیر دیپلماتیک و غیر سازنده با تهران، نتیجه ای به جز شکست برای واشنگتن و متحدان آن به همراه ندارد. اساسا یکی از دصلی ترین دلایل حضور نتانیاهو در کنگره و سخنارنی وی در ابتدای ماه مارس، تاکید وی بر لزوم باقی نگاه داشتن و گسترش تحریمها علیه تهران (به جای اقدام نظامی محکوم به شکست علیه ایران ) بوده است.در چنین موقعیتی، اظهارات ناشیانه اشتون کارتر مصرفی روانی-تبلیغاتی داشته و هدف از آن، تاثیرگذاری مثلا موثر در راستای عقب نشینی ایران از دو خواسته و حوزه مهم اختلافی( موضوع رفع تحریمها و مسئله تحقیق و توسعه ) بوده است.

در آستانه مذاکرات هسته ای دور قبلی در لوزان و حتی در سلسله مذاکرات هسته ای قبلی، مقامات آمریکایی بارها با استفاده از تهدیدات مضحکانه در صدد تاثیرگذاری بر جو مذاکرات بر آمدند اما در نهایت این تهدیدات منجر به عقب نشینی کشورمان از حقوق حقه خود در مذاکرات هسته ای نگردید. در حال حاضر نیز اشتون کارتر با توجیه اینکه وظیفه وی اعلام باقی ماندن همه گزینه ها روی میز است!، همین رفتار ناشیانه را تکرار کرده است. بدیهی است که در این صورت، اشتون کارتر وظیفه اعلام سقوط و شکست و بالابردن پرچم سفید آمریکا را در هرگونه تقابلی با ایران را نیز بر عهده خواهد داشت و باید آن را به لیست وظایف خود اضافه کند.

نکته دیگر اینکه اشتون کارتر این اظهارات را پس از ابراز نیاز کشور متبوعش به توافق هسته ای با ایران مطرح ساخته است. نیاز ایالات متحده آمریکا نسبت به توافق هسته ای با کشورمان موضوعی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن عبور کرد. این احساس نیازحتی درمیان برخی جمهوریخواهان سنتی نیز قابل مشاهده است .اخیرا جیمز بیکر وزیر امور خارجه اسبق و جمهوریخواه آمریکا به هم حزبی های خود هشدار داد که برچیده شدن توان هسته ای ایران و تقابل با تهران به هیچ عنوان امکان پذیر نیست و باید از این خواسته های نامعقول دست بر داشت. اشتون کارتر نیز به خوبی نسبت به احساس نیاز کشورش نسبت به توافق هسته ای با قدرت اول خاورمیانه یعنی جمهوری اسلامی ایران آگاه است. بدون شک واشنگتن در نهایت ناچار خواهد بود در برابر قدرت منطقه ای و بین الملیل رو به رشد کشورمان سر تسلیم فرود آورد.در آن زمان مشاهده چهره افرادی ناتوان و شکست خورده مانند اشتون کارتر دیدنی تر از هر زمان دیگری خواهد بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *