چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
 
۰

"توافق ژنو کدام تحریم را برداشت؟!"

دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۱۴
کد مطلب: 406468
عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه بعد از توافق در مذاکرات کدام تحریم برداشته شد؟ گفت: بعد از این توافق شاهد تحریم‌هایی بودیم و تحریم‌ها به قوت خود باقی ماند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، سعید زیباکلام عضو هیات علمی دانشگاه تهران در اردوی آموزشی- تشکیلاتی جهاد اکبر۱۳ که توسط اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور در مشهد مقدس در حال برگزاری است، گفت: در جریان انتخابات نامزدی که رئیس جمهور شد، وعده داد که چرخه معیشت را بچرخاند و این را در گرو مسائل هسته‌ای دانست ولی چه ربطی بین چرخش چرخ معیشت مردمی و اقتصاد ایران و بحث هسته‌ای وجود دارد؟

وی افزود: این طور بیان می‌شد که برای آنکه چرخه معیشت به خوبی بچرخد لازمه‌اش این است که تحریم‌ها برداشته شود، در نتیجه چرخه معیشت می‌چرخد ولی برای برداشتن آن یک مقدار چرخه هسته‌ای هم به آن گره می‌خورد.

زیباکلام ادامه داد: مذاکرات شروع شد، بلافاصله پس از تشکیل کابینه، از شورای عالی امنیت، کار گرفته شد و به وزارت امورخارجه محول شد. مذاکرات تا ۳ آذر ۱۳۹۲ ادامه پیدا کرد. یکشنبه ۳ آذر از تلویزیون شنیدم که رئیس جمهور به آقا پیام تبریکی را ارسال کرده‌اند.

این استاد دانشگاه گفت: من از این گفته که قدرت‌های جهان تسلیم شده اند تعجب کردم به این دلیل است که بنده از سن ۱۶ و ۱۷ سالگی که در حد یک محصل دبیرستانی بودم، سیاست آمریکا در قبال ویتنام و آسیای جنوب شرقی و خاورمیانه و ایران را دنبال می‌کردم.

وی افزود: بعد که در بلاد فرنگ بودم این موضوع را در سطح وسیع تری مطالعه کردم و با مشارکت در انجمن‌های اجتماعی و سیاسی فعال مختلف، از انجمن اسلامی گرفته تا انجمن ضد تبعیض نژادی علیه آفریقای جنوبی و انجمن حمایت از آرمان فلسطین و... این سابقه را داشتم. علاوه بر این از اوایل پیروزی انقلاب با شغل و کار از سوی دکتر چمران در رابطه با کردستان بهم محول شد و وارد وزارت خارجه شدم و کاری که در سنوات گذشته در وزارت خارجه داشتم با این مسائل آشنا بودم.

زیباکلام ادامه داد: آقای رئیس جمهور در نامه خود به حضرت آقا از توقف روند تحریم‌های ظالمانه و برداشته شدن بخشی از فشارهای غیر قانونی تحریم‌ها سخن گفتند و آقای ظریف در روز انعقاد توافق ژنو گفت: «تحریم نفتی ایران متوقف، در آمد نفتی آزاد و همه تحریم‌های دو جانبه و چندجانبه اتحادیه اروپا و شورای امنیت برداشته خواهد شد و در حال حاضر ساختمان تحریم‌ها و فضای ایجاد شده فرو ریخته است».

وی ادامه داد: اما از طرفی دیگر جان‌کری می‌گوید نظام تحریم‌های محوری به قوت تمام در این شش ماه باقی‌می‌ماند، تحریم‌هایی که شامل نفت و تحریم‌های مالی می‌شود، باقی می‌ماند. ظرف شش ماه با تحریم‌های نفتی که بر جای خود باقی می‌مانند، باعث می‌شود، ایران بیش از ۲۵ میلیارد دلار در آمد از دست بدهد.

زیباکلام افزود: زمانی که ایران دسترسی به ۲/۴ میلیارد دلار از درآمدهای نفتی پیدا می‌کند، ۱۴ الی ۱۶ میلیارد دلار از فروش در همین مدت غیر قابل دسترس می شود. همچنین در سی ان ان، جان کری اضافه می‌کند که اسرائیل ایمن‌تر خواهد شد و تحریم‌ها برداشته نشود به نحوی که فشار بر ایران را کم کند. ما باور نداریم که تحریم‌ها برداشته خواهند شد، لیکن نظام پایش تحریم‌ها در جای خود باقی می‌ماند.

وی گفت: دو روز بعد جان کری می‌گوید این گام اول توافق نامه ژنو سازمان موجود تحریم‌های ما را بر نمی دارد و تمام تحریم‌ها به قوت تمام در جای خود باقی می‌ماند.

وی افزود: به جای این که قضاوت کنیم می توانیم سراغ توافقنامه ژنو برویم. بخش سوم سند، تعهدات آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها است، اولین بند راجع به نفت و بازگشت اموال مسدود شده ایران است. این بند می‌گوید: « تلاش‌های بیشتر برای فروش نفت خام ایران مکث می‌شود، ما تلاش بیشتری نمی‌کنیم که فروش نفت کمتر شود نه این که طول فروش تحریم نفتی را محدود می‌کنیم به طوری که مشتریان بتوانند میانگین نفت جاری را بخرند.» و ادامه این بند می‌گوید: «امکان بازگشت یک مبلغ توافق شده از درآمدهای مسدود شده فراهم می‌شود.»

وی افزود: بعدها وقتی توافق تفاهم نامه بعد از دو ماه انتشار پیدا کرد معلوم شد که از اموال مسدود شده جاری ما از اینها چیزی برداشت، نمی‌شود، بلکه از فروش نفت همین شش ماه، یک بخش کوچکی از آن ۲/۴ میلیارد دلار برداشت می‌شود به ایران بازگشت می‌شود.

زیباکلام اظهار داشت: مابقی فروش آن شش ماه نفت هم حدود ۱۸ الی ۱۵ میلیارد دلار آنهم به ۱۰۰ میلیارد دلار اضافه می‌شود، البته در این جا آن مقدار توافق نامه را نیاورده است و من وقتی ۶ آذر ۹۲ می خواندم متن لاتین بود و بعد ها که ترجمه شد فهمیدیم چه تفاوت های فاحشی دارد و یک ترجمه مخدوش را وزارت خارج ایران را انتشار کرده است.

وی گفت: آن موقع به برخی دوستان گفتم که مبلغ توافق شده چیست؟ آنجا بود که من گفتم یک توافق نامه دیگری که محرمانه است باید در میان باشد و هنوز اعتقاد راسخ دارم و علنی در یک مجلس رسمی نیز می‌گویم.

زیباکلام تصریح کرد: شاکله و نظام تحریم، فروش نفت، بازگشت عملیات پولی و بانکی، بازگشت دارایی‌های ایران در بانک‌های خارجی، مرام نامه‌های شورای امنیت، قطع نامه‌های آمریکا و... است.

وی تاکید کرد: در زمینه حق غنی‌سازی آقای روحانی می‌گوید این که اعلام شده همه تحریم‌ها قدم به قدم با ادامه مذاکرات برداشته می‌شود برای من مشخص شده است. سوال این است کدام توافق نامه؟ نزدیک اسفند ماه هستیم و سوال این است که کدام تحریم برداشته شده است؟ چقدر خلاف واقع گویی به ملت ایران می گویند؟

زیباکلام ادامه داد: در عمل ۵ روز بعد از ۳ آذر ۹۲ ، شانزده شرکت کشتیرانی توسط اتحادیه اروپا به یک شرکت ساخت هسته‌ای در ایران تحریم شد. تدبیر کجاست؟ در تاریخی که هنوز سند حرف قبل خشک نشده است این اتفاق می‌افتد.

وی افزود: در شام بهمن۹۲ جریمه ۱۵۰ میلیون دلاری به یک بانک آلمانی، در هشت بهمن یک بانک روسی چندین میلیون دلار، در هفده بهمن ۱۸ شرکت و ۱۴ فرد ایرانی، هفده بهمن دو مرتبه چند تن از اعضای سپاه پاسداران تحریم می‌شوند و ...، و باز گفته می‌شود تحریم برداشته شده است.

زیباکلام تصریح کرد: تحریم‌ها در حالی ادامه دارند که در شش آذر ۹۲ گفته بودند هیچ تحریم جدیدی اجرا نخواهد شد، همچنین روحانی گفت: «همزمان با چرخش سانتریفیوژ ها، چرخه زندگی هم بچرخد و زندگی مردم.» سانتریفیوژ و چرخش؟ الان چندتای آنها می‌چرخند؟ آنها را که معطل گذاشته‌اید.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: در ۷ بهمن رئیس جمهور در دیدار با مردم هرمزگان گفت که «امروز تحریم در ایران شکسته شده است» و بعد در ۱۷ بهمن در یک گفت‌وگوی تلویزیونی گفت: « امروز شاهد آن هستیم که زنجیره‌های ظالمانه‌ای که بر تحرکات اقتصادی جامه بسته بودند در حال پاره شدن است.» تناقضات تا چه حد؟

زیباکلام ادامه داد: قصه تحریم را دیدید که چه شد. ماجرای حق غنی سازی که هم رئیس جمهور و هم وزیر خارجه گفتند که تثبیت شد. آقای ظریف بلافاصله بعد از مذاکره در ژنو به فارسی و انگلیسی مصاحبه می‌کند که حق غنی‌سازی به رسمیت شناخته شد. پس چرا مذاکره کردند؟ طبق گفته رهبری که فرمودند «این مذاکره یک تجربه است» هرچند به نتیجه دادن آن خوش‌بین نیستند.

وی ادامه داد: به فاصله یکی دو ساعت بعد، جان کری در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام می‌کند که در توافق‌نامه مطلقا حق غنی سازی به رسمیت شناخته نشده است. به فاصله یک روز بعد دکتر ظریف می‌گوید در مقدمه و بخش نهایی آنجا حق غنی‌سازی ذکر شده‌است.

وی گفت: چند ساعت بعد کری مصاحبه می‌کند و می‌گوید که در هیچ یک از چهارگوشه مذاکره ژنو اشاره به غنی‌سازی نشده است. چند روز بعد جناب ظریف در تهران می‌گوید در معاهده عدم اشاره که معروف به ام‌پی‌تی حق ما لحاظ شده و در آنجا ذکر شده است. اگر در آنجا اغراض شده پس چرا در مورد حق غنی سازی مذاکره کردیم؟

این استاد دانشگاه افزود: اگر دوستان دنبال کرده باشند مذاکرات این سال‌های گذشته را می‌فهمند که دوتا قفل حساس این مذاکره را به هم پیچانده. یکی رفع تحریم‌ها و دیگری موضوع غنی‌سازی. پس جناب ظریف شما مذاکره کردید و این موارد در آنجا ذکر شده است.

وی تاکید کرد: آقای جان‌کری دوباره مصاحبه می‌کند و می‌گوید که در هیچ یک از چهارگوشه حق غنی سازی هیچ کشوری نیامده است.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: شاخص غنی سازی با نیاز عملی باید هماهنگ باشد. کجا انجام شود و کجا نگهداری شود. تمام این باید مورد توافق قرار گیرد. همین یک دانه بند چه تأثیری روی استقلال کشور دارد؟ یعنی تمام اجزا و جوارح غنی سازی کشور باید با آمریکایی ها مذاکره شود.

وی افزود: باید نشست و درمورد شاخص‌ها صحبت کرد و اینکه این شاخص‌ها باید با نیازهای عملی ایران سازگار باشد. باید تمام نیازهای عملی خود را و اقتصاد خود را بیان کنیم و شاید توافق کنند و درمورد محدودیت ها درمورد دامنه و ظرفیت و سطح و کجا انجام و نگهداری شود را باید مذاکره کنیم و آنها بررسی کنند.

زیباکلام ادامه داد: می‌دانید همین یک دانه بند چه تبعاتی دارد؟ تمام اعضا و جوارح را باید با آمریکای‌ ها مذاکره کنید و نسلش را مشخص کنید. چه میزان و درصدی. مکانی که غنی سازی باید انجام شود و اینکه ذخایر کجا باید نگهداری شود. این تدبیر و عقلانیت که می‌گویند همین‌ها است؟ اگر این عقلانیت است ما نمی‌خواهیم. حتی اگر این حرف ها به ۷ و ۸ سال زندان باشد باز حرف خود را می زنم و حاضرم ۷۴ ضربه شلاق را بخورم.

این استاد دانشگاه ادامه داد: مبنای دیپلماسی آمریکا را آقای کری در نشست خبری ژنو با شبکه سی‌ان‌ان می‌گوید در جواب به این که آیا اعتماد به حسن روحانی می‌کنید؟ آیا متقاعد شدید که قدرت ادامه برنامه را دارد؟ جواب می‌دهد: نه! کری در جواب اظهار آگاهی می‌کند و می‌گوید کاملا آگاه است.

وی افزود: کری در جواب می‌گوید که بحث اعتماد نیست. هر تعهد به این خاطر است که درمورد آن تصمیم بگیریم و در هیچ کدام بحث اعتماد نیست. همان طور که ضرب المثل قدیمی می‌گوید اعتماد کنید و راستی آزمایی کنید. راستی آزمایی کلید است. هر تعهدی که ایران در توافق نامه ژنو انجام داده را راستی آزمایی می کنیم.

زیباکلام ادامه داد: آقای ظریف می‌گوید ما محدودیت‌های آمریکا را در خصوص ژنو می‌دانیم همان طور که ما می‌پذیریم آنها از ما امر غیر ممکن را بخواهند ما هم از آنها نمی‌خواهیم که امری غیر ممکن انجام دهند. مجلس گفته است: اگر اوباما به ما قول بدهد که کاری کند ما آن را می پذیریم و به قولش احترام می‌گذاریم. سوال اینجاست که ما چه راستی آزمایی‌هایی بر تعهدات آمریکایی‌ها انجام داده‌ایم؟

وی گفت: آقای جک استرو در ۶ نوامبر ۲۰۱۴، دو سه ماه پیش در جمع اعضای پارلمان انگلیس گفت اگر هیچ معامله‌ای رخ ندهد و مذاکرات متوقف شود بخاطر خطوط قرمز غیر قابل پذیرش بعضی اعضای ۱+۵، بعد از یک مدتی اجماع بین الملل فروپاشیده می‌شود.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: سرویس‌های اطلاعاتی ایالت متحده می‌گویند هیچ شاهدی وجود ندارد که ایران تصمیم گرفته در مسیر سلاح هسته‌ای حرکت کند و شواهد دلالت دارد که ایران می‌خواهد به مرحله قابلیت برسد و نه ساختن. می‌خواهد توانمندی داشته باشد و نه ساختن. که این گزینه را داشته باشند که اگر ناچار شدند بتوانند بروند به سمت ساخت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *