يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
 
۰

نگرانی کنگره از فروش «اس ۳۰۰» به ایران

پنجشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۳۰
کد مطلب: 403293
اعضای کنگره آمریکا از وزیر خارجه کشور خود درخواست کردند که با فروش سامانه‌های پیشرفته دفاع موشکی «اس ۳۰۰» روسیه به ایران مخالفت کند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، اعضای کنگره آمریکا ضمن ابراز نگرانی از «جان کری» وزیر خارجه آمریکا درخواست کردند که با فروش سامانه‌های پیشرفته دفاع موشکی «اس ۳۰۰» روسیه به ایران مخالفت کند.

نمایندگان کنگره آمریکا در حالی از این موضوع ابراز نگرانی کردند که تهران و مسکو روز چهارشنبه (دیروز) اعلام کردند که طی مذاکرات مقامات ایرانی با «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه در تهران، ایران و روسیه توافقی را برای نهایی کردن تحویل سامانه‌های «اس ۳۰۰» و به طور بالقوه موشک کروز، زیردریایی و اژدر به ایران به امضا درآوردند.

طبق گزارش «واشنگتن فری بیکن»، کنگره آمریکا نگران است که رشد روابط نظامی روسیه با تهران بر توانمندی مسکو برای ایفای نقش سازنده در مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) تأثیر گذارد.

در عین حال، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه بعد از ظهر روز چهارشنبه در کنفرانس مطبوعاتی که طی آن به بررسی نتایج سال ۲۰۱۴ برای دستگاه دیپلماسی خارجی این کشور پرداخت، یادآور شد که موضوع سامانه‌های موشکی «اس-۳۰۰» همواره در سطح روابط دوجانبه با ایران مطرح بوده و خواهد بود.

علیرغم آنکه مذاکرات ایران و ۱+۵ در خصوص رسیدن به توافق جامع هسته‌ای در جریان است اما نمایندگان سنای آمریکا، که از ابتدای سال جدید میلادی رسما کار خود را با اکثریت جمهوری‌خواه آغاز کرده، در حال حاضر دو طرح ضدایرانی را در نوبت معرفی دارند. طرح اول را «مارک کرک» و «رابرت منندز» در نظر دارند که خواهان تصویب تحریم‌های مشروط علیه ایران است. طرح دوم هم متعلق به «باب کورکر» و «لیندسی گراهام» است که خواهان تصویب هرگونه توافق با ایران، پیش از اجرایی شدن آن، در کنگره است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *