دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 May 2024
 
۱
مسئول نمايندگى ولى فقيه در بسیج :

اسلامیت و جمهوریت‌نظام هدف فتنه88

يکشنبه ۷ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۳۰
کد مطلب: 398570
مسئول نمايندگى ولى فقيه در بسیج با بیان اینکه در موضوع حصر عده ای خود را دلسوز تر از رهبری نشان ندهندگفت: حصر سران فتنه مطابق با عقل سیاسی و منطق اجتماعی است.
به گزارش جهان به نقل از بسیج، راهپیمایی حماسی نهم دی ماه سال ۱۳۸۸ که در پی اهانت فتنه گران به ساحت امام حسین (ع) در روز عاشورا رخ داد، ۸ ماه ایجاد آشوب و تشویش جامعه را با مشت محکم ملت به فتنه گران پایان داد. روزی که رهبر معظم انقلاب آن و اتفاقات مرتبط با آن را همانند اتفاقات اوایل انقلاب قلمداد می کنند و به مشترک بودن علاقه مندی ملت در دوره های مختلف به اهل بیت (ع) و به خصوص امام حسین (ع) تاکید دارند. در ارتباط با عوامل موثر در ایجاد فتنه ۸۸ و افراد موثر در آن، نوع ارتباط سران فتنه با خارج از کشور، نامگذاری حوادث سال ۸۸ با عنوان فتنه توسط رهبر انقلاب، نقش نفوذی های داخل کشور در آن حوادث و ایفای نقش بسیج به عنوان مردمی ترین نهاد در کشور در سال ۸۸ با حجت الاسلام محمدرضا تویسرکانی نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین به گفتگو نشستیم.

حجت الاسلام تویسرکانی با اشاره به اینکه بسیج بیشترین خسارت را در فتنه ۸۸ متحمل شد گفت: روشنگری، همکاری با نهادهای اطلاعاتی و امنیتی، حمایت از نیروی انتظامی و محافظت از اماکن بسیج از جمله مهم ترین وظایف بسیج در فتنه ۸۸ بود. وی معتقد است که سران فتنه با خارج از کشور در ارتباط بودند و می افزاید: حصر سران فتنه مطابق با عقل سیاسی و منطق اجتماعی است و تاکید می کند که در این رابطه عده ای نباید خودشان را دلسوزتر از نظام و رهبری نشان دهند.

در ارتباط با اتفاقات سال ۸۸ و شباهت آن به حوادثی که در روزهای آغازین انقلاب رخ داد تحلیل هایی صورت گرفته است. به عنوان سوال نخست بفرمایید که درک صحیح فتنه ۸۸ نیازمند چیست و این شباهت به چه معناست؟

حجت الاسلام تویسرکانی: اگر بخواهیم حوادث سال ۸۸ را خوب درک کنیم باید برگردیم به سال های اول انقلاب؛ تا آن سال ها را از نظر سیاسی خوب تحلیل نکنیم حوادث سال ۸۸ روشن نمی شود. ببینید انقلاب اسلامی برخلاف خط آمریکایی در داخل ایران پیروز شد و از زمانی که این پیروزی توسط امام (ره) برای ملت ایران به ارمغان آورده شد این خط آمریکایی دائماً دنبال این بود که انقلاب را یک جوری مصادره کند و در تصرف خودش دربیارود. از روش های مختلفی چون تهدید نرم، تهدید نیمه سخت و تهدید سخت هم استفاده شد اما موفق نشدند.

دشمن نفوذی ها را به عنوان یک عنصر خدوم در جناح حاکم مطرح می کند


۸ سال جنگ تحمیلی تهدید سخت و چندین کودتا مانند کودتای نوژه و طبس، ترورها و انفجارها تهدید نیمه سخت بود اما آمریکایی ها با تهدیدات سخت و نیمه سخت به نتیجه نرسیدند و برای مصادره انقلاب اسلامی و براندازی نظام وارد فاز تهدید نرم شدند. تهدیدی نرمی که یک تلاش اجتماعی، سیاسی است که شروع آن با نفوذ است، یعنی عناصری را در جبهه مخالف به شکل خودی ها در می آورند و این ها در جبهه خودی ورود پیدا کرده و به تدریج رشد پیدا کرده به چهره ای مثبت و فعال تبدیل می شوند و سیستم های بیرونی هم با روش های پیچیده سعی می کنند این افراد را مطرح کنند.

دشمن برای ۵۰ سال آینده در حوزه های علمیه و دانشگاه ها سرمایه گذاری می کند. این حرف من نیست این سخن امام خمینی (ره) است که فرمودند مراقب حوزه های علمیه باشید که آمریکا برای ۵۰ سال آینده شما در فکر مرجع سازی است. یعنی یک نفر ۵۰ سال دیگر مرجع تقلید شود و همه چیز را دربست در اختیار آمریکا قرار دهد.

عده ای می خواهند با کتمان و کدخدامنشی بر فتنه ۸۸ چشم بپوشند


رهبر انقلاب در مورد فتنه سال ۸۸ فرمودند که سال ۸۸ و اتفاقاتی که افتاد تنها یک اتفاق که یک عده ای در خیابان بوده باشند نیست و یک "بیماری عمیق" و یک "اتفاق ریشه دار" بوده است. به نظر شما ریشه و سرمنشا این اتفاقات چه بود؟

حجت الاسلام تویسرکانی: پیرامون فتنه سال ۸۸ دو نگاه وجود دارد؛ نگاه اول این است که اتفاقات سال ۸۸ اتفاقات سطحی و یک اختلاف خانوادگی مانند اینکه در یک خانواده ای ۲ برادر، پدر و پسری با هم دعوا می کنند و اختلاف به وجود می آید و بعد هم یک کسی می آید و بین این ها یک صلحی را برقرار می کند و موضوع هم تمام شده و به فراموشی سپرده می شود است، برخی چنین برداشتی از حوادث سال ۸۸ دارند و به همین دلیل خیلی تلاش می کنند این حادثه را با کدخدا منشی و کتمان حل کنند. البته در این میان عده ای نادان هستند که از سر دلسوزی این چنین برداشتی دارند اما عده ای مغرض هستند و با وجود اینکه پشت پرده مطلب را می دانند، خودشان را نسبت به علم شان دچار یک خودفریبی می کنند و بر خلاف آن اعتقادی که دارند به خاطر منافع سیاسی سخنرانی می کنند و این برداشت را گسترش می دهند و مشکل اصلی ما گروه دوم هستند.

نام بردن از اتفاقات سال ۸۸ با عنوان "فتنه" هوشمندی رهبر انقلاب را می رساند


اما نگاه دوم این است که اتفاقات سال ۸۸ حوادثی بوده که به حق نام آن را باید فتنه گذاشت. اصلاً نامگذاری آن حوادث به فتنه به نظرم یکی از بهترین هوشمندی هایی بوده که حضرت امام خامنه ای انجام داده و با این نامگذاری توانستند عمق موضوع را به دیگران نشان دهند. یعنی با همین کلمه فتنه به همگان می فهمانند که موضوع از چه قرار است و قرار بوده چه اتفاقی بیفتد. این نشان می دهد که حضرت آقا دقیق موضوع را رصد کردند و نامگذاری دقیق صورت گرفته و با این نامگذاری، ایشان چشم فتنه را کور کردند. به همین دلیل است که خیلی ها از کلمه فتنه استفاده نمی کنند و از به کار بردن این کلمه ابا دارند. اخیراً دیدم یکی از این آقایان گفته من اصلاً موضوع فتنه را نمی شناسم، فتنه چیست؟!

فتنه ۸۸ اسلامیت و جمهوریت نظام را نشانه گرفت


لذا فتنه سال ۸۸ یک طرح ریزی از قبل شده ای بود در جهت براندازی نظام در حوزه تهدید نرم که حالا شما وقتی که وارد آن دوران بشوید مثلاً همان پرچم سبز رنگی که آن ها انتخاب کردند، نوع آمدن افراد به صحنه انتخابات، نوع شعارها، نوع جلسات انتخاباتی و همایش هایی که برگزار می کردند حکایت از یک انتخابات ریاست جمهوری نبود بلکه حکایت از یک براندازی داشت. براندازی ای که هم به دنبال از بین بردن اسلامیت نظام و هم به دنبال از بین بردن جمهوریت آن بود.

نقش داخلی ها در ایجاد فتنه به مراتب بیشتر از خارجی ها بود


افراد زیادی از گروه های مختلف، از جمله معاندین نظام که هر لحظه به دنبال ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی ایران هستند در فتنه حضور داشتند و بعدها اسناد هم منتشر شد که خارج نشینان و در راس آن ها آمریکا و اسرائیل و انگلیس چه فکرهای شومی برای آن سال ها داشتند. شما نقش داخلی ها را در فتنه پررنگ تر می بینید یا خارجی ها؟


حجت الاسلام تویسرکانی: با توجه به نگاه حضرت امام (ره) در توطئه ها علیه انقلاب اسلامی، همیشه نقش داخلی ها مهم تر از نقش خارجی هاست؛ یعنی اگر داخل کشور همه مطیع ولایت و منسجم و متحد باشند، بیگانگان کاری نمی توانند انجام دهند.

حالا توطئه کنندگان برنامه ریزی و سرمایه گذاری کنند اما تا زمانی که عناصری در درون نداشته باشند نمی توانند کاری انجام دهند و لذا جواب سوال شما را این طور باید بدهیم که کفار بدتر هستند یا منافقین؟ قطعا منافقین بدتر هستند، منافقین عناصر داخلی هستند و کفار عناصر بیرونی. امام (ره) می فرمودند ما هر چه ضربه خوردیم از منافقین خوردیم، از کفار ضربه نخوردیم. لذا برخی نخواهند بگویند فتنه سران خارج از کشور و سران داخل کشور داشته. فتنه، فتنه است و داخل و خارج هم ندارد و نقش داخلی ها در ایجاد فتنه قطعاً بالاتر از نقش خارجی ها بود.

سران فتنه با خارج از کشور در ارتباط بودند

در ارتباط با رابطه فتنه گران داخلی با خارج از کشور بفرمایید و اینکه به نظر شما آیا سران فتنه بطور مستقیم با خارج از کشور در ارتباط بودند؟


حجت الاسلام تویسرکانی: ببیند قطعاً بدنه فعال در عرصه انتخابات و همچنین در جریان فتنه ناخواسته در این مسیر قرار گرفتند. حالا بدنه دانشجویی، بدنه غیر دانشجویی این جریان، این ها عامداً در این جریان قرار نگرفتند بلکه آن ها را آوردند و پیاده نظام بودند و می توان گفت از آن ها سو استفاده شد. به همین دلیل خیلی از این افراد بعد از حوادث سال ۸۸ برگشتند، خیلی از کسانی که در حماسه ۹ دی شرکت کردند افرادی بودند که به میر حسین و کروبی رای دادند، یعنی این هایی که در ۹ دی شرکت کردند فقط طرفداران احمدی نژاد نبودند بلکه طرفداران نظام بودند.

در فتنه سال ۸۸ موضوع دعوای بین احمدی نژاد و موسوی نبود، براندازی نظام هدف اصلی بود. یک طرف جبهه کفر و شرک و نفاق قرار داشت و یک طرف جبهه ولایت و خیلی روشن بود که ۹ دی آمد کار را یکسره کرد. سران جریان فتنه قطعاً در ارتباط با دستگاه های خارجی بودند و اسنادش هم موجود است و اخیراً آقای شریعتمداری در دانشگاه تهران اسناد این ارتباط را افشا کردند؛ هر چند اینهایی که دم از دانستن حق مردم است می زنند اجازه ندادند سخنرانی ایشان در یک فضای آرام صورت بگیرد و او را متهم کردند به هر آن چیزی که خودشان شایسته اش هستند.

به این مطلب که عده ای به عنوان پیاده نظام خواسته و یا ناخواسته در فتنه حضور داشتند اشاره کردید. قطعا افرادی به عنوان رهبر، پیشرو این پیاده نظام ها نقش آفرینی کردند؛ اگر مایل هستید در ارتباط با نقش این افراد که به نوعی خواص جامعه هستند در فتنه ۸۸ توضیح بفرمایید.

حجت الاسلام تویسرکانی: اگر بخواهیم جواب این سوال را بدهیم باید ابتدا چرایی نامگذاری آن حوادث به فتنه را تبیین کنیم. فتنه به حوادثی گفته می شود که آنقدر موضوعات مبهم و پیچیده و در غبارهای تیره و تار قرار می گیرد که حق و باطل ممزوج و مخلوط می شود و تفکیک آن ها به سادگی امکان پذیر نیست.

برخی خواص در فتنه ۸۸ دچار اشتباه در تحلیل شدند

در حوادث صدر اسلام موضوع طلحه و زبیر با امیرالمومنین (ع) نیز هم همین بود. خیلی ها از سر صدق به امام علی (ع) عرض می کردند که ما گیج شده ایم که چه کسی درست می گوید، شما، طلحه یا زبیر؟ به هر حال طلحه و زبیر انسان های با سابقه در اسلام بودند دقیقا مانند جریان فتنه ۸۸ که یک طرف نخست وزیر و رئیس مجلس دوران امام (ره) با سابقه خوب حضور داشتند اما در فتنه درگیر شدند؛ آیا این درگیری سرحق بود یا منافع یا سر پست و مقام و موقعیت؟!

متاسفانه همان اتفاقی که در صدر اسلام افتاد و خواص دچار اشتباه درتحلیل شدند و به طبع اشتباه تحلیلی خواص برخی از عوام هم دچار اشتباه در رفتار شدند در سال ۸۸ تکرار شد. البته با یک تفاوت، برخی از خواص دوران ما دچار اشتباه تحلیلی شدند اما مردم طبعیت از اشتباه خواص نکردند. مردم دوران ما از خواص جلوتر حرکت کردند. بصیرت سیاسی مردم بالاتر از خواص بود چرا چون وابستگی های خواص را نداشتند. چون دلبستگی ها به افراد را نداشتند و منافع خاصی را دنبال نمی کردند. این آزادگی ها و عدم وابستگی ها و نداشتن تعلقات باعث شده بود که مردم این بصیرتشان نافذ شود و حق را بهتر از خواص بفهمند و ببیند و لذا در حماسه ۹ دی خواص به دنبال مردم حرکت کردند.

نقش آفرینی بسیج در چهار حوزه در فتنه ۸۸
روشنگری، همکاری با نهادهای اطلاعاتی و امنیتی، حمایت از نیروی انتظامی و محافظت از اماکن بسیج


عوامل متعددی در خنثی سازی فتنه سال ۸۸ دخیل بود که در نهایت مردم ولایتمدار به عنوان مهم ترین عنصر در روز ۹ دی حجت را تمام کردند. یکی از نهادهای فعال در حوادث پس از انتخابات بسیج بود؛ در ارتباط با ایفای نقش بسیج در حوادث آن سال توضیح بفرمایید.

حجت الاسلام تویسرکانی: بسیج در حوادث سال ۸۸ چند نقش برای خودش تعریف کرده بود؛ نقش اول نقش تبیینی بود و بسیج حوادث را برای مردم تبیین می کرد، یعنی نیروها و خواص و نخبگان بسیجی در همایش ها و جلسات مختلف مسائل را برای مردم تبیین کرده و به روشنگری می پرداختند. رسالت دوم بسیج همکاری با نهادهای اطلاعاتی و امنیتی بود که سرنخ های جاسوسی و ارتباط با بیگانگان و رفتارهای حزبی در حوزه براندازی را شناسایی کرد. الحمدالله رصد اطلاعاتی بسیج خیلی به مسئولین برای افشا و مهار جریان برانداز کمک کرد.

نقش سومی که بسیج داشت حمایت از نیروی انتظامی در برخورد با شورش های خیابانی و برخورد با وحشی گری هایی بود که بیشتر در تهران رخ داد. زیرا از نظر ضوابط و مقررات بسیج حامی، پشتیبان و معین نیروی انتظامی است و در مواقع خاص اگر نیروی انتظامی تشخیص بدهد یک جایی یک اتفاقی افتاده که به تنهایی نمی تواند آن موضوع را مهار کند تقاضای کمک می کند و آن موقع سپاه و بسیج به عنوان معین وارد عمل می شوند.

بسیج بیشترین خسارت را در فتنه ۸۸ متحمل شد

نقش چهارمی که بسیجی ها در حوادث فتنه ۸۸ داشتند حفاظت از اماکن خودشان بود. می دانید یکی از مظلومیت های بسیج این بود که شاید بیشترین آسیب در این حوادث خیابانی و آشوب ها و وحشیگری ها به بسیج وارد شد و به پایگاه بسیج حمله کردند و بسیجی ها را مورد ضرب و شتم قرار دادند و متاسفانه در حوادث این چنینی از نیروهای بسیج توسط همین عناصری که همیشه دم از آزادی و مدنیت می زنند به شهادت رسیده و یا مجروح شدند.

چرا دشمنان نظام بیشترین هجمه ها به خصوص در سال ۸۸ را به بسیج مستضعفین روانه داشتند؟


حجت الاسلام تویسرکانی: خیلی روشن است، ببینید بسیج یک حزب و سازمان نیست، بسیج یعنی بدنه ملت و در تعبیری که امسال هم حضرت آقا داشتند فرمودند هر کسی که این نظام را دوست دارد و به این نظام علاقمند است بسیجی است. دشمنان ما هم می دانند که بسیج یعنی عامل بیمه شدن انقلاب اسلامی از هر گونه حادثه و به همین دلیل آن ها متوجه شده اند که برای فتح قله انقلاب اسلامی از یک مانع بزرگی به نام بسیج باید گذشت و به همین دلیل بیشترین هجمه ها و تهمت ها را از گذشته تا به امروز به بسیج روا داشته اند که در فتنه ۸۸ ملموس تر بود.

برنامه بسیج برای عبور از فتنه های احتمالی آینده چیست؟

حجت الاسلام تویسرکانی: برنامه ما عمدتاً در حوزه روشنگری است. در حال حاضر برای اینکه فتنه های مشابه اتفاق نیفتد بسیج بیشترین سرمایه گذاری اش در نهضت روشنگری است، ما با روشنگری در میان نیروهای بسیجی و در میان مردم حزب الله و طرفداران انقلاب اسلامی سعی می کنیم زمینه های به وجود آمدن فتنه را از بین ببریم.

نباید دشمنی آمریکایی ها را فراموش کنیم

رهبر انقلاب از ۲۲ خرداد تا ۲۲ بهمن سال ۸۸ که هشت ماه بود را به عنوان یک فصل پر افتخار و پرعبرت که می توان درس های فراوانی از آن گرفت نام بردند. بفرمایید مهم ترین درسی هایی که ملت از این حوادث گرفتند چه بود؟

حجت الاسلام تویسرکانی: درس ها و عبرت های فراوانی در این هشت ماه وجود دارد که مجموعه آن به نظر می رسد که عامل تقویت انقلاب اسلامی شده است. در این هشت ماه حوادث تلخی اتفاق افتاد اما میوه شیرینی داشت. بزرگترین درسی که از اتفاقات سال ۸۸ می توان گرفت این است که ملت بزرگ ایران، دشمنی های آمریکا را نباید فراموش کند. ملت هوشمند ایران اسلامی باید متوجه باشد که آمریکایی ها از یک مسیر وارد نمی شوند و از یک روش استفاده نمی کنند بلکه با روش های گوناگون و با ساز و کارهای متنوع و جذاب با شیوه های مبتکرانه ابتدا به دنبال کنترل انقلاب اسلامی و به تدریج به دنبال استحاله آن هستند.

تبعیت از ولی فقیه باطل السحر پیچیده ترین اقدامات علیه نظام است

دومین درسی که از حوادث سال ۸۸ می گیریم این است که ملت بزرگ ایران باید مراقب نفوذی ها باشد. نفوذ یکی از مهم ترین روش های رسیدن به اهداف توسط آمریکایی ها است. روشنگری در حوزه نفوذ باعث می شود که عناصر نفوذی زودتر شناخته شده و رسوا شوند. درس سوم بحث ولایتمداری است که ملت بزرگ ایران میوه شیرین تبعیت از ولایت را در این حوادث دید که چگونه با تبعیت از ولایت با کمترین هزینه، بزرگترین برنامه ریزی برای براندازی را خنثی کردند. وقتی که مردم با ولی باشند دشمن به هیچ توفیقی دست پیدا نخواهد کرد و هر چقدر هم هوشمندانه و پیچیده عمل کند این تبعیت باطل السحر آن می شود. درس چهارم هم عبرتی است برای خواص که مواظب نقشه های دشمن مواظب سو استفاده های دشمن مواظب رشوه دشمن به خودشان باشند خواص باید مواظب باشند از ولایت فاصله نگیرند زاویه گرفتن از ولایت خواص به ضرر ولایت تمام نمی شود بلکه به ضرر خودشان تمام می شود خودشان دچار مشکل وتلخی و شکست در تحلیل و رفتار می شوند.

حصر سران فتنه مطابق با عقل سیاسی و منطق اجتماعی است

با روی کار آمدن این دولت صحبت هایی در ارتباط با رفع حصر آقایان موسوی و کروبی مطرح شده و برای مثال سخنگوی دولت در ابتدای سال گفته بود که "ما دنبال رفع حصر آقای موسوی و کروبی هستیم اما خیلی به دنبال رسانه ای کردن آن نیستیم"، نظر حضرتعالی در این ارتباط چیست؟

حجت الاسلام تویسرکانی: ببینید موضوع رفع حصر ساز و کار امنیتی خاص خودش را دارد، مراکز قانونی در نظام تصمیم به حصر این افراد گرفته اند و بر اساس قوانین جمهوری اسلامی و همان مراکزی که تصمیم به حصر این افراد گرفته اند همان مراکز هم اختیار رفع حصراین افراد را دارند. پس موضوع حصر تا کی ادامه پیدا کند این به تشخیص آن مجموعه ای است که به اختیار قانون این امر را برعهده دارد و هر زمانی که آن ها تصمیم گرفتند چون تصویب شان باید به تایید رهبر انقلاب برسد برای مردم ایران هم مطاع است و مشکلی نیست.

در موضوع حصر عده ای خود را دلسوز تر از رهبری نشان ندهند

ما نمی خواهیم با برخوردهای غیرعقلانی و تعصب های جاهلانه با این موضوع برخورد کنیم، ما با این موضوع با عقلانیت و منطق برخورد می کنیم و همچنان که حصر امروز این افراد مطابق با عقل سیاسی و منطق اجتماعی است. البته در این رابطه عده ای نباید خودشان را دلسوزتر از نظام و رهبری نشان دهند. تلاش هایی که افرادی امثال آقای مطهری انجام می دهند به پیچیده شدن موضوع می انجامد و به حل موضوع کمک نمی کند بلکه اگر قرار باشد تلاشی در این موضوع صورت بگیرد باید پنهان بوده و مطابق با عقل و تجربه گذشته باشد و با جنجال و فضا سازی و مظلوم نمایی که رفتارهای غیرعقلانی است راه به جایی نمی رسد.

عده ای در این ارتباط به دنبال ایجاد جو مطالبه گری و القای آن به اکثریت هستند؛ این رفتارها را چگونه ارزیابی می کنید؟

حجت الاسلام تویسرکانی: همان کسانی که این فتنه را به وجود آوردند امروز وفاداری خودشان را به این جریان نشان می دهند، این فضای مطالبه گری فضای صهیونیستی آمریکایی است و شبکه های صهیونیستی آمریکایی به دنبال ایجاد فضای مطالبه گری هستند و این خواسته مردم نیست و مردم ایران دنبال چنین مطالبه ای نیستند.

۹ دی انتقام الهی از هتاکان روز عاشورا بود

تمام اتفاقات سال ۸۸ و آن ۸ ماه آشوبی که بیشتر در تهران به راه افتاد با راهپیمایی روز ۹ دی پس از اهانت فتنه گران به سالار شهیدان حضرت اباعبدالله (ع) خاتمه یافت. شما پیام اصلی این راهپیمایی را چه می دانید؟

حجت الاسلام تویسرکانی: پیام اصلی این راهپیمایی این است که انقلاب اسلامی پدیده ای است مبتنی بر حق با پشتیبانی و اراده الهی با همان سه ضلع مکتب، ولایت و مردم که به حضور پر ثمر خودش ادامه می دهد تا زمینه سازی کند برای ظهور حضرت حجت (عج) و موانع یکی پس دیگری را از راه خودش برمی دارد. قطعاً یکی از زمینه های امداد الهی برای نصرت ملت ایران، مسائل عاشورای سال ۸۸ بود. از یک طرف بی حرمتی و هتک حرمت به نمادهای ارزشی مسلمانان و از طرف دیگر مظلومیت عزاداران و شیعیان و مسلمانان باعث انتقام الهی شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *