چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
 
۰
۱

تهدید داعش‌به‌مرزهای‌عربستان هم رسید!

سه شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۱۵
کد مطلب: 400195
تلاش گروه تروریستی داعش برای تسلط بر گذرگاههای مرزی و نزدیک شدن به خاک عربستان و چاههای نفت این احتمال را که در صدد ضربه زدن به نبض اقتصادی عربستان است، قوت می بخشد.
به گزارش جهان؛ تسنیم به نقل از پایگاه خبری المسله گزارش داد: تلاش تروریست های داعش برای نزدیک شدن به گذرگاههای مرزی عراق، اردن، سوریه و اخیرا عربستان از نقشه آن برای تسلط بر گذرگاههای مرزی و ضربه زدن به نبض اقتصادی این کشورها به ویژه عربستان حکایت دارد.

این در حالی است که حمله افراد مسلح داعش به نقطه مرزی عربستان و کشته شدن دو نیروی مرزی در حالی رخ داد که عربستان در تکاپوی بازگشایی سفارت در بغداد است به این معنی که چه بسا این حمله در واکنش به نزدیک شدن روابط عربستان و عراق صورت گرفته باشد زیرا داعش آن را خطری برای خود می داند.

به هرحال اکنون سمت و سوی درگیری با تروریست های داعش و سایر گروههای مسلح نزدیک به آن از داخل عراق به سمت نقاط مرزی مشترک با عربستان، اردن و سوریه در حال تغییر است زیرا داعش تحت فشار نظامی و حملات هوایی در تنگنا قرار گرفته و با کمبود منابع انرژی و کالاهای اقتصادی روبه رو شده است.

به عبارت بهتر اکنون نگاهها به سمت عربستان و اوضاع داخلی آن جلب شد است زیرا خطر داعش در حالی در حال جدی شدن است که اعتراض های داخلی در دو شهر شیعه نشین القطیف و الدمام شدت گرفته و با سرکوب نیروهای آل سعود روبه رو شده است.

تهدید جدی داعش علیه عربستان

در این میان داعش تلاش دارد مناطق مرزی عراق، سوریه و عربستان را تحت اشغال در آورد و در همین راستا در ژوئیه گذشته تلاش کرد گذرگاه مرزی الولید در غرب شهرک الرطبه و در ۳۱۰ کیلومتری غرب الانبار را تحت کنترل در آورد و علاوه بر این با اشغال گذرگاه طریبیل در مرز عراق و اردن کوشید به اردن نزدیک شود به ویژه اینکه این نقطه مرزی برای دو کشور از نظر اقتصادی حائز اهمیت زیادی است.

همچنین داعش می کوشد به مرزهای عربستان نزدیک شود و بر همین اساس در ماه ژوئیه گذشته به یکصدمتری نقطه مرزی رسید، در آن زمان کمیته امنیتی شورای استانداری ذی قار واقع در ۳۷۵ کیلومتری جنوب بغداد اعلام کرد که یک گروه مسلح سه هزار نفره در نزدیکی مرز عربستان مستقر شده است.

با توجه به آمادگی نیروهای عربستان در مرزهای مشترک با عراق و انتقال تجهیزات نظامی به این منطقه می توان به جدی بودن خطر داعش برای عربستان پی برد.

در همین ارتباط سرلشکر فالح السبیعی فرمانده گارد مرزی عربستان چندی پیش از استقرار دستکم یک هزار سرباز و یک هزار نیروی گارد مرزی و نیز چند فروند بالگرد در این منطقه خبر داده و هدف از آن اقدامات را تقویت آمادگی امنیتی در نقطه مرزی نزدیکی شهر عرعر عنوان کرد.

نکته قابل ملاحظه اینکه هر چند مسئولان سعودی تعداد کل نیروهای ذخیره را که به نقطه مرزی اعزام شده اند، اعلام نکرده اند اما برخی برآوردها حاکی از این است که شمار آنان حدود ۳۰ هزار نفر است.

أحمد جبار نویسنده و کارشناس مسائل سیاسی نیز دراین باره گفت: صرف نظر از اینکه افراد مسلح که در مرزهای سعودی مستقر شده اند چقدر مقاومت کرده و دوام می آورند احتمال وقوع هر حادثه غیرمنتظره‌ای در این نقطه وجود دارد.

به هر حال اکنون مساحت گسترده ای از خاک عراق و سوریه و نقاط مرزی اردن و عربستان به صحنه درگیری با داعش و فرار و گریز آنان تبدیل شده است و به این ترتیب با توجه به افزایش نگرانی از تسلط داعش بر میدان های نفت و خطوط انتقال آن می توان گفت این هدف داعش حمله به نبض اقتصادی این کشورها به ویژه عربستان است و به همین دلیل است که تلاش دارد گذرگاههای مرزی را تحت اشغال در آورد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


همش الکیه
اینا همش تبلیغاته ، داعش زائیده و دست پرورده عربستانه ، هر وقت چاقو دسته خودش رو برید پس همون موقع هم داعش تهدیدی برای عربستان خواهد بود