کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

روزنامه‌نگاری تحقیقی برای جلوگیری از فساد

18 آذر 1393 ساعت 5:30

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، گفت: نیازمند روزنامه‌نگاری تحقیقی برای جلوگیری از فساد اداری - اقتصادی هستیم.


به گزارش جهان، امیدعلی مسعودی در گفت‌وگو با تسنیم در خصوص آسیب شناسی عملکرد رسانه‌ها در مبارزه با فساد اداری و اقتصادی‌ اظهار داشت: نخستین مطلب این است که مطبوعات رکن چهارم دموکراسی هستند و این از زمانی که ادموند بورک در مجلس عوام انگلیس در مقابل تصویب یک لایحه ایستاد و خبرنگاران را به عنوان نمایندگان افکار عمومی معرفی کرد، مطرح شد.

وی ادامه داد: از همان زمان خبرنگاران در یک طبقه از مجلس جایگزین شدند و این به معنی این بود که آنها می‌توانند با نمایندگان مجلس در ارتباط بوده، اخبار را بگیرند و فاصله دولت و ملت را پر کنند؛ رسانه‌ها نهادهای مدنی هستند و اگر به عنوان رکن چهارم دموکراسی در کنار قوای مقننه، مجریه و قضاییه باشند، جامعه آسیب نمی‌بیند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی افزود: اگر در جامعه پنهان‌کاری باشد و مطبوعات به اطلاعات دسترسی نداشته باشند، فساد مالی و اقتصادی اتفاق می‌افتد، اگر مطبوعات به اطلاعات دسترسی داشته باشند جرأت خطا به وجود نمی‌آید و معمولاً اینگونه خلاف‌ها در سکوت رسانه‌ای انجام می‌شود، رسانه‌ها باید مانند چشم بینای مردم بر کار دولت،‌‌ مردم و خود رسانه‌ها نظارت داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: بزرگ‌ترین رسوایی در آمریکا که همواره در طول تاریخ به عنوان یک نمونه عیان به کار برده می‌شود، رسوایی واترگیت بودکه توسط دو خبرنگار افشا شد و از همان زمان روزنامه‌نگاری تحقیقی به وجود آمد، ما نیز به این مقوله نیازمندیم تا خبرنگاران با استفاده از مستندات بتوانند جلوی بروز فساد را بگیرند.

مسعودی تصریح کرد: البته در برخی موارد خبرنگاران با اطلاعات ناقص و بدون منبع موثق مطالبی را منتشر می‌کنند که باعث بروز منکرات شده و افکار عمومی جامعه را به هم می‌ریزد لذا نیازمند روزنامه‌نگاری حرفه‌ای هستیم تا با رعایت حقوق قرمز اطلاعات مفید را در اختیار مردم قرار دهند.


کد مطلب: 395439

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/395439/روزنامه-نگاری-تحقیقی-جلوگیری-فساد

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com