يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 5 May 2024
 
۰

در صنعت، ‌منتظر سیاست نباشیم! ‌

دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۲۵
کد مطلب: 411627
معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: در سال ۹۴ فارغ از نگاه به مسائل سیاسی و انتظار برای روشن شدن تکلیف توافقات هسته‌ای، روی پای خود بایستیم و برنامه‌های اقتصادی و حمایت از تولید را همچنان ادامه دهیم.
در صنعت، ‌منتظر سیاست نباشیم! ‌
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، مسعود بختیار اقتصاد مقاومتی را اقتصاد مبتنی و استوار بر مردم، با نگاه صادرات‌محور عنوان کرد و گفت: علاوه بر حمایت از تولید داخل و ترغیب مردم به مصرف محصولات داخلی، باید نگاه ویژه‌ای به صادرات داشته باشیم.

وی فرهنگ‌سازی و تبلیغات جهت ترغیب مردم به مصرف تولیدات داخلی و حمایت از صنایع و واحدهای تولیدی را، امری مهم در تحقق اقتصاد مقاومتی دانست و تصریح کرد: شرایط تولید داخل باید تغییر کرده و صادرات‌محور شود.

بختیار، ضمن تاکید بر اهمیت صادرات کالاهای غیرنفتی، گفت: با توجه به شرایطی که حادث شده است، دیگر نباید به صادرات نفتی و منابع ارزی حاصل از صادرات نفت اتکا داشته باشیم، بلکه باید صادرات غیرنفتی را تقویت کرد.

معاون امور صنایع صنعت و معدن استان مرکزی، با بیان اینکه تیراژ بالا و باکیفیت کالا به عنوان یکی از پارامترهای مهم در امر صادرات، می‌تواند قیمت صادراتی را مناسب و قابل رقابت کند، افزود: زمانی که تیراژ بالا می‌رود، قیمت تمام‌شده پایین می‌آید و محصول قابل رقابت می‌شود.

این مسئول ادامه داد: این اتفاقات زمانی رخ می‌دهد که از صنعت حمایت شود و لازمه حمایت از صنعت، ارائه تسهیلات است.

وی ادامه داد: این در حالی است که سرمایه در گردشی که بانک‌ها به واحدهای تولیدی ارائه می‌دهند، با سود حدود ۳۰ درصد برای تولیدکننده محاسبه می‌شود.

بختیار خاطرنشان کرد: اخذ این تسهیلات از بانک‌ها اشتباه است، زیرا صنعتی با سودآوری ۵۰ درصد وجود ندارد که ۳۰ درصد سود را به بانک برگرداند.

وی با بیان اینکه قرار است بخشی از این تسهیلات از محل هدفمندی یارانه‌ها تامین شود، ضمن اشاره به سخنان وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر اینکه با اخذ سهم صنعت از محل هدفمندی یارانه‌ها، این سهم در قالب تسهیلات مناسب به بنگاه‌های اقتصادی ارائه می‌شود، اظهار کرد: این اقدام در صورتی مناسب خواهد بود که تسهیلات با بازپرداخت دو ساله و با بهره کم اجرایی شود.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: در صورتی که بانک‌ها هم نتوانند تسهیلات را با بهره کمتر به تولیدکنندگان پرداخت کنند، می‌بایست دولت یارانه‌ای را در این راستا پیش‌بینی کند.

بختیار ضمن تاکید به کمبود نقدینگی به عنوان یکی از معضلات بخش تولید، تصریح کرد: سال ۹۴ هر بنگاه اقتصادی با یک افزایش هزینه روبه‌رو می‌شود بر این اساس، با افزایش هزینه‌ها‌ بنگاه‌های اقتصادی باید نقدینگی بیشتری دریافت کنند.

وی ادامه داد: از سویی دیگر‌ بسیاری از بنگاه‌ها که نیازمند نقدینگی هستند، شرایط دریافت تسهیلات را ندارند.

وی در توضیح این وضعیت گفت: این تسهیلات به بانک‌های مختلف تزریق می‌شود اما، یکی از شرایط اعطای تسهیلات نداشتن معوقه و بدهی به سیستم‌های بانکی، مالیاتی و تامین اجتماعی است، و از آنجاکه امروزه کمتر واحدی پیدا می‌شود که بدهی یا معوقه نداشته باشد، امکان استفاده از این تسهیلات از واحدهای صنعتی و تولیدی سلب می‌شود.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی بیان کرد: در لایحه حمایت از تولید، اعطای تسهیلات با شرایط آسانتری پیش‌بینی شده است که اگر این لایحه مورد تایید نمایندگان مجلس و شورای نگهبان قرار گرفته و اجرایی شود، اتفاقات خوبی در بخش تولید خواهد افتاد.

بختیار با ابراز امیدواری درخصوص حمایت شایسته از حوزه صنعت در سال ۹۴، گفت: اگر حمایت از این بخش به موقع و بجا انجام شود، واحدهای صنعتی با ظرفیت‌های بیشتر و نگاه صادرات‌محور فعالیت خواهند کرد، در نتیجه رونق اقتصادی شکل می‌گیرد و اقتصاد مقاومتی مبنی بر حمایت از تولید داخل با نگاه صادراتی محقق خواهد شد.

وی تصریح کرد: امیدواریم در سال ۹۴ فارغ از نگاه به مسائل سیاسی و توافقات هسته‌ای‌ روی پای خود بایستیم.

وی تاکید کرد: اینکه وابسته به توافقات هسته‌ای باشیم، خیلی اصولی نیست؛ حتی اگر توافق هم انجام شود تا برداشته شدن تحریم‌ها و حصول نتایج آن، حداقل یکی دو سال طول می‌کشد، بنابراین باید برنامه‌های اقتصادی و حمایت از تولید را ادامه دهیم و منتظر اتفاقات سیاسی نباشیم.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: باید به این مهم بیاندیشیم که روزی نفت نخواهیم داشت و از امروز برای چنین روزی آماده شویم.

بختیار بیان کرد: با توجه به اینکه رشد ۲۵ درصدی صادرات غیرنفتی را نسبت به سال گذشته تجربه کرده‌ایم، اگر این روند را هر ساله ادامه دهیم در پروسه برنامه ششم بسیاری از وابستگی‌های نفتی قطع خواهد شد.

وی افزود: از سوی دیگر با توجه به اینکه دولت با اخذ مالیات، بخشی از منابع را تامین می‌کند، در خصوص مکانیزه و اصولی شدن اخذ مالیات در تلاش است اما، در حال حاضر سیستم مالیاتی کشور، سیستم اصولی و فراگیری نیست بر این اساس، فرارهای مالیاتی بسیاری اتفاق می‌افتد.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی عنوان کرد: بسیاری مالیات نمی‌پردازند و بداظهاری می کنند اما، خوشبختانه صنعت از این قاعده مستثنی است و شفاف‌تر از سایر حوزه‌ها فعالیت اقتصادی دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *