يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 5 May 2024
 
۰

قطعنامه جدید آمریکا درباره سوریه

پنجشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۵۷
کد مطلب: 395756
مجلس نمایندگان آمریکا اخیرا قطعنامه ای را به تصویب رساند که بر اساس آن دولت روسیه متهم به تجاوز به کشورهای همسایه خود شده است .
به گزارش جهان به نقل از باشگاه خبرنگاران، به گزارش راشاتودی ؛ پایگاه اینرتنتی این شبکه روسی در مصاحبه ای با "برایان بیکر " نویسنده و تحلیلگر سیاسی نوشت : قطعنامه کنگره آمریکا علیه روسیه پوچ ، بیهوده و ناکارآمد است اما بطور ذاتی نشان می دهد که هدف جمهوری خواهان براندازی حکومت در روسیه از طریق حمایت های تبلیغاتی و ایجاد و تقویت جنبش های اعتراض آمیز و ضددولتی است .

مجلس نمایندگان آمریکا اخیرا قطعنامه ای را به تصویب رساند که بر اساس آن دولت روسیه متهم به تجاوز به کشورهای همسایه خود شده است . مقامات آمریکایی چه در کاخ سفید و چه در کنگره طی ماه های اخیر اظهارات تندی علیه مسکو بیان کرده اند که البته تعجب آور نیست . قطعنامه ای که اعضای کنگره صادر کرده اند هنوز به تصویب سنا نرسیده بنابراین به نوعی یک قطعنامه غیرالزام آور و در نتیجه معمولی به شمار می آید .

با اطمینان می توان گفت که این اقدام از سوی کنگره تنها تلاشی بیهوده و بی نتیجه برای ترساندن مسکو است . اگر به دوران جنگ سرد میان آمریکا و روسیه نیز نگاه کنیم خواهیم دید که اگرچه در ظاهر رقابت واشنگتن در عرصه اقتصادی با مسکو بوده است اما واقعیت جنگ ، تلاش برای براندازی حکومت در مسکو می باشد .

بیکر در ادامه تصریح کرد : این تلاش های اعضای جمهوری خواه کنگره نه در راستای تحقق اهداف حقوق بشری در روسیه بوده و نه درباره دموکراسی و نه حتی درباره بحران اوکراین . بلکه هدف دیرباز ایالات متحده در قبال روسیه این بوده که بتواند با براندازی حکومت مخالف آمریکا در این کشور یکی از اصلی ترین رقبای خود را در عرصه سیاست ، اقتصاد و امور استراتژیک بین المللی بیرون کند .

این قطعنامه خواستار کاهش وابستگی اروپا به نفت و گاز روسیه شده و راهکار این قطع وابستگی نیز صادرات گاز طبیعی ایالات متحده به کشورهای اروپایی عنوان شده است . اما آیا حقیقتا چنین اقدامی امکان پذیر است ؟ طبیعتا خیر . بدیهی است که نمایندگانی که چنین طرح هایی را مطرح می کنند نمی توانند مسئولیت افزایش سرسام آور هزینه های انرژی ناشی از کمبود نفت و گاز و یا تشدید تورم و بیکاری را در کشورهای اروپایی بپذیرند .

آنها ترجیح می دهند تنها در حدی که روسیه و فعالیت های داخلی و بین المللی آن را متهم کنند و علیه مسکو قطعنامه صادر نمایند در حل اختلافات بین دو کشور مشارکت داشته باشند . جمهوری خواهان بی شک سقوط سطح کیفیت سلامت و بهداشت و درمان اروپایی ها را نخواهند پذیرفت .

روابط خصمانه و تهدید آمیز میان روسیه و آمریکا از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی وجود داشته است . بحران اوکراین که طی ماه های اخیر به اوج خود رسید یادآوری دیگری بر دوره جنگ سرد میان این دو ابرقدرت شرق و غرب می باشد . تلاش دیرینه غرب برای متقاعد نمودن کیف برای پیوستن به ناتو یکی از مسائلی است که می توان از آن بعنوان ریشه تنش های اخیر یاد کرد . بدیهی است که مسکو پیوستن همسایه خود به ناتو را تهدیدی جدید برای مرزهای خود بداند .

در قطعنامه کنگره ادعا شده است که روسیه با حمایت از نیروهای مردمی در شهرهای شرقی در امور داخلی اوکراین مداخله داشته و حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور را نقض کرده است . دولت دموکراتیک پیش از کودتا در کیف هدف اصلی آمریکا و هم پیمانانش را برای پیوستن اوکراین به ناتو محقق نمی کرد بنابراین غرب تصمیم قطعی خود را برای ایجاد کودتا و براندازی دولت منتخب مردم در کیف گرفت و اجرا نمود .

این کارشناس سیاسی در انتها خاطرنشان کرد : اگر دکمه بازگشتی برای سیاست های دولت باراک اوباما وجود داشت وی باید در قبال روسیه از آن استفاده می کرد چرا که در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۰۹ ، احیا و تجدید روابط واشنگتن با مسکو جزو محور های اصلی تبلیغات اوباما بود . اما اکنون و در دو سال باقیمانده از ریاست جمهوری اوباما در کاخ سفید روابط ایالات متحده و روسیه به بدترین دوران خود طی یک دهه پیش رسیده است .

غرب نیازمند تصحیح جهت گیری های خود در قبال روسیه است چرا که بطور حتم نمی تواند روابط سیاسی ، اقتصادی و بین المللی خودرا با کشوری مانند روسیه و رییس جمهور محبوب و توانمندی مانند پوتین قطع نمایند . هرچند که ظواهر امور تا کنون چیزی خلاف این حقیقت را نشان می دهد .
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *