سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 7 May 2024
 
۰
۱

مهلت ایران به ترکیه برای مدارا کامیون‌دارها

دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۲:۳۶
کد مطلب: 395210
مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری با اشاره به اینکه جلسه با هیات ترک درباره عوارض عبور از مرز و پلمب مخازن سوخت به نتیجه نینجامید گفت: به ترک‌ها یک هفته مهلت داده‌ایم تا تصمیم خود را بگیرند و در این مدت در پلمب مخازن مدارا می‌کنیم.
به گزارش جهان به نقل از فارس، محمد جواد عطرچیان امروز در نشست خبری درباره دیدار هیات ترکیه با ایران راجع به عوارض عبور کامیون‌ها و پلمپ مخازن سوخت اظهارداشت: در جلسه‌ای که روز گذشته در ایران برگزار شد ترک‌ها پیشنهادات ما را قبول نکردند و قرار شد این پیشنهادات از سوی آنها بررسی شود.

وی ادامه داد: در راستای کاهش ایستایی کامیون‌ها در مرز بازرگان و روان‌سازی بیشتر مقرر شد یک هفته در پلمپ مخازن سوخت کامیون‌های ترکیه‌ای سخت‌گیری نکنیم.

وی توضیح داد: مقرر شد تا شنبه هفته آینده کامیون‌هایی که امکانات پلمپ مخازن سوخت آنها فراهم است، پلمپ انجام شود، در کامیون‌هایی که سوخت به همراه دارند اما امکان پلمپ فراهم نیست، پلمپ انجام نمی‌شود و در کامیون‌هایی که نه سوخت دارند و نه آمادگی پلمپ مخازن سوخت آنها وجود دارد، سوخت به آنها در ایران ارائه شود و مابه التفاوت از آنها دریافت می‌شود.

عطرچیان اظهارداشت: در این جلسه طرف ترک پیشنهاد داد که مابه التفاوت نرخ سوخت از کامیون‌های عبور دوطرفه ترکیه‌ای دریافت نشود و به آنها سوخت یارانه‌ای بدهیم که ما این را قبول نکردیم و اعلام کردیم که قوانین مصوب مجلس را اجرا می‌کنیم.

وی اظهارداشت: ما پیشنهاد دادیم که عوارض عبور را کاهش می‌دهیم و ترکیه هم در رفتار متقابل عوارض عبور را کاهش دهد که آنها قرار شد این موضوع را بررسی کنند.

وی یادآور شد: طرف ترک اعلام کرده بود که ما فقط درخواست پلمپ مخازن سوخت کامیون‌های ترانزیتی را داده بودیم و لازم بود به کامیون‌هایی که تردد دو جانبه دارند سوخت یارانه ای ارائه شود که این موضوع مورد تائید ما نبود.

وی اظهارداشت: در این راستا مقرر شد ایران به مدت یک هفته تا شنبه هفته آینده در پلمپ مخازن سوخت کامیون‌های ترکیه‌ای سخت‌گیری نکند تا ترکیه کامیون‌های خود را برای پلمپ مخازن سوخت آماده کند.

مدیرکل ترانزیت سازمان راهداری اظهارداشت: اغلب کامیون‌های ترکیه‌ای در مرز بازرگان ترجیح می‌دهند از ایران سوخت دریافت کنند اما ما اعلام کردیم که سوخت یارانه‌ای ارائه نمی‌دهیم و همان ۸۵ سنت یورو در هر لیتر دریافت خواهد شد.

وی اظهارداشت: فعلاً در راستای روان سازی عبور کالا بین مرزهای دو کشور و کاهش ترافیک کامیون‌ها، یک هفته با کامیون‌های ترکیه مدارا می‌کنیم و امیدواریم دولت ترکیه در این باره همکاری کرده و مشکل را رفع کند.

عطرچیان اظهارداشت: روابط ایران و ترکیه دوستانه است و ما ترجیح می‌دهیم این مشکلات در روابط دیپلماتیک برطرف شود تا اینکه مشکل را به جاده‌ها بکشانیم.

وی اظهارداشت: به هر حال پکیج‌های حمل و نقل‌های زیادی پیشنهاد شده است که در این باره با طرف روس بررسی‌هایی انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه سوخت یارانه‌ای فقط مخصوص کامیون‌داران ایرانی است، اظهارداشت: آنها درخواست داشتند که سوخت یارانه‌ای به کامیون‌های آنها ارائه شود اما طبق قانون مجوز ارائه سوخت یارانه‌ای نداریم.

وی بیان کرد: ایران پیشنادات متنوعی در این باره روی میز گذاشت و قرار شد ترک‌ها پیشنهادات ایران را بررسی کنند.

مدیرکل ترانزیت سازمان راهداری اظهارداشت: با وجود آنکه پلمپ مخازن سوخت برای ما مشکل داشت اما آن را اجرا کردیم؛ فعلا جلسه ای با ترک‌ها نخواهیم داشت و اگر آنها پیشنهادات ما را بررسی کنند آماده مذاکره دوباره با آنها هستیم.

وی بیان کرد: کشور ترکیه نیز از گذشته مخازن سوخت کامیون های ایران را در مرز پلمپ می‌کردند، در این راستا ما نیز برای کاهش ایستایی فعلاً یک هفته با ترک‌ها مدارا می‌کنیم.

وی اظهارداشت: در این دیدار پیشنهاد دادیم که عوارض عبوری کامیون‌های دو کشور کاهش یابد و اعلام کردیم که ایران نیز این موضوع را حاضر است از صبح امروز اجرا کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


این ترکیه خیلی پرو شده-