پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۱
روحانی در دیدار با علما، ایثارگران و نخبگان خراسان جنوبی:

جایگاه امروز کشور مدیون شهدا و علما

پنجشنبه ۴ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۱۲
کد مطلب: 398037
رئیس جمهور اظهارکرد: امروز برای اداره امور به فداکاری،‌ ایثار و حرکت اندیشمندان، دانشمندان، علما و همچنین حضور نخبگان در صحنه توسعه جامعه نیاز داریم.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان در جریان یازدهمین سفر استانی کاروان تدبیر و امید به استان خراسان جنوبی در دیدار با علما، ایثارگران و نخبگان این استان با ابراز امیدواری از حضور در جمع علما، ایثارگران و فرهیختگان به فرا رسیدن ماه ربیع الاول اشاره و خاطرنشان کرد: روز اول ماه ربیع الاول برابر روز هجرت پیامبر اسلام(ص) از مکه به مدینه؛ حرکتی که آغازش با ایثار و فداکاری همراه بود و تا پایان نیز با ایثار و فداکاری با اهداف بلندش نائل شد.

وی با بیان اینکه برخی هستند که آماده‌اند تا صدایی بشنوند و سپس به سمت جهاد و فداکاری حرکت کنند، گفت: این افراد جزو افرادی هستند که خدا آن‌ها را به ایثار و فداکاری دعوت کرده است. برخی در بازاری حرکت می‌کنند که ندای حق را می‌شنوند پاسخ می‌دهند و آماده ایثار و فداکاری می‌شود اما برخی دیگر نیز هستند که خود داوطلبانه به ایثار و فداکاری روی می‌آورند.

روحانی اضافه کرد: امیرالمومنین (ع) جزو افرادی بود که در لیلة المبیت در جایگاه پیامبر آرامید و با داوطلبی و افتخار با ایثار و فداکاری آماده شهادت و قطعه قطعه شدن می‌شد.

رئیس جمهور کشورمان با تاکید بر اینکه همه چیز از آمادگی برای ایثار و فداکاری آغاز می‌شود گفت:‌ اگر ما برای عزت، ملت، وطن و سرزمین خود آماده فداکاری شدیم در آن زمان از نقطه‌ای عادی به سمت اوج توسعه حرکت کرده‌ایم.

وی با اشاره به جایگاه امروز ایران در میان کشورهای منطقه تصریح کرد: اگر امروز کشور ما دارای استقلال، عزت و عظمت است و در منطقه از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است به خاطر خون شهدا و مداد علمای ما است.

روحانی در ادامه با اشاره به توجه دولت به خانواده‌های ایثارگران و شهدا اظهار کرد: دولت تدبیر و امید در طول شانزده ماه عمر خود گرچه در حد توان گام‌هایی برای خانواده ایثارگران برداشته است اما جای هیچ تردیدی وجود ندارد که هر اقدامی که در برابر این خانواده بزرگ و عظیم الشان انجام داده است هزینه بسیار کوچکی بوده چرا که آن‌ها فرزندان و عزیزترین افراد خود را تقدیم انقلاب وعزت و عظمت کشور کرده‌اند. فرزندان آن‌ها و همچنین آزاده ها و رزمنده‌ها همگی در جبهه‌های جنگ و جهاد ایستادگی کرده‌اند و کشور را از توطئه‌ی جهانی نجات دادند.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز برای ادامه امور به فداکاری، ایثار و حرکت اندیشمندان،‌ دانشمندان و علما و همچنین حضور نخبگان در صحنه توسعه، جامعه نیازمند هستیم، گفت:‌ همه می‌دانیم که توان و امکانات کشور محدود است و دولت به عنوان خدمتگزار مردم در چارچوب امکانات کشور برای رفاه جامعه و مسائل اساسی کشور در سطح استان‌ها تلاش کرده است. اما با این وجود کار اصلی بر عهده مردم است.

وی با اشاره به جلسه امروز توسعه و سرمایه گذاران استان خراسان جنوبی و حضور کارآفرینان و سرمایه گذاران مختلف در این استان خاطرنشان کرد:‌ حضور کارآفرینان در استان نقطه‌ شروع صحیح حرکت برای توسعه استان است.

روحانی با اشاره به ظرفیت‌ها و امکانات موجود در استان خراسان جنوبی خاطرنشان کرد:‌ استان خراسان جنوبی جز استان‌هایی است که پتانسیل‌های خوبی برای پیشرفت دارد. این استان استعداد پرورش انواع گیاهان دارویی و بسیاری از محصولات موادغذایی را دارد که می توان از آنها به عنوان اقلام صادراتی یاد کرد.

رئیس جمهور اظهارکرد: مردم استان خراسان جنوبی هم در کشاورزی و هم در معدن دارای استعدادهای فراوانی هستند.

روحانی با اشاره به موقعیت جغرافیایی استان خراسان جنوبی گفت: استان خراسان جنوبی از منظر جایگاه استراتژیک یکی از استان‌های مرزی کشور است و از کریدورهای اصلی ترانزیت جنوب به شمال کشور محسوب می‌شود.

وی با اشاره به تخصیص ردیف بودجه‌ای مستقل برای انجام مراحل تحقیقات احداث راه آهن استان خراسان جنوبی و اتصال این راه آهن به راه آهن کشوری در بودجه سال آینده اظهارکرد: اخیراً شاهد بهره برداری از خط آهن اینچه برون بودیم. در همین راستا چندین کریدور اصلی دیگر نیز از جمله کریدور جنوب به شمال و خط آهن چابهار به بیرجند وجود دارد که باید اجرایی و عملیاتی شود.

رئیس جمهور با اشاره به استعدادهای اقتصادی، سیاسی و فرهنگی موجود در استان خراسان جنوبی بر لزوم مشارکت نخبگان در طراحی کردن برنامه‌های استانی تاکید و خاطرنشان کرد:‌ نخبگان استانی بسیار بهتر از دولت از استعدادهای موجود در استان خبر دارند به همین دلیل مقامات استانی باید با تشویق خود جلساتی با حضور نخبگان ، اندیشمندان،‌ اساتید وعلمای استان تشکیل دهند و از اظهارات و پیشنهادات آن‌ها بهره کافی ببرند.

وی با بیان اینکه نخبه کسی نیست که مدرک علمی،‌ دانشگاهی و حوزوی داشته باشد، اظهارکرد: نخبه به افراد با استعدادی می‌گویند که قدرت طراحی دارند و می‌توانند مشکلات را تحلیل و نسبت به حل و فصل آن‌ها اقدام کنند. نخبگان استانی باید برای استان خود تلاش و مطالبات استان را اجرایی و عملی کنند.

روحانی با اشاره به اقدامات دولت برای توسعه استان خراسان جنوبی گفت:‌ دولت تمام توان خود را به کار گرفت تا همه طرح‌های عمرانی استان و تمام بودجه عمرانی که در قانون برای استان مصوب شده بود تخصیص و عملیاتی کند.

رئیس جمهور اضافه کرد: تا امروز دولت توانسته است ۹۴ درصد بودجه مصوبه استانی را اجرایی کند و امیدوار هستیم تا بتوانیم تا پایان سال همه این بودجه را عملیاتی کنیم.

وی با بیان اینکه تلاش دولت بر این است برای عمران و آبادانی استان خراسان جنوبی هر اقدامی که می تواند انجام دهد خاطرنشان کرد: همه طرح‌های مربوط به استان خراسان جنوبی طی جلساتی در دستگاه‌های مختلف در تهران بررسی و آن دسته از طرح‌هایی که دولت توان اجرایی کردن آن را دارد دسته بندی شد.

روحانی با ابراز امیدواری از اجرایی کردن طرح‌های بررسی شده و طرح‌های مهم استان خراسان جنوبی اظهار کرد: کار اصلی آبادی استان باید از طریق جذب سرمایه و کارآفرینان شکل بگیرد. همه نخبگان،‌ علما و مسئولان استان باید تلاش کنند که گردشگران، سرمایه گذاران و کارآفرینان را به استان جذب کنند.

رئیس جمهور در بخش دیگر از صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها و فضای علمی استان باید به سمت بومی گرایی و رفع نیازهای استان چرخش پیدا کند گفت: دانشگاه‌های ما باید به گونه‌ای باشند تا بتوانند پاسخ استان را اولویت خود قرار دهند.

وی همچنین با تاکید بر لزوم وحدت و اتحاد و یکپارچگی در استان خراسان جنوبی گفت:‌ باید تلاش کنیم که وحدت و انسجام را در استان به وجود بیاوریم و زمینه را برای فعالیت، رشد و توسعه استان بیشتر کنیم.

روحانی در پایان با بیان اینکه دولت در کنار استان است گفت:‌ دولت طرح‌هایی را که در این سفرعنوان شد اجرایی می‌کند و مسوولان استانی نیز تلاش کنند که این طرح‌ها را از دولت پیگیری کنند تا بتوانیم شاهد استانی آبادتر و سرزنده تر در همه لحاظ باشیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *