يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰

مرغی که یک تئاتر را بهم ریخت!

يکشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۵۰
کد مطلب: 404961
نارضایتی تماشاگران از اجرای نمایش لهستانی «کتاب ها» در سومین اجرای خود در جشنواره و فرار یک مرغ از درون صحنه تئاتر به جایگاه تماشاگران از جمله نکات جالب توجه آخرین روز جشنواره تئاتر فجر بودند.
به گزارش جهان به نقل از مهر، شنبه ۱۱ بهمن ماه آخرین روز از برگزاری سی وسومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر بود. در بخش صحنه ای این رویداد هنری ۹ اثر صحنه ای اجرا شد که نمایش «یک صبح ناگهان» نوشته و کارگردانی حسین پاکدل بیشترین مخاطب را در بین آثار روی صحنه رفته داشت. به غیر از تماشاخانه ایرانشهر دیگر سالن های نمایشی به ویژه مجموعه تئاتر شهر از استقبال زیادی برخوردار نبودند که باعث شد جشنواره تئاتر فجر در آخرین روز از برگزاری خود فضای کم رونقی را تجربه کند.

نمایش «یک صبح ناگهان» در بخش مهمان و مسابقه تازه های تئاتر ایران در دو نوبت ۱۸ و ۲۰ در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر میزبان علاقمندان به تئاتر بود. داوران بخش مسابقه تازه های تئاتر ایران اولین اجرای این اثر نمایشی را در میان استقبال مخاطبان به تماشا نشستند.

این اثر نمایشی تازه ترین تجربه حسین پاکدل بعد «حضرت والا»، «رقص زمین» و «عشق و عالیجناب» است که دو داستان مرتبط با هم از یک خانواده را به شکلی موازی بعد از مرگ ناصرالدين شاه روایت می کند.

مهدی سلطانی، عاطفه رضوی، مهدی پاکدی، رحیم نوروزی، نسیم ادبی مهران امام‌بخش، صادق ملکی، معصومه قاسمی‌پور، نیکی مظفری، هومن خدادوست، علی لیاقی، مسعود انتظاری در این نمایش به ایفای نقش می پردازند.

نمايش «يک صبح ناگهان» اقتباسی آزاد از قصه «تشت خون» نوشته اسماعيل فصيح است اما حسین پاکدل در نگارش نمايشنامه کاملا آزاد عمل کرده و به متن اصلی وفادار نبوده‌ است. این اثر نمایشی قرار است از ۱۴ بهمن ماه اجرای عمومی خود را آغاز می کند.

از ویژگی های مثبت این اثر نمایشی می توان به بازی مسلط بازیگران، طراحی لباس متناسب با زمان رویداد نمایش و دیالوگ های جذاب کار اشاره کرد.

مرغی که روال یک نمایش را برهم زد

«چند روایت نامعتبر، نادیدنی» به نویسندگی رضا گشتاسب و کارگردانی رضا کرمی زاده از یاسوج روز پایانی جشنواره تئاتر فجر در تالار حافظ ساعت ۱۷ و ۲۰ روی صحنه رفت.

در این اثر نمایشی اکبر آئین، کیانوش کریمی، پوریا نیک اقبالیان، مصطفی لاهوتی نژاد، محمود خرم آزادی، سحر کرمی، ساناز خلفی و رامین حامدی راد به ایفای نقش می پرداختند.

این نمایش در بستر بافت و اقلیم بومی با نگاهی نو به خرده فرهنگ ها و باور های جاری در استان کهکیلویه و بویراحمد روایت می شد. اما نکته جالب توجه در این اجرا استفاده از یک مرغ در نمایش بود که در صحنه ای این مرغ از جایگاهی توری که برایش تعبیه شده بود فرار کرد و به میان تماشاگران آمد. بازیگران نیز نتوانستند از فرار مرغ جلوگیری کرده و جلو ورود او به جایگاه تماشاگران را بگیرند که این اتفاق واکنش تماشاگرانی را که از هجوم این حیوان به طرفشان ترسیده بودند در پی داشت.

«کتاب‌ها» با بی میلی ورق خورد

نمایش «کتاب ها» از کشور لهستان در سومین شب از اجرای خود در سالن اصلی تئاتر شهر باز هم نتوانست رضایت مخاطبان را در پی داشته باشد.

این نمایش کاری از کمپانی کومونا یکی از مهمترین کمپانی‌های تئاتر مستقل لهستان بود که کارهای تجربی زیادی در زمینه هنرهای نمایشی، ویدئو و موسیقی انجام می‌دهد. در این نمایش سه بخش به هم پیوسته روایت می‌شد که بخش اول کتاب مخترع، بخش دوم کتاب آتش‌انداز و بخش سوم به نام کتاب باغ نام داشت.

نمایش کتاب ها

در این اثر نمایشی با نگاهی انتقادی استفاده انسان ها از تکنولوژی و تغییر کارکرد آن در جهت رسیدن به اهداف بشری مورد توجه قرار گرفته بود. اما این اثر تجربی که با استفاده از ویژگی های پست مدرن و بهره گیری از مولتی مدیا به صحنه می رفت نتوانست رضایت مخاطبان تئاتر را به دست آورد.

شاید به جای اختصاص سه شب اجرای متوالی به این اثر نمایشی مسئولان جشنواره می توانستند آثاری ایرانی را جایگزین حداقل یک شب اجرای این نمایش کنند. آثاری که هم کارگردان هایشان امتحان خود را پس داده و هم مخاطبان خواستار دیده شدن آنها بودند تا اینکه نمایشی روی صحنه برود که در میانه های اجرا تماشاگران دسته دسته اقدام به ترک سالن نمایش کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *