چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
 
۳
۴

معاون زنگنه: اگر می‌گفتند تحریم اثر دارد، اکنون وضع ما بهتر بود

سه شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۳۲
کد مطلب: 407856
مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی با اشاره به اقتصاد مقاومتی گفت: به‌جای اینکه در فکر صادرات و فروش نفت باشیم باید در صنعت پتروشیمی سرمایه‌گذاری کنیم و نفت را باید به فراورده‌های پتروشیمی تبدیل کرد.
معاون زنگنه: اگر می‌گفتند تحریم اثر دارد، اکنون وضع ما بهتر بود
به گزارش جهان، عباس شعری مقدم در گفتگو با تراز، در سالروز ابلاغ سیاست‌های اقتصادی مقاومتی با بیان اینکه پتروشیمی یعنی اقتصاد مقاومتی، اظهار کرد: صنعت پتروشیمی یعنی تبدیل نفت به فرآورده باارزش افزوده بیشتر و فراورده‌ای که قابل تحریم نیست و این تبدیل ایجاد اشتغال ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه معنای اقتصاد مقاومتی یعنی نفت را به هر قیمتی که شده باید به پتروشیمی را تبدیل کرد، افزود: اقتصاد ما تک‌بعدی و وابسته به نفت است و برای اینکه از این وابستگی رهایی پیدا کنیم باید، آن را به ارزش‌افزوده بیشتر تبدیل کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی گفت: نتوانستند پتروشیمی را تحریم کنند و تسلیم شده و آن را از تحریم بیرون آوردند.

شعری مقدم با بیان اینکه این راه نجات کشور است، تصریح کرد: به‌جای اینکه در فکر صادرات و فروش نفت باشیم باید در صنعت پتروشیمی برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری کنیم و نفت تنها ماده‌ای است که می‌توان آن را به فراورده‌های پتروشیمی تبدیل کرد.

وی در خصوص چشم‌انداز صنعت پتروشیمی گفت: اکنون نقش ما تفاوت کرده است و مانند پدری هستیم که بچه‌هایش بزرگ شدند و ارث‌ومیراث بین فرزندان را تقسیم کرده است و این فرزندان هستند که باید کار انجام دهند.

معاون وزیر نفت ادامه داد: نقش خود طور مستقیم ازدست‌داده‌ایم ولی به‌طور غیرمستقیم با ایجاد زیرساخت‌ها باید زمینه را برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی فراهم کنیم، مانند حمایت از قیمت متناسب و منصف خوراک تا سرمایه‌گذاران را جذب کنیم.

شعری مقدم با بیان اینکه وظیفه ما شناخت موانعی است، گفت: باید چوب‌های که لای چرخ صنعت وجود دارد را شناسایی و تلاش کنیم این چوب‌ها را بیرون بیاوریم.

وی با بیان اینکه ۳۰ سال است می‌گوییم تحریم اثر ندارد و ببینید اکنون به چه روزی افتادیم، بیان داشت: اگر از همان روز اول می‌گفتند تحریم اثر دارد، خیلی جلوتر می‌توانستند اقداماتی را انجام دهند که امروز با این دردسرها مانند کاهش قیمت نفت مواجه نشویم.

وی با بیان این مطلب که ۲۰ میلیون تن ظرفیت تولید خالی در پتروشیمی‌های کشور داریم، گفت: باید با افزایش خوراک این ظرفیت خالی را به کار بگیریم.

مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی با بیان اینکه طی امسال و سال آینده ۱۰ مجتمع جدید پتروشیمی با ظرفیت ۸.۴ میلیون تن ظرفیت به بهره‌برداری می‌رسد، بیان داشت: باید تلاش کنیم ظرفیت خالی ۲۰ میلیون تنی مجتمع‌های فعلی پتروشیمی وارد مدار شود که احتمالاً سال آینده این هدف محقق خواهد شد؛ چراکه خوراک آن‌ها همان‌طور که وزیر نفت وعده داد تأمین خواهد شد.

شعری مقدم از صادرات ۱۲ میلیون تن صادرات محصولات پتروشیمی به ارزش تقریبی ۹ میلیارد دلار از ابتدای امسال خبر داد و گفت: باید برای رسیدن به چشم‌انداز تلاش کنیم و اگر وضعیت تغییر نکند به آن نخواهیم رسید.

معاون وزیر نفت تصریح کرد: تا سال ۱۴۰۴ حدود مجتمع پتروشیمی ۱۰۰ احداث خواهیم کرد و ارزش محصولات پتروشیمی ایران به ۷۰ میلیارد دلار خواهد رسید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
قاطی کرده
مردم
تحریم که باعث گرانی نیست ورود کالای خارجی با درصد بالایی که در گمرک می خورد گرانی ایجاد می کند اگر نرخ کالاهای خارجی بر اساس واقعیت باشد نرخ کالاهای ایرانی نیز پایین آمده و کیفیت کالا هم بالا می رود پس ربطی به تحریم ندارد.
من نمی دانم چرا دولتمردان ما از جمله رئیس جمهور محترم همیشه از موضع تئوریسین یا حتی اپوزیسیون صحبت می کنند. "باید فلان کار بشود" باید این چیز تغییر کند" باید ...."
خب الان که ریش و قیچی دست شماست. اسم قوه مجریه هم رویتان است. خب بفرماید انجام بدهید دیگر! دیگه اینقدر باید و نباید ندارد که...
ابگوشت بزباش
Iran, Islamic Republic of
سالهای قبل از دولت به اصطلاح تدبیر وامید،اکثر متفکران اقتصادی (خارج از حلقه دولت)که دلشان بحال این مملکت می سوزد وچشمشان بداخل مرزهاست ،گفتند وبه این نتیجه رسیدند که بابا تحریمها برای یک کشوری مثل ایران یک بازیچه دست غربی ها نیست واگر هم واقعا تحریمها اثر داشته باشند بیست درصد بیشتر نخواهد بود ومعضل ما بیشتر خود تحریمی است ،بماند که خیلی از مسائل سیاسی وافرادی برای پیروز شدن درانتخابات ورسیدن به جایگاه وپست ومقام کار را بجایی رساندند که تحریمها بیشتر خودشان را نشان دهند وبا نشان دادن یک کلید وبلدیم بلدیم بالاخره امدند اما تمام برنامه های این دولت وبعضی از وزرایش ومشاورانش وبعضی معا ونانش درست منطبق بر خواست غربیها وگاهی هم تندتر از انها بوده است مشکل ما نا باوری به اقتصاد مقاومتی ومرعوبیت است ،مشکل ما عدم باور تفکر برتر ایرانی وهمت وجهادگری ایرانی است که متاسفانه این دولتمردان هیچ اعتقادی به ان ندارند ژنرال چکار کرده که معاونش بکند؟ از اینها بیشتر از این هم انتظاری نیست.