شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
 
۰

آمریکا: در مذاکرات دنبال آشتی با ایرانیم!

دوشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۰۶
کد مطلب: 408962
یک مقام وزارت خارجه آمریکا می‌گوید رئیس‌جمهور این کشور توافق هسته‌ای با ایران را راهی برای آشتی با تهران در بلندمدت می‌بیند.
آمریکا: در مذاکرات دنبال آشتی با ایرانیم!
به گزارش جهان به نقل از فارس، یک مقام وزارت خارجه آمریکا می‌گوید باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا توافق هسته‌ای با ایران را تنها به دلیل جلوگیری از توان تولید سلاح هسته‌ای مهم نمی‌داند بلکه آن را راهی برای آشتی‌جویی با تهران در بلندمدت می‌داند.

این مقام آمریکایی روز دوشنبه این اظهارات را برای توصیف عمق اختلافات موجود بین دولت اوباما با رژیم صهیونیستی بیان کرد.

وی به پایگاه خبری المانیتور گفت اختلافاتی که بین دو طرف وجود دارد فراتر از ملاحظات تاکتیکی در مدیریت مذاکرات هستند.

این مقام آمریکایی که اشاره‌ای به نامش نشده در توضیحات بیشتر افزود اختلافات اوباما و نتانیاهو در موضوع ایران به فهم ایدئولوژیکی آنها از موضوع مربوط می‌شود.

به گفته وی، توافق هسته‌ای تنها از لحاظ بازدارندگی توان هسته‌ای ایران نیست که برای اوباما اهمیت دارد بلکه وی به این توافق به عنوان چشم‌اندازی برای آشتی‌جویی احتمالی با ایرانی‌ها نگاه می‌کند.

احساس رئیس‌جمهور آمریکا این است که با تقویت نیروهای «پراگماتیک» در ایران این آشتی امکان‌پذیر خواهد بود.

اوباما به همین دلیل به جان کری دستور داده در توافق هسته‌ای با ایران، سخت‌گیرانه عمل کند اما نیاز ایران برای آبروداری را هم در نظر بگیرد.

تنش‌های ادعایی در روابط بین تل‌آویو و واشنگتن پس از آن بیشتر شده که بنیامین نتانیاهو دعوت جان بینر، رئیس مجلس نمایندگان آمریکایی برای سخنرانی در کنگره در روز سوم مارس درباره برنامه هسته‌ای ایران را پذیرفت.

از آنجه که بینر این دعوت را بدون هماهنگی با کاخ سفید انجام داده بود مقامات دولت اوباما گفتند با نتانیاهو دیدار نخواهند کرد.

رسانه‌های صهیونیستی بعد از آن از قول منابعی مدعی شدند کاخ سفید همکاری اطلاعاتی با این رژیم درباره مسائل مربوط به مذاکرات ایران را کاهش داده است.

کاخ سفید این ادعا را بلافاصله رد کرد.

پیش از آن هم گزارش‌هایی درباره اختلافات در روابط تل‌آویو و واشنگتن بر سر برخی موضوعات مذاکرات هسته‌ای ایران منتشر شده بود.

برخی کارشناسان به رغم این، این اختلافات و رسانه‌ای شدن آنها را بخشی از بازی پلیس خوب ـ پلیس بد مذاکره‌کنندگان هسته‌ای برای وادار کردن ایران به اعطای امتیارات بیشتر در مذاکرات هسته‌ای می‌دانند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *