جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
 
۰
شماره جديد نشريه بهارستان منتشر شد

نقش آفريني يك "بي مخ" در صحنه سياست

سه شنبه ۹ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۳۱
کد مطلب: 398923
روزگاري نه چندان دور، شعبان بي مخ به يكي از مهره هاي اصلي سناريوهاي سياسي در كشورمان تبديل شد. جديدترين نسخه ماهنامه الكترونيكي موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران، معرفي خوبي از بي مخي دارد كه به مهره دولتي تبديل شد.
به گزارش جهان به نقل از روابط عمومي و اطلاع رساني موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران؛ شماره ۱۴۱ ماهنامه بهارستان منتشر شد. نگاهی به پرونده های مراجع قضایی ایران در بخش " از هردري " نشان مي دهد، در سالهای پایانی دهه ۱۳۳۰، مجموع پرونده های وارده به دادگستری در شش ماه نخست سال ۱۳۳۷ش، بیش از ۳۶۲هزار پرونده بود در حالی که این تعداد، با رشدی قابل توجه به مقدار ۸۰ هزار پرونده، در شش ماه اول سال ۱۳۳۸ش بالغ بر ۴۴۵ هزار پرونده قضایی شد. از ۱۳۳۲ش تا ۱۳۴۱ش، منحنی صعودی میزان چالشهای اجتماعی جامعه ایران، طی یک دهه، به طور نمایانی قابل درک است.

بخش هاي تازه تري از ياددداشتهاي روزانه ناصر الدين شاه قاجار و نمونه هاي تازه تري از مشق شاهانه و هنرنمايي هاي سلطان صاحبقران، بخش هاي ديگري از اين نشريه است.پيچ امين الوله هم حكايت خاندان مين الدوله و فخرالدوله است؛ دختر مظفرالدین شاه كه با زرنگی ذاتی ای که داشت همه بار زندگی را به دوش گرفت و مانند مردی کارآزموده که در آن وانفسای بی التفاتی به زنان، کاری کرد کارستان. بزرگ کردن هشت پسر و یک دختر و به سامان رساندن همه آنان، به طوری که در دنیای سیاست و نظامیگری آن زمان سری میان سرها در آوردند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *