کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کارشکنی و فرصت‌طلبی آمریکا در تکریت، اعتراض عراقی برانگیخت

7 فروردين 1394 ساعت 13:35

در آستانه موفقیت بزرگ ارتش و نیروهای داوطلب مردمی عراق (حشد الشعبی)در آزاد سازی شهر تکریت این از اعضای گروه تروریستی داعش،‌ آمریکا نیز مداخله خود را در این عملیات آغاز کرد که این اقدام با مخالفت شدید نیروهای مردمی روبرو شده است.


به گزارش جهان، شبکه المنار لبنان با انتشار گزارشی از روند آزاد سازی تکریت در استان صلاح الدین عراق از دست گروه تروریستی داعش نوشت: همزمان با پیروزی های بزرگ ارتش و نیروهای داوطلب مردمی این کشور در ازاد سازی شهر تکریت نیروهای ائتلاف به رهبری امریکا نیز تحرکات خود را برای همراهی با ارتش عراق در آزادسازی این شهر آغاز کرده اند که این امر با مخالفت شدید نیروهای مردمی مشارکت کننده در عملیات یاد شده مواجه شده است.

برپایه این گزارش، گردانهای مقاومت، گردان های حزب الله، گردان های اهل الحق و گردان های صلح که در عملیات آزاد سازی شهر تکریت از وجود عناصر تروریستی داعش مشارکت داشتند به این اقدام آمریکا واکنش نشان دادند.

برپایه این گزارش، گردانهای حزب الله عراق روز گذشته در بیانیه‌ای ضمن مخالفت با این اقدام آمریکا اعلام کرد که گروههای مقاومت ، حملات هوایی ائتلاف به مواضع احتمالی شبکه داعش را تلاش برای ناکام گذاشتن پیروزیهای مقاومت می دانند.

این گردانها اعلام کرد که در اعتراض به این اقدام آمریکا، نیروهای خود را از عملیات آزاد سازی تکریت خارج می کند. گردانهای حزب الله نخستین گروه مردمی هستند که با این اقدام اعتراض خود را به سواستفاده آمریکا از شرایط کنونی عراق نشان داده است.

المنار در گزارش خود آورده است: گردانهای اهل الحق نیز دومین گروه داوطلب مردمی بودند که اعتراض خود را به مداخله آمریکا در عملیات آزاد سازی تکریت با خارج کردن نیروهایش از این عملیات نشان داد.

این گروه مردمی عراقی نیز عملیات آزادسازی تکریت را به علت مشارکت ائتلاف بین المللی تحریم کرد و این اعتراض خود را به دولت عراق نیز اطلاع داده است.

عصائب اهل الحق نیز این رفتار امریکا را بی شرمانه و فرصت طلبانه توصیف کرد.

گردانهای صلح از دیگر گروههای داوطلب مردمی عراق که در کنار ارتش این کشور سرگرم ازاد سازی تکریت بود نیز انگونه که المنار گزارش داده از این عملیات خارج شد.

گردانهای صلح به تازگی به عملیات ازاد سازی شهر تکریت پیوسته بود.

در ادامه این گزارش امده است که هادی العامری دبیر کل سازمان بدر نیز تأکید کرد نیروهای عراقی برای آزادسازی تکریت به هیچ گونه حمایت هواپیماهای آمریکایی نیازی ندارند.

العامری در گفتگوی مطبوعاتی تأکید کرد مشارکت ائتلاف آمریکایی در عملیات آزادسازی شهر تکریت باعث می شود نیروهای داوطلب مردمی نتوانند هواپیماهای بدون خلبان خود را که به نیروهای زمینی اطلاعات میدهند بر فراز تکریت به پرواز در آورند.

عملیات آزادسازی استان صلاح‌الدین به مرکزیت تکریت از اول مارس (۱۰ اسفند) با مشارکت ارتش و نیروهای بسیج مردمی عراق آغاز شد و طی دو هفته نخست شهرهای البلد و العلم آزاد و شهر تکریت محاصره شد. این عملیات هنوز ادامه دارد و تکریت کاملا آزاد نشده است.

نخست وزیر عراق امروز جمعه از مراحل پایانی عملیات آزادسازی تکریت و پاکسازی آن منطقه از تروریست های داعش خبرداد.

حیدر العبادی در سخنانی با اشاره به همبستگی و همیاری نیروهای نظامی و امنیتی و نیروهای داوطلب مردمی در نبرد علیه گروه تروریستی داعش تاکید کرد: ما در مراحل پایانی آزادسازی شهر تکریت قرار داریم.

وی افزود: عملیات نظامی براساس برنامه تعیین شده به خوبی پیش می رود.

به نقل از العالم وی بیان کرد: ما در مراحل پایانی آزادسازی شهر تکریت قرار داریم و بین نیروهای داوطلب مردمی و نیروهای امنیتی و نظامی همبستگی و همیاری گسترده ای وجود دارد.

به گزارش فارس،نخست وزیرعراق روز پنجشنبه برای نظارت بر روند عملیات آزادسازی شهر تکریت از کنترل گروه تروریستی داعش سفری به این منطقه داشت.


کد مطلب: 414510

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/414510/کارشکنی-فرصت-طلبی-آمریکا-تکریت-اعتراض-عراقی-برانگیخت

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com