شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
 
۰

ژانویه-نوامبر، گرمترین دوره زمین از سال ۱۸۸۰

سه شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۳۸
کد مطلب: 396528
آژانس اقیانوس شناسی و علوم جوی آمریکا اعلام کرد: فاصله زمانی ژانویه تا نوامبر سال ۲۰۱۴ گرم ترین دوره ای است که از آغاز اندازه گیری های دما در زمین در سال ۱۸۸۰، ثبت شده است.
به گزارش جهان؛ واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری فرانسه خبر داد، آژانس اقیانوس شناسی و علوم جوی آمریکا پیش بینی کرد میانگین دمای هوا در سال ۲۰۱۴ به سطح بی سابقه ای برسد.

طبق گزارش این آژانس، نوامبر امسال دمای هوا شصت و پنج صدم درجه سلسیوس بالاتر از متوسط دمای هوا در قرن بیستم، بود با این حال هفتمین ماه بسیار گرم در تاریخ اندازه گیریهای دمای هوا محسوب می شود.

در ده ماه ابتدایی امسال متوسط دمای هوا در سطح اقیانوس ها و خشکی ها هفتاد صدم درجه سلسیوس بیشتر از میانگین دمای هوا در قرن گذشته و بالاترین دمایی بود که از سال ۱۸۸۰ در زمین ثبت شده است. این رقم یک صدم درجه سلسیوس بیشتر از دمایی بود که در سال ۲۰۰۵ ثبت شد.

طبق گزارش آژانس اقیانوس شناسی و علوم جوی آمریکا، مساحت یخهای قطب شمال در ماه نوامبر امسال پنج ممیز هفت دهم درصد ( معادل شش هزار و دویست و شانزده کیلومتر مربع) کمتر از متوسط آن در سال ۱۹۸۱ تا ۲۰۱۰ بود.

مرکز ملی برف و یخ آمریکا نیز در گزارشی اعلام کرد از سال ۱۹۷۹ که اندازه گیری گستره یخهای قطبی از طریق تصاویر ماهواره ای آغاز شد، تنها هشت بار دیگر مساحت یخهای قطب شمال از امسال کمتر بوده است.

در قطب جنوب نیز مساحت یخهای این منطقه در ماه نوامبر دو درصد ( معادل سه هزار و سیصد و شصت و هفت کیلومتر مربع) بیشتر از متوسط آن در فاصله سالهای ۱۹۸۱ تا ۲۰۱۰ بود. پیش از این هفت بار گستره یخهای قطب جنوب از این اندازه بیشتر بوده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *