جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 17 May 2024
 
۰
۶
چرا منصور هادی به عدن فرار کرد؟

آیا پروژه تجزیه یمن آغاز شده است؟

سه شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۴۶
کد مطلب: 409221
زمینه سازی آمریکایی ها به همراه برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس همانند عربستان و امارات برای تشکیل دو دولت در یمن عملا اجرای سناریو تجزیه این کشور به یمن جنوبی و شمالی هست.
آیا پروژه تجزیه یمن آغاز شده است؟
گروه بین الملل جهان نيوز: تحولات یمن وارد فاز جدیدی شده است. «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی یمن از صنعا به عدن فرار کرده است. وی به عدن رفته تا با همکاری برخی قبائل مخالف انصار الله فرصتی برای طراحی توطئه جدید آمریکایی ها و عربستانی ها ایجاد کند.

جنوب یمن محل تاخت و تاز گروه القاعده و گروه های جدایی طلب است و به نظر می رسد دوران جدیدی از فتنه انگیزی کشورهای عربی در یمن آغاز شده است.

اما منصور هادی، بلافاصله پس از رسیدن به یمن، در بیانیه‌ای، با معرفی مجدد خود به عنوان رئیس‌جمهور یمن، تمامی توافقات جنبش انصارالله با گروه‌های یمنی را باطل دانست و اعلام کرد، به روند سیاسی بر اساس طرح شورای همکاری خلیج فارس پایبند است. منصور هادی، همچنین تلاش خود برای اجرایی کردن طرح فدرالی یمن را نیز اعلام کرد.

البته جدایی طلبان جنوبی با این موضع وی مخالفت کرده اند. مخالفت جنبش جدایی طلب جنوب بگونه ای بیان شده که طرفداران این گروه علیه منصور هادی در جنوب دست به راهپیمایی اعتراض آمیز زده اند.

در همین حال شبکه تلویزیونی المیادین خبر داد که رئیس جمهور مستعفی یمن در شهر عدن در جنوب این کشور با نمایندگان آمریکایی دیدار کرد. همچنین «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی یمن، نشستی در سطح فرماندهان نظامی و محلی در «عدن» برگزار کرد.

بر اساس گزارش رسانه ها، رئیس‌جمهور مستعفی یمن با صدور بیانیه‌ای خواستار توقف همکاری کلیه نهادهای دولتی در سراسر یمن با کمیته‌های مردمی و انقلابی شد.

این در حالیست که پایگاه یمنی «حور نیوز» نیز خبر داد: هیاتی متشکل از افسران اطلاعاتی و کمیته ویژه امور یمن در عربستان با عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن در عدن واقع در جنوب یمن دیدار و با وی درباره طرح ایجاد دولت یمن جنوبی و قطع رابطه با صنعا بحث و گفت‌وگو کرد.

این پایگاه به نقل از منابع آگاه خود نوشت: این هیات شامل اعضای کمیته ویژه امور یمن در عربستان که ریاست آن بر عهده امیر محمد بن نایف بن عبدالعزیز ال سعود جانشین ولی عهد و وزیر کشور عربستان است با منصور هادی و چند تن از نزدیکان وی دیدار و با پیشنهاد طرح جدایی جنوب از شمال یمن حمایت سیاسی و مالی خود را از وی برای اجرای این طرح اعلام نمود.

روزنامه فرامنطقه‌ای «الشرق الاوسط» چاپ لندن نیز با بررسی این تحرکات به نقل از منابع آگاه نوشت که منصور هادی در اندیشه تشکیل دولتی موقت و کوچک در عدن است.

بر اساس این گزارش، هادی نشست‌هایی را با برخی مقامات مسئول یمنی و برخی از طرفدارانش برای بررسی گزینه تشکیل دولت موقت به منظور اداره کشور به پایتختی موقت عدن برگزار کرده است.

اما گروه موسوم به «هیأت عالی موقت آزادسازی و استقلال جنوب یمن» و رهبران و فعالان جنبش اعتراضی جنوب، در این کشور، با استقبال از حضور «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی یمن در استان «عدن» اعلام کردند که با تبدیل شهر «عدن» به پایتخت موقت یمن مخالفند.

هیأت عالی موقت جنوب یمن ابراز امیدواری کرد که هادی با حضور در شهر عدن از مسئله ملت جنوب و مطالبات آنها در استقلال از شمال یمن و تشکیل دولتی مستقل حمایت کند.

به اعتقاد برخی کارشناسان، زمینه سازی آمریکایی ها به همراه برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس همانند عربستان و امارات برای تشکیل دو دولت در یمن عملا اجرای سناریو تجزیه این کشور به یمن جنوبی و شمالی هست.

به اعتقاد این کارشناسان سفر منصور هادی به عدن گام اول برای تجزیه یمن می باشد و این کشورها تلاش می کنند با پیوند زدن گروه های جدایی طلب با منصور هادی عملا جنوب یمن را در اختیار بگیرند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
"علیکم بالیمن"
در آخر الزمان یمن بستر حوادث عظیم و سرنوشت سازی خواهد بود.
بهنوش
خداوند خودش مردم مظلوم یمن را یاری کند و دشمنانشان را نابود بفرماید ا لیس الله بکاف عبده
Iran, Islamic Republic of
و وظیفه من وشما؟!
بهنوش
جان فشانی در راه خدا
United States
بابا دیگه یمن مگه چقدریه که بخواد تجزیه بشه
اخبار یمن را در صدر قرار دهید