سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۱
۲
ماجرای کلاس های 80 نفره دکتری چیست

جوابیه‌دانشگاه‌آزادبه‌یک‌خبر/پاسخ وطن‌امروز: تصاویر ازدحام کلاسهای دکتری موجود است

چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۳۹
کد مطلب: 395654
روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی با ارسال نمابری به دفتر روزنامه وطن امروز در پاسخ به گزارش «کلاس‌های ۸۰ نفره دکترا» مطالبی را بیان کرده است.
به گزارش جهان نيوز به نقل از وطن امروز، پیرو درج گزارشی با عنوان «کلاس ۸۰ نفره دکترا» صفحه ۴ شماره ۱۴۷۸ در مورخ ۱۱/۹/۹۳ توضیحات زیر را جهت آگاهی مخاطبان محترم آن روزنامه به اطلاع می‌رساند:


۱- فردی با نام ابراهیم کی‌نژاد که محور خبرسازی در آن روزنامه درباره تشکیل کلاس ۸۰ نفره در درس روش تحقیق و آمار بوده، اصلا وجود خارجی ندارد و تاکنون چنین فردی با این نام در واحد علوم و تحقیقات ثبت‌نام نکرده تا در کلاس درس ۸۰ نفره حضور داشته باشد، معلوم نیست روزنامه «وطن امروز» بر اساس چه معیار اخلاقی و حقوقی و بدون اطلاع کافی از صحت ادعای یک نفر مجهول اقدام به درج یک گزارش می‌کند.

۲- در همین خبر عنوان شده که واحد علوم و تحقیقات در زمینه منابع کتابخانه‌ای، امکانات آزمایشگاهی و تحقیقاتی دچار کمبود شده است. در این خصوص به اطلاع می‌رساند، هم‌اکنون این واحد دارای ۴ مجتمع بزرگ آزمایشگاهی مجهز است که برخی از اقلام آزمایشگاهی آن در سطح خاورمیانه کم‌نظیر و در مواردی بی‌نظیر است. در زمینه منابع کتابخانه‌ای نیز واحد علوم و تحقیقات با راه‌اندازی کتابخانه و مرکز اسناد دکتر حبیبی یکی از بزرگ‌ترین کتابخانه‌های دانشگاهی کشور را در اختیار دارد و در این زمینه نه‌تنها هیچ مشکلی برای دانشجویان واحد علوم و تحقیقات وجود ندارد بلکه کتابخانه‌های این دانشگاه مرجع مهمی برای استفاده سایر دانشجویان نیز می‌باشد.

۳- همان‌طور که قبلا نیز اعلام شده تنها ۷/۰ (هفت‌دهم) درصد کلاس‌های این واحد در مقطع دکترا با بیش از ۳۰ نفر تشکیل می‌شود که در این خصوص نیز توصیه شده است در صورت امکان کلاس‌های بیش از ۲۵ نفر به دو گروه تقسیم شوند. از مدیریت محترم آن روزنامه انتظار می‌رود ضمن درج این توضیحات در اولین فرصت ممکن، از این پس نیز ترتیبی اتخاذ نماید تا روزنامه «وطن امروز» به صرف ادعاهای واهی از زبان افراد بی‌نام و نشان به محملی برای تاخت و تاز علیه محیط مقدس دانشگاه و دانشجویان عزیز مشغول به تحصیل در این دانشگاه تبدیل نشود.

پاسخ «وطن امروز»

گزارشی که با عنوان «کلاس دکترا با ۸۰ همکلاسی!» در صفحه اجتماعی روزنامه «وطن امروز» منتشر شده است، با توجه به فاکتورها و المان‌های متعددی مانند تحقیقات میدانی و مشاهده خبرنگاران روزنامه، تماس‌های متعدد تعدادی از دانشجویان این واحد دانشگاهی و ارسال تصاویری از شلوغی و ازدحام کلاس‌های مقطع دکترای این دانشگاه تهیه و تنظیم شده است که همگی بر مستدل بودن و صحت مطالب بیان شده در این گزارش تاکید دارد.

در ماه‌های گذشته تعداد زیادی از دانشجویان دانشگاه علوم و تحقیقات با تماس‌های تلفنی و مراجعه حضوری از وضعیت کلاس‌های مقطع دکترای این دانشگاه ناراضی بوده و خواستار پیگیری رسانه‌ای این موضوع شدند.

این دانشجویان همگی بر این موضع تاکید داشتند که شلوغی بیش از حد کلاس‌های این مقطع که از قضا در مواردی به ۸۰ نفر هم رسیده، باعث افت کیفیت آموزش و همچنین غیراستاندارد شدن یک کلاس آموزشی آن هم در مقطع دکترا شده است.

برهمین اساس گروه اجتماعی روزنامه «وطن امروز» بلافاصله پس از استماع اظهارات تعدادی از دانشجویان، تحقیقات میدانی خود را برای بررسی صحت و سقم این موضوع آغاز کرد که انجام گفت‌وگو با تعدادی از دانشجویان این دانشگاه و انتشار نظرات و دیدگاه‌های آنها در راستای تاکید بر مستند بودن گزارش صورت گرفته است.

البته همانطور که همکاران رسانه‌ای در روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات در نمابر ارسالی خود نوشته‌اند، در این گزارش از اسامی افراد مجهول استفاده شده است، در پاسخ به این همکاران باید اذعان داشت که در ابتدا گروه اجتماعی روزنامه قصد انتشار اسامی واقعی تعدادی از دانشجویان و افراد ناراضی از این وضعیت را داشت اما به دلیل نگرانی دانشجویان از برخورد مدیران دانشگاه، اخراج، جریمه و محرومیت از تحصیل و هر گونه تصمیم پیش‌بینی نشده مدیران این دانشگاه در قبال دانشجویان، از انتشار اسامی واقعی این افراد خودداری کرده و تنها به دلیل حفظ حقوق و امنیت دانشجویان معترضی که در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند، از اسامی مستعار برای مصاحبه‌شوندگان استفاده کرده است.

البته پس از انتشار این گزارش و مشاهده آن توسط تعدادی از دانشجویان دانشگاه علوم و تحقیقات، تماس‌های دیگری با دفتر روزنامه برقرار شد و اطلاعات تکمیلی بیشتر و بهتری از وضعیت این روزهای دانشجویان در دانشگاه واحد علوم و تحقیقات در اختیار روزنامه قرار گرفت که برخی از این اطلاعات و توجه به آنها می‌تواند ملاک خوبی برای صحت گزارش منتشر شده توسط روزنامه«وطن امروز» باشد.

برای مثال می‌توان به ارسال نامه‌ای از دانشجویان مقطع دکترای این دانشگاه به دفتر ریاست دانشگاه برای پیگیری وضعیت غیر استاندارد بودن کلاس‌ها اشاره کرد که طبق اظهارات برخی دانشجویان هنوز پاسخ قانع‌کننده‌ای از سوی دفتر ریاست به دانشجویان ناراضی از این وضعیت ارائه نشده و همچنان این‌گونه کلاس‌ها در سالن آمفی‌تئاتر این دانشگاه در حال برگزاری است.

ناگفته نماند در جوابیه دانشگاه آزاد در بند شماره ۳ به وجود کلاس‌هایی در مقطع دکترا آن هم با بیش از ۳۰ نفر دانشجو اشاره شده است. در نتیجه این پرسش مطرح می‌شود که آیا آنطور که همکاران در روابط عمومی دانشگاه علوم و تحقیقات اعلام کرده‌اند، کلاس‌هایی با بیش از ۳۰ نفر دانشجو آن هم در مقطع دکترا دارای استاندارد‌های لازم است؟ کلاس‌های مقطع دکترا که تا چند سال پیش با کمتر از ۱۰ دانشجو و در بسیاری موارد زیر ۵ نفر برگزار می‌شد!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


قریشی
از اسمش پیداست "دانشگاه آزاد". چه انتظاری دارید؟ قرار است تعدادی از این دانشگاه مدرک دکترا بگیرند. هرکدام حد اقل 50 میلیون بدهند تا هم کیسه آقایان پر شود هم به دانشجویان مدرکی ارائه گردد. ...
پارسا
United States
عالی بود