جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
 
۰

منتقدان روابط حماس باایران دوست‌اسرائیلند

يکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۲۵
کد مطلب: 396176
کشورهای عربی بیشترین انتقادات را به روابط مقاومت فلسطین با ایران وارد می کنند و بیش از هر طرف دیگری سعی در دامن زدن به اختلافات مذهبی را دارند، اما در عین حال، در خفا از تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه مقاومت حمایت می کنند و این را می توان از اظهارات نتانیاهو سکوت کشورهای عربی در قبال ائتلاف جدیدی که منابع صهیونیستی از آن پرده برداشته اند، تشخیص داد.
به گزارش جهان؛ یک رهبر برجسته جنبش مقاومت اسلامی “حماس” از حملات برخی گروه ها و نظام ها به روابط این جنبش با جمهوری اسلامی ایران انتقاد کرد و گفت ایران حمایت های ارزشمندی از ملت و مقاومت فلسطین انجام داده است.

دکتر یوسف رزقه طی مقاله ای که در شماره دیروز شنبه روزنامه “فلسطین” چاپ غزه انتشار یافت، خاطر نشان کرد که انتقاد از حماس به خاطر روابطش با ایران، سیاستی پلید و نوعی همپیمانی آشکار یا پشت پرده با رژیم صهیونیستی به قیمت ضربه زدن به ملت فلسطین است.

رزقه سفر اخیر هیات جنبش حماس به ایران را ناشی از موضع سراسر نفاق و بی مسئولیتی اتحادیه عرب در قبال جنگ اخیر رژیم صهیونیستی علیه غزه و سکوت این کشورها در قبال تجاوزات این رژیم و حتی مشارکت در تداوم محاصره دانست که این مساله نشانگر تعامل حماس با طرف های دیگر بر اساس منافع اساسی ملت فلسطین و بی توجهی آن به مواضع سنتی عرب هاست که همواره سعی در دامن زدن به اختلافات میان شیعه و سنی را دارند.

وی همچنین هدف از سفر چند روزه هیات حماس به تهران را تلاش برای بهبود روابط دو جانبه عنوان کرد و گفت در شرایطی که دایره محاصره غزه تنگ تر شده است، این سفر از نظر برخی رهبران حماس از اهمیت خاصی برخوردار است و شاید باعث امیدواری کارکنان دولتی غزه نسبت به دریافت حقوق ماهیانه شان در سایه بی توجهی دولت وفاق ملی فلسطین به تعهدات خود و محرومیت کارمندان غزه از حقوق شان شود.

این عضو ارشد حماس تصریح کرد که «وقتی دولت احمدی نژاد حمایت های مالی و سیاسی از دولت غزه انجام می داد، دولت های عربی همه نظاره گر و تماشاچی بودند و حتی برخی از آنها در محاصره غزه نیز مشارکت داشتند.»

وی افزود ایران درک به مراتب مثبت تری از حقوق فلسطینیان و حق ملت فلسطین در زمینه مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی داشته است و دولت احمدی نژاد حمایت های لوجستیکی مهمی از گروه های مقاومت انجام می داد که مقاومت هرگز منکر آن نیست.

رزقه تاکید کرده است که کشورهای عربی بیشترین انتقادات را به روابط مقاومت فلسطین با ایران وارد می کنند و بیش از هر طرف دیگری سعی در دامن زدن به اختلافات مذهبی را دارند، اما در عین حال، در خفا از تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه مقاومت حمایت می کنند و این را می توان از اظهارات نتانیاهو سکوت کشورهای عربی در قبال ائتلاف جدیدی که منابع صهیونیستی از آن پرده برداشته اند، تشخیص داد.

وی افزود مقاومت فلسطین حق دارد که نسبت به توطئه کنندگان و طرف های عربی و فلسطینی نظاره گر در قبال تجاوزات به مقاومت اعتراض کند؛ چرا که مساله وطن و خون فلسطینی در میان است و ما در این زمینه با هیچ کس تعارفی نداریم. نبرد “العصف الماکول” نقاب از چهره واقعی طرف های عربی برداشت و مقاومت پس از درس هایی که در جریان این جنگ گرفت، نمی تواند به طرف های عربی حامی تجاوزات بی رحمانه به نوار غزه که در طولانی تر شدن جنگ نقش زیادی داشتند، و طرف های عرب و غیر عربی که به حمایت از مقاومت پرداخته و آمادگی خود برای کمک به آنرا اعلام کردند، به یک چشم بنگرد.

این عضو ارشد حماس در پایان تاکید کرده است که شاید کشورهای منطقه به خاطر کاهش قیمت نفت، یا جنگ ها و ائتلاف های جدید در وضعیت مالی خوبی نباشند، اما اگر حماس و مقاومت فلسطین بخواهند در قبال این وضعیت تسلیم شوند و در قبال از سر گیری روابط سنتی خود و یا برقراری روابط جدید با طرف های دیگر شک و تردید به خود راه دهند، خودزنی کرده اند؛ چرا که تحرک و فعالیت در هر زمان و موقعیتی لازم است و طرف هایی که بخواهند در کنج عزلت بنشینند، نمی توانند دستاوردهای مثبتی کسب کنند، بلکه موفقیت از آن طرف هایی است که شبانه روز تلاش می کنند و البته غیر از مسائل مالی نیز مسائل دیگری هستند که از اهمیت زیادی برخوردارند.

منبع : مرکز اطلاع رسانی فلسطین
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *