چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
 
۰
۱

تاثیر تک فرزندی بر میل به فرزند داشتن

دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۴۵
کد مطلب: 396412
مشاور فنی دفتر سلامت جمعیت وزارت بهداشت گفت: تحقیقات نشان داده اگر مسکن، شغل و معیشت مناسب تأمین شود، اکثر زوجین تمایل به داشتن ۳ فرزند دارند و ۶۵ درصد تک‌فرزندها قصد تک‌فرزندی ندارند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، محمد اسلامی در همایش بررسی سیاست‌های جدید جمعیتی گفت: ارتقای نرخ باروری کلی باید با ارتقای سلامت مادر و کودک همراه باشد و در سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب نیز ارتقای سلامت، پویایی، بالندگی و جوانی با افزایش نرخ باروری بیش از حد جایگزین مطرح شده است.

وی ادامه داد: تعداد تولد شاخص اصلی نیست بلکه میزان باروری کلی مورد هدف است. در سال ۶۰ بالاترین نرخ باروری کلی را داشتیم اما در سال ۷۱ و در زمان تصویب قانون تنظیم خانواده نرخ باروری ۵۰ درصد کاهش پیدا کرد.

اسلامی گفت: بالا رفتن سواد و تقویت سیستم‌های ارتباطی بر رفتار بارداری تأثیر داشته است این در حالی است که نرخ ۲.۱ خط قرمز نرخ باروری در کشورها است و هر کشوری که به این نرخ برسد هشدارهای لازم را می‌دهد.

وی ادامه داد: در کشور یک بررسی در خصوص زوجین در آستانه ازدواج انجام شد که در خصوص تمایل به داشتن چندفرزندی انجام گرفت و نتایج نشان داد که زوجین تمایل به ۲.۹ فرزند داشته‌اند و اگر بخواهیم به این تمایل برسیم عملاً از نرخ باروری که ۲.۱ است عبور خواهیم کرد البته تأمین مسکن، معیشت و شغل بسیار اهمیت دارد.

مشاور فنی دفتر سلامت جمعیت وزارت بهداشت تصریح کرد: پایین‌ترین میزان تولد در کشور در سال ۷۹ بوده، سال گذشته نیز یک میلیون و ۴۷۰ تولد رخ داده که پیش‌بینی می‌شود امسال به یک میلیون و ۵۰۰ هزار مورد افزایش یابد ما از این موضوع نه خوشحال و نه ناراحت می‌شویم چون میزان تولد فقط یکی از شاخص‌هاست و نمی‌توان برای دستیابی به هدف از آن نتیجه‌گیری کرد.

اسلامی با بیان اینکه برخی از بندهای سیاست ابلاغی مستقیم با بهداشت و درمان مرتبط است گفت: در مقوله باروری سالم نیازمند آموزش، ارتقا و توانمندسازی پرسنل در سطوح مختلف در زمینه ارائه خدمات باروری سالم و برمبنای حقوق سلامت باروری هستیم.

وی افزود: باید استانداردهای مشاوره خدمات باروری سالم برای افزایش این گونه باروری‌ها را بازنگری کنیم.

اسلامی گفت: تشویق فرزندآوری برنامه‌ریزی شده و بر اساس موازین سلامت، آگاهی از تمایلات باروری خانواده‌ها و مروری بر سوابق سلامت باروری آنها و شناسایی خانواده‌هایی که واجد شرایط باروری هستند باید مورد توجه قرار گیرد.

مشاور فنی دفتر سلامت جمعیت وزارت بهداشت افزود: میانگین فاصله اولین تولد فرزند پس از ازدواج در کشور ۳.۵ سال است و بین فرزند اول و دوم ۵ سال است که این، مورد تأیید وزارت بهداشت نیست و می‌تواند باعث تک‌فرزندی شود.

اسلامی ادامه داد: در زمینه تک‌فرزندی و عوامل آن تحقیقی در تهران انجام شد و نتایج نشان داد که ۳۵.۴ درصد افرادی که دارای یک فرزند هستند قصد تک‌فرزندی دارند و ۶۵ درصد این خانواده‌ها قصد تک‌فرزندی ندارند.

اسلامی گفت: تک‌فرزندی در مردان بیکار ۷ برابر است و احتمال تک‌فرزندی با افزایش تحصیلات و اشتغال زنان افزایش می‌یابد.

وی تصریح کرد: به هم خوردن توازن نسلی، کمرنگ شدن همبستگی اجتماعی، افزایش طلاق در نسل آینده، احتمال افسردگی اجتماعی و اضطراب از جمله عوارض تک‌فرزندی است که با انجام مشاوره‌های درست می‌توان از آن جلوگیری کرد.

مشاور فنی دفتر سلامت جمعیت وزارت بهداشت گفت: اغلب تک‌فرزندها تحصیلکرده هستند و این امر انتقال ژن نخبه را در جامعه محدود می‌کند.

اسلامی افزود: به دنبال بهبود شاخص‌های سلامت مادر و کودک هستیم و به دنبال بارداری‌های پرخطر نخواهیم بود چرا که وقتی مرز فاصله بارداری‌ها ۳ سال است مرگ مادران ۲۰ درصد می‌شود اما زمانی که فاصله بارداری به ۲ سال می‌رسد مرگ مادران به ۳۴ درصد افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: خدمات بازگشت باروری از یک ماه قبل تحت پوشش طرح تحول سلامت قرار گرفت که باید اطلاعات و تحصیلات لازم در این زمینه برای مردم ارائه و فراهم شود.

مشاور فنی دفتر سلامت جمعیت وزارت بهداشت گفت: سلامت روان افرادی که ازدواج کرده‌اند بهتر از مجردان است، طول عمر بیشتر، سلامت جسمی و احساس امنیت بیشتر به همراه رفتارهای پرخطر کمتر در افرادی که ازدواج کرده‌اند وجود دارد.

اسلامی افزود: در سال ۹۱ ساعتی ۱۶ طلاق صورت گرفته، در سال ۹۲ به ۱۸ طلاق افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: ۸۰ درصد افرادی که طلاق می‌گیرند کمتر از ۳۰ سال سن دارند. ۱۴.۲ درصد طلاق‌ها در یک سال اول زندگی و ۵۰ درصد طلاق‌ها در ۵ سال اول زندگی رخ داده است.

اسلامی افزود: بهبود استانداردهای آ‌موزشی هنگام ازدواج، تداوم این خدمات پیش از عقد، افزایش کیفیت محتوایی آموزشی و خدمات مشاوره پس از ازدواج باید مورد توجه قرار گیرد.

مشاور فنی دفتر سلامت جمعیت وزارت بهداشت گفت: در آینده نزدیک همچنین شاهد پوشش بیمه‌ای خدمات درمان ناباروری خواهیم بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Romania
بنده تک فرزند می شناسم که مسکن، معیشت و شغل بسیار مناسب دارد و به تعداد فرزندانش اضافه نمی کند.